F1

Csalódottak kontra elégedettek – nyilatkozatok Mexikóból

Több szempontból is levonható tanulságokat hozott az elmúlt hétvégi Mexikói Nagydíj. Egyrészt újfent bebizonyosodott, a sportág megérett a változtatásra, másrészt ennyire még nem vált ilyen élesen ketté a mezőny elégedettekre és csalódottakra. Persze, Einstein óta pontosan tudjuk, minden relatív…
Imádod az autó-motorsportokat? Újságírói ambícióid vannak? Ha úgy érzed, ezek igazak rád vagy csak szeretnél a P1race.hu csapatának tagja lenni, ne habozz: ki tudja, lehet, hogy Te vagy az, akit keresünk. Részletek ide kattintva.

Noha az idei szezonban talán nem a mexikói futam volt a legizgalmasabb, azért jónéhány versenyszerű pillanatot láthattak a nézők. Ugyanakkor most bizonyosodott be igazán, hogy a Formula-1 megérett a szabályváltoztatásokra, hiszen egy világbajnokság alatt két vb fut: a három élcsapat – Mercedes, Ferrari és Red Bull – fényévekkel előzi meg a többieket, és erre vasárnap ékes példát láthattunk. Kapaszkodjanak meg, kedves olvasóink, ugyanis a három élgárda versenyben maradt autói már a hatodik (!) helyen beérkező Nico Hülkenbergnek is adtak két kört, kivéve az a Valtteri Bottas (Mercedes), aki ugye a verseny utolsó nyolc körében gumit tesztelt… Márpedig ha a sportág vezetői azt akarják, hogy az F1 továbbra is az autósport csúcsának számítson, ezt nem engedhetik meg maguknak. Még egyszer leírom, hogy pontosan értse mindenki, miről is írunk: a pontszerzők fele 2 kör hátrányban zárta a mexikói futamot.
Egyébként, mint minden versenyen, voltak csalódottak és elégedettek, most egyébként az előbbiekből volt a több. A Mercedes csapatfőnöke azon dühében, hogy a német istállónak úgy kellett Lewis Hamilton ötödik világbajnoki címét ünnepelnie, hogy egyik versenyzője sem állt fel a dobogóra, nem is gratulált rádión a britnek. „Tény és való, fantasztikus az, amit Lewis elért, de alaposan megkeseríti a szánk ízét, ahogy ezt elérte. Egyszerűen nem tudom az okát annak, miért nem sikerült odaérnünk a dobogóra. Nem titok, nem mondtam Lewisnak semmit a célba érkezését követően, mert annyira dühös voltam a csapat versenyen nyújtott teljesítménye miatt. Most mára konstruktőri címre kell odafigyelnünk, így egy percet sem veszíthetünk, alaposan fel kell készülnünk a brazil futamra” – füstölgött Toto Wolff.

Természetesen a nagy rivális sem gyújtott örömtüzeket azért, mert mind Sebastian Vettel, mind pedig Kimi Raikkönen felállhatott a dobogóra. A négyszeres világbajnok Vettel sportemberi nagyságát mutatta, ahogy azonnal odament gratulálni Hamiltonnak, majd később a Mercedes garázsában a csapattagokhoz, ám utána már ő sem titkolta a csalódottságát. „Természetesen gratuláltam Lewisnak, hiszen egész évben fantasztikusan vezetett, és jobb volt, mint én. Csak egy győztes lehet, és ő az, aki megérdemli idén. Bevallom, abszolút nem várom már az elkövetkezendő versenyeket, az újabb világbajnokságot. Csak egy lebeg a szemem előtt, hogy minél eredményesebben fejezzük be az idei két futamot, és ha lehet, szerezzük meg a konstruktőri vb-címet. Nem szeretek veszíteni, és most éppen újra ez történt, így ürességet érzek magamban. De felül kell ezen emelkednem, és harcolni a csapatért” – jelentette ki Vettel.
Tény, a Ferrarinak már csak az mentheti meg a szezonját, hogy a hátralévő két futamon megpróbálja megszerezni a konstruktőri elsőséget, amelyben jelenleg 55 pont a hátránya a Mercedes mögött. „A konstruktőri cím még nem dőlt el, most leszegjük a fejünket, és mindent megteszünk, hogy ezt megnyerjük. A végsőkig harcolni fogunk” – talált valami kapaszkodót Maurizio Arrivabene, a Ferrari szintén csalódott csapatfőnöke.

És el is érkeztünk ahhoz a csapathoz, amelyiknek az elmúlt hétvége teljesítményét vizsgálva most felhőtlenül ünnepelnie kellene. A Red Bull mégis úgy érezheti, hogy maximum azt döntheti el, félig tele, vagy félig üres pohárral hagyták el Mexikót, ugyanis amíg Max Verstappen fantasztikus teljesítménnyel szinte lemosta a mezőnyt – a fiatal holland majd 17,5 másodperccel nyert a végén már végletekig letekert teljesítményű autójával –, addig a második helyen haladó Daniel Ricciardo tíz körrel a vége előtt a szezon nyolcadik technikai problémája miatt kiesett a versenyből. Mindenesetre az ausztrál nem is titkolta, mennyire csalódott.
„Mit is mondhatnék most, olyat, ami nyomdaképes, és pontosan érzékelteti, mi játszódik le bennem… Idén sajnos túl sok alkalommal kerültem a pálya szélére, rajtam kívülálló okok miatt. Hiába bizakodtam, szereztem meg a pole pozíciót, megint kiestem. Nem tudom, hogy miért vagyok ilyen szerencsétlen. Talán később mindezt visszakapom majd a sorstól. Nem tudom, hogy mi van az autóval. Átadom Gaslynak, szenvedjen vele ő. Én befejeztem vele” – fogalmazott Ricciardo.

A Red Bull csapatfőnöke sem tudott igazán örülni Verstappen sikerének – amely az ötödik futamgyőzelme volt pályafutása során –, és abban bízik, sikerül a hátralévő két futam valamelyikén Ricciardót a dobogóig elsegíteniük. „Max eszméletlen teljesítményt nyújtott, hihetetlen formában van, de kicsit keserédes érzés van bennem, mert Danielnek is ott kellett volna állnia vele a dobogón. Max abszolút kontrollálta a versenyt, amin kifejezetten fontos volt a gumikezelés, de ő remekül menedzselte az abroncsokat. Meg kell néznünk, hogy Daniel kocsijával mi történt, úgy tűnik, hogy ismét a hidraulika volt a probléma forrása. Nagyon jó lenne már Danielt is Max mellett látni a dobogón” – nyilatkozta Christian Horner.
Verstappen viszont önfeledten ünnepelt, és bevallotta, az időmérő elvesztése miatt egyáltalán nem tudott aludni, annyira idegesítette a vereség. „Ha őszinte akarok lenni, nem aludtam valami remekül szombat éjjel, mert nagyon nyerni akartam itt. Szerencsére sikerült, és a jó rajtom volt a siker kulcsa. A csapat lenyűgözően dolgozott, a megfelelő gumikkal rendelkeztünk, és a kocsi remekül működött. Nagyon sajnálom Danielt, nem is tudom, én mit tennék a helyében, nagyon megérdemelte volna, hogy a dobogón együtt ünnepelhessünk. Amikor láttam, mi történt vele, csak arra gondoltam a hátralévő körökben, hogy velem ez ne történjen meg” – jelentette ki Verstappen, aki megismételte tavalyi itteni sikerét, és a világbajnoki pontversenyben már csak 20 pont a hátránya a harmadik helyen álló Raikkönenhez, és 11 a negyedik Bottashoz képest, és a formáját elnézve cseppet sem lenne meglepő, ha az előtte álló két finn pilótát leelőzné a szezon végére.

A csalódottak körét a hazai versenyén kifejezetten jól teljesítő Sergio Perez teljesítette ki, akinek minden esélye megvolt arra, hogy megnyerje a B-ligát, ám túlmelegedtek a Force India bizonyos alkatrészei, így feladni kényszerült a futamot. „Nyugodtan kijelenthető, ez volt számomra az a hétvége, amikor a lehető legjobb teljesítményt akartam nyújtani. Jó volt a stratégiánk, versenyképesek voltunk, erre tessék, egy technikai hiba tönkretett mindent” – közölte nagyon csalódottan Perez, aki 12 pontos hátrányban van a B-vb megnyeréséért – a rendes világbajnokság hetedik helye – folytatott küzdelemben Nico Hülkenberggel szemben.
Ugyanakkor voltak csapatok, akik boldogan hagyták el Mexikót, ugyanis a Sauber, a McLaren és a Toro Rosso is a pontszerzők között végzett, a svájciak ráadásul mindkét pilótájukkal, és emiatt meg is előzték riválisukat a konstruktőri versengésben. A jövőre már a Ferrarinál versenyző Charles Leclerc újfent bizonyította, ha versenyképes autót kap, bármit elérhet, míg csapattársa, Marcus Ericsson azóta megtáltosodott, amióta kiderült, jövőre nem kap szerződést Hinwilben. „Ez egy olyan hétvége volt számunkra, amit lentről kezdtünk, és azt egészen magasan fejeztük be. Nem titkolom, minden ideálisabban alakult, mint azt gondoltuk, hiszen ehhez az eredményhez több kiesés is szükségeltetett. Maximálisan elégedettek lehetünk, mert ennél többre nem igazán számíthattunk” – mondta Leclerc.

Pierre Gasly az utolsó rajthelyről indulva ért oda a tizedik helyre, ám ő is tisztában van azzal, ehhez szerencse is kellett. „A mezőny végéről kellett felzárkóznom, de ennek ellenére sikerült pontot szereznem. Nagyon örülök ennek, bár tudom, hogy ehhez több versenyzőnek is ki kellett esnie a mezőnyben. Ez egy olyan eredmény, amire már szükségünk volt, mert az elmúlt néhány futam nem úgy sikerült, mint azt szerettük volna” – közölte a Toro Rosso francia pilótája.
És zárjuk a sort egy szintén elégedett versenyzővel, hiszen Stoffel Vandoorne emberemlékezet óta nem szerzett pontot a McLarennel. „Nem hiszem, hogy ennél elégedettebb és boldogabb lehetnék most. Nagyon jó munkát végzett a csapat, mindent remekül csináltunk. A korábbi versenyeim is jól sikerültek, de a pontszerzés nem akart összejönni. Most visszakaptam valamit, de nagyon sok időnek kellett eltelnie ahhoz, hogy újra itt legyek” – állította a belga pilóta, akinek csapattársa, Fernando Alonso ezúttal nem 600 méterig, hanem majdnem három körig jutott. Azaz a McLarennél is volt ok a csalódottságra.

Az egyéni vb-pontverseny állása Mexikó után:
1. Lewis Hamilton GBR MERCEDES 358
2. Sebastian Vettel GER FERRARI 294
3. Kimi Räikkönen FIN FERRARI 236
4. Valtteri Bottas FIN MERCEDES 227
5. Max Verstappen NED RED BULL RACING TAG HEUER 216
6. Daniel Ricciardo AUS RED BULL RACING TAG HEUER 146
7. Nico Hulkenberg GER RENAULT 69
8. Sergio Perez MEX FORCE INDIA MERCEDES 57
9. Kevin Magnussen DEN HAAS FERRARI 53
10. Fernando Alonso ESP MCLAREN RENAULT 50
11. Esteban Ocon FRA FORCE INDIA MERCEDES 49
12. Carlos Sainz ESP RENAULT 45
13. Romain Grosjean FRA HAAS FERRARI 31
14. Pierre Gasly FRA SCUDERIA TORO ROSSO HONDA 29
15. Charles Leclerc MON SAUBER FERRARI 27
16. Stoffel Vandoorne BEL MCLAREN RENAULT 12
17. Marcus Ericsson SWE SAUBER FERRARI 9
18. Lance Stroll CAN WILLIAMS MERCEDES 6
19. Brendon Hartley NZL SCUDERIA TORO ROSSO HONDA 4
20. Sergey Sirotkin RUS WILLIAMS MERCEDES 1
 
A konstruktőri vb-pontverseny állása Mexikó után:
1. MERCEDES 585
2. FERRARI 530
3. RED BULL RACING TAG HEUER 362
4. RENAULT 114
5. HAAS FERRARI 84
6. MCLAREN RENAULT 62
7. FORCE INDIA MERCEDES 47
8. SAUBER FERRARI 36
9. SCUDERIA TORO ROSSO HONDA 33
10. WILLIAMS MERCEDES 7

Fotók: Red Bull Content Pool, Daimler Media Site, Force India, McLaren


Hozzászólások