Magazin

Érkezők és távozók, balesetek és mentések – az év legjei, 1. rész

A 2018-as esztendő is tartogatott néhány emlékezetes, drámai vagy éppen vicces pillanatot a motorsportban – ezekből készítettünk egy összeállítást, amelynek első felvonásában főképp a különböző balesetekre koncentrálunk, de megválasztottuk többek között a legszebb sisakfestést is.
Imádod az autó-motorsportokat? Újságírói ambícióid vannak? Ha úgy érzed, ezek igazak rád vagy csak szeretnél a P1race.hu csapatának tagja lenni, ne habozz: ki tudja, lehet, hogy Te vagy az, akit keresünk. Részletek ide kattintva.

Legjobb sisakfestés: Valentino Rossi misanói bukója
A „Doktornak” kis túlzással bérelt helye van ebben a kategóriában, a 39 éves motoros pedig idén is maradandót alkotott egyik hazai futamán a Vissza a jövőbe-ihletésű dizájnjával – de persze érdemes megemlíteni akár a teszteken használt, a mexikói vicsol indiánok kultúráját megidéző bukóját is.

Legnagyobb visszavonuló: Dani Pedrosa
Választhattuk volna akár a szezon közben búcsúzó Kenan Sofuoglut vagy akár az F1-nek hátat fordító Fernando Alonsót is, előbbi visszavonulása azonban igencsak furcsára sikerült, utóbbi pedig fel-feltűnik még más versenyeken és sorozatokban. Így a választásunk arra a Dani Pedrosára esett, aki ugyan a MotoGP-ben sosem tudott vb-címet nyerni, a motorsportra így is óriási hatással volt, különösen Spanyolországban, így teljes joggal emelték be a MotoGP Legendák közé. Furcsa lesz nélküle a mezőny 2019-ben…

Legjobb debütálás: Can Öncü
Kell ezt indokolni? A Red Bull Rookies Cup domináns bajnoka a valenciai idényzárón mutatkozott be a világbajnoki porondon, s a 15 éves török rögtön megnyerte első futamát a Moto3-ban – tette mindezt szakadó esőben, rendkívül nehéz körülmények között, ráadásul Scott Redding fiatalsági csúcsát is átadta a múltnak. Alighanem nagy dolgokat láthatunk még tőle…

Legnagyobb mentés 1: Marc Marquez Barcelonában
Ebben a kategóriában pedig Marc Marqueznek van bérelt helye: a címvédő idén is többször a fizika törvényeit felülírva maradt motoron, de mind közül kiemelkedik a Katalán GP egyik edzésén produkált mentése.

Legnagyobb mentés 2: Jakub Kornfeil Le Mans-ban
Teljesen más jellegű mentés, mint Marquezé, itt egyértelműen óriási szerencséje is volt a csehnek, de akkor is: ilyet egészen biztosan nem látunk minden nap, mint amit Kornfeil bemutatott a Francia Nagydíj utolsó körének legelején.

Legnagyobb bukás: Michele Pirro Mugellóban
Szoros volt a verseny Jorge Lorenzo burirami repülésével, de összességében egyértelműen a Ducati tesztpilótájának olaszországi high-side esése volt a rémisztőbb:

Legnagyobb tömegbaleset: WTCR Vila Real, 1. futam rajtja
Ezt sem nagyon kell magyaráznunk: csak Michelisz Norbi tudott továbbmenni a Rob Huff és Mehdi Bennani ütközése által kiváltott tömegkatasztrófa után, de a magyar pilóta autója is megsérült. Tom Coronel szokásos videója mindennél jobban átadja a baleset méreteit és az azt követő káoszt:

Legnagyobb párharc: Bagnaia és Oliveira Spielbergben; Cortese és Cluzel Katarban
Nem véletlen, hogy a Moto2 spielbergi és a Supersport katari futama is felkerült az év tíz legjobb versenyét tömörítő listánkra: a két kategória két-két vb-aspiránsa ezeken a helyszíneken esett egymásnak talán a legkeményebben.

Legsúlyosabb vezetői hiba: Sebastian Vettel Hockenheimben
Vagyis maga a hiba nem is volt olyan nagy, de a jelentősége és a következményei annál inkább: a rajt óta szinte végig vezető német a szemerkélő esőben csúszott ki a kavicságyba és ment neki a falnak – ezt követően pedig már nem is tudta visszavenni a kezdeményezést a Lewis Hamilton elleni vb-harcban.

Legérthetetlenebb nem-büntetés: Lewis Hamilton Hockenheimben
Maradva még az F1-es Német Nagydíjnál: mai napig nem értjük, hogyan úszhatta meg komolyabb szankció nélkül a brit a bokszbejáratnál bemutatott manőverét. Vagy ha még el is fogadjuk a felügyelők indoklását, arra akkor sincs magyarázat, hogyan lehetséges az, hogy csupán órákkal a leintés után kezdték el vizsgálni az incidenst…

Legrégebben várt siker: Kimi Raikkönen győzelme Austinban
Ha csak az abszolút időt nézzük, akkor is egyértelmű a „jelölés”, elvégre a Jégember öt és fél éve nyert utoljára futamot az USA Nagydíjat megelőzően, de tekintettel arra, hogy rajongók milliók szurkolnak neki, még inkább várta az F1 közössége, hogy a finn újra felállhasson a dobogó legfelső fokára.

Legszerencsésebb baleset: Sophia Flörsch Makaóban
A hölgypilóta bukásáról érkező első felvételek alapján nem gondoltuk volna, hogy ebbe a kategóriába tudjuk betenni az F3-as makaói futam döbbenetesen nagy repülését, de végül csodával határos módon mind Flörsch, mind a fotósok és a sportbírók élve megúszták a horrorisztikus incidenst.
A videók egy része csak a YouTube-ra átkattintva tekinthető meg!
 
Az idény legemlékezetesebb pillanatait felidéző sorozatunk második részét vasárnap este, harmadik évzáró podcastünk keretein belül tesszük közé, míg a harmadik, egyben utolsó felvonást hétfőn egy újabb cikk formájában.
 
Összeállította: Balogh Tamás, Ferenci Péter, Krizsa Gergő és Papdi Tamás
 
Fotók: WTCR Media, MotoGP Media, Red Bull Content Pool


Hozzászólások