WTCR

Michelisz: Guerrieri a fő esélyes, de magamat is a favoritok közé sorolom

A BRC Hyundai magyar pilótája az OMV által szervezett sajtóreggelin beszélt a szezonja eddigi alakulásáról, a hátralévő futamok esélyeiről, a csapat támogatásáról és az olykor igazságtalan BoP-ről.
Tisztelt Olvasóink! A P1race.hu a motorsportok egyik hazai piacvezető portálja. A honlap története 2004-ben indult motogphirek.hu néven, azóta több – szakmai és megjelenésbeli – megújuláson is átesett, pozícióját azonban mindvégig megőrizte. Mivel nem áll mögöttünk tőkeerős befektető, sem politikai támogató, így ahhoz, hogy továbbra is a megszokott vagy még annál is jobb színvonalon végezhessük a munkánkat, az Önök támogatására és segítségére is szükségünk van. Kérjük, támogassák honlapunkat a Patreonon keresztül !

Éppen bő két hónapos nyári szünetét tölti a WTCR mezőnye, de lassan közeledik a szezon utolsó szakasza a távol-keleti futamokkal. Michelisz Norbert kedvező helyzetből várhatja a folytatást, hiszen jelenleg 24 pontos hátránnyal a második helyen áll a világkupa összetettjében. Csütörtök délelőtt a magyar pilótát támogató OMV szervezett egy reggelivel egybekötött sajtótájékoztatót, amelyen Norbi éppen ezért elégedetten értékelte a 2019-es idény eddigi alakulását:

„Mindenképpen pozitívan tekintek az eddigiekre. Van már két futamgyőzelmem, az összetettben második helyen állok, és abszolút elérhető távolságban van az első helyezett. Eddig úgy tűnik, tovább harcolhatok idén a világkupa megnyeréséért, de azt is hozzá kell tenni, hogy még összesen tizenkét futam van hátra, és voltak olyan versenyzők, akik kicsit balszerencsésebbek voltak, de erős csomaggal rendelkeznek. Nem feltétlenül gondolom, hogy a most elöl lévő három-négy pilóta lesz az, akik között eldől a bajnoki cím, de magamat mindenképp a favoritok közé sorolnám. Magabiztos vagyok, úgy érzem, lendületben is vagyok, és szerintem a hátralévő hétvégék közül lesz még olyan helyszín, ahol mi lehetünk a referencia, s az eddigi két győzelmem még tovább bővíthetem majd.”

A BRC Hyundai pilótája hangsúlyozta: egyelőre ugyanúgy áll minden hétvégéhez, mint eddig, s legfeljebb az évad utolsó állomásán fogja konkrétan a bajnokság állását szem előtt tartani. „Túl sok van még vissza ahhoz, hogy elkezdjek változtatni a hozzáállásomon” – magyarázta Michelisz. „Hiszek abban, hogy azért sikerült jól eddig az idei év, mert figyeltem a kritikus pontokra, nem veszítettem sok pontot a változások ellenére, ennek köszönhetem, hogy jó helyzetben vagyok a szezon hajrája előtt. Egészen az utolsó hétvégéig nem fogok változtatni a hozzáállásomon, mert hiszem, hogy a mostani hozzáállás miatt vagyok most jó helyzetben” – fogalmazott a versenyző, aki később kiemelte: elsősorban az idei gumik viselkedéséhez kellett alkalmazkodnia az idény elején.

Tavaly Norbinak az évad végén márkatársát, Gabriele Tarquinit kellett segítenie, most azonban egyértelműen a magyar versenyző áll legjobban a hyundaiosok közül, s az előző futamokon már láthattuk a jelét annak, hogy a kollégák most ő mögé álltak be – elég Augusto Farfus zandvoorti elengedésére vagy Vila Realban a jokerkörös stratégiára gondolunk. „Ez egyszerre könnyebbség és felelősség is” – mondta ezzel kapcsolatban Michelisz. „Tavaly a távol-keleti futamok nem úgy sikerültek, ahogy szerettem volna, emiatt két hétvégével a vége előtt úgy döntöttünk, a csapattársamat, Gabriele Tarquinit fogom segíteni. Matematikai esélyem ugyan még nekem is volt, de gyakorlati már nemigen. Nem volt egyszerű helyzet, versenyzőként meg tudom érteni azokat, akik nehezen állnak be a sorba.”

„Örülök, hogy összejött tavaly Tarquininek a bajnoki cím, mert úgy éreztem, hogy bár szerettem volna én bajnokságot nyerni, de legalább meglett az eredménye a segítségemnek. Nagyon örülök, hogy idén pedig én vagyok ez a versenyző. Úgy érzem, most négyen még erősebbek vagyunk Catsburggel és Farfusszal kiegészülve, és arra számítok, hogy lesznek még olyan momentumok, amikor számíthatok a segítségükre. Hozzáteszem, nem úgy szeretnék bajnoki címet szerezni, hogy rájuk vagyok utalva, de ha megnézem az összes csapatot, amely a végső elsőségért harcol, akkor úgy érzem, a Hyundainak van a legerősebb felállása, és ez egy ilyen szoros szezonban akár döntő is lehet.”


Nem lehetett persze elmenni szó nélkül a Balance of Performance mellett sem: „Ez mindig egy nagyon érzékeny téma, az elöl lévők mindig dicsérik, a hátul lévők mindig kritizálják az ilyen rendszereket. Mivel mindig is jellemezte a nagy túraautó-bajnokságokat, hogy van esélykiegyenlítő-rendszer, szerintem nem ördögtől való, hogy ez a WTCR-ben is így van. A cél viszont az, hogy arányosan tartsák az erőviszonyokat, s ez alatt azt értem, hogy egy papíron gyengébb autó egy gyengébb versenyzővel ne nyerhessen azért bajnokságot, egy nagyon erős autó egy nagyon erős felállással pedig ne kerüljön olyan helyzetbe, hogy nincs is esélye erre. Úgy érzem, idén mégis volt olyan pillanat, amikor a Hyundait aránytalanul büntették csak azért, de mondhatnám akár a Hondát vagy a Lynk & Cót, hogy szorosan tartsák a világkupa állását, hogy az utolsó hétvége utolsó futamán dőlhessen el a bajnoki cím. Személyes vélemény, hogy ez már a sportértéket nem biztos, hogy ugyanúgy szolgálja, mint a szezon eleji BoP, amikor egy függetlenül versenyzővel tesztelik le az összes márkát, majd elviszik az autókat a szélcsatornába és a fékpadra. Nekem eddig a pontig elég az esélykiegyenlítő-rendszer.”
Norbi kihangsúlyozta: azt szeretné, hogy most már menjen végig az idény a jelenlegi BoP-vel, nem támogatja az év közbeni módosítgatásokat. A Hyundait olykor hátrányosan érintő értékek kapcsán egyébként szóba került a koreai márka néhány héttel ezelőtti nyilatkozata is, miszerint akár el is hagyhatják a WTCR-t. Michelisz ennek kapcsán elmondta: fontos, hogy a BoP-vel ne tegyék tönkre egy márka erőbefektetéseit, de a Hyundai kételyeiben nemcsak ez játszik szerepet, hanem az is, hogy több bizonytalanság van azzal kapcsolatban, hogyan fogja kezelni a bajnokság a jövőben a gyártókat. A magyar pilóta a Lynk & Córa utalva elmondta: a kínai márka csak a világkupán indítja az autóit, így az ő teljesítményüket nehezebb felmérni, ráadásul ők kimondva-kimondatlanul a többiekénél is komolyabb gyártói háttértámogatással bírnak.

A sajtótájékoztató hivatalos része után lehetőségünk volt külön is beszélni Norbival, akinek felvetettük, hogy nem az okozza a WTCR problémáját, hogy egyszerre van jelen a BoP és a WTCC-ből átemelt kompenzációssúly-rendszer, de Michelisz másban látja az ingadozás okát: „Szerintem az hiányzik a jelenlegi rendszerből, hogy a pályák karakterisztikáit és az autók erősségeit is figyelembe vegye. Idén is futottunk bele olyan helyzetbe, hogy volt például a Hyundainak egy erős hétvégéje egy számára kedvező pályán, ezért kapott pluszsúlyt, majd megérkeztünk egy olyan helyszínre, ahol egyébként sem lett volna annyira erős. Ez több más gyártó esetében is érvényes, úgyhogy én annyit finomítanék a jelenlegi BoP-n, hogy pályaspecifikussá tenném, melyik márkát hogyan és mikor korlátozzák.”

Ami a hátralévő négy futamhétvégét illeti, a magyar pilóta így beszélt az esélyekről: „Furcsa kettősség van bennem ezzel kapcsolatban, mert szerintem a tavalyi eredmények alapján Ningbóban lesz a legerősebb az autónk, de számomra az a legkevésbé kedvelt pálya. A többi helyszín közül Sepangban már teszteltem, bár versenyezni még nem versenyeztem rajta, Suzukában nyertem már futamot is, nagyon szeretem azt a pályát, s ugyanez igaz Makaóra is. Ningbóban tavaly nekem nem jött ki a lépés, hiába volt erős az autónk, nem éreztem rá a pályára. Sokat telemetriáztam a nyáron, remélem, sikerült kiküszöbölni a vezetéstechnikai hiányosságokat. Ha ez sikerül, akkor arra számítok, hogy Ningbóban a pole-pozícióra és a győzelemre is esélyesek leszünk, a másik három hétvégén viszont úgy érzem, némileg a szerencsére leszünk bízva, mert papíron nem feltétlenül a miénk lesz a legerősebb autó. De ahogy megnéztem a pályák karakterisztikáit, nagyjából minden márkánál hasonló lesz az eloszlás majd a helyszínek között: lesz majd, ami a Hondának fog feküdni, lesz, ami pedig a többieknek.”
A többi hyundaios már gyakorlatilag kimondva is Micheliszt támogatja a bajnoki csatában

Érdekesség, hogy a sepangi szezonzárót szokatlanul későn, december 15-én rendezik majd, de Michelisz szerint ez versenyzőként nem jelent plusz kihívást: „Úgy tűnik, a sorozat promótere számára fontos volt, hogy a szezonzárót akkorra időzítse, de szerintem ez főleg amiatt van, mert a motoros endurance-világbajnokságnak is akkor volt az előre leegyeztett futama, s a cél az volt, hogy a kettőt együtt rendezhesse meg az Eurosport Events” – fogalmazott, hozzátéve, hogy családapaként arra viszont figyelnie kell, hogy a karácsonyi ajándékokat ezúttal korábban kell majd beszerezniük. S ha már család: Micheliszék épp most értek haza egy római nyaralásról, de viccesen megjegyezte, hogy két kisgyerekkel ez már inkább tekinthető fizikai és mentális felkészülésnek, mint pihenésnek. Ami a felkészülést illeti: Norbiék két-két napot teszteltek a Hungaroringen és Olaszországban, s még Ningbo előtt ugyancsak vár majd rá egy teszt.

De vajon kiket tart a fő ellenfeleknek a hajrá előtt? „Szerintem Guerrieri a fő esélyese az idei bajnokságnak, és nemcsak azért, mert jelenleg ő vezet, hanem eddig rendkívül meggyőző teljesítményt nyújtott. Rajta kívül jelenleg én meg Björk vagyunk, akik szorosan követjük őt. Az én esetemben a pozitívum, hogy folyamatosan tudtam fejlődni, az utóbbi hétvégéken jöttek pole-pozíciók és futamgyőzelmek, van három nagyon erős csapattársam, akik igazából már kimondva is segítenek engem a bajnoki címért folyó harcban. Ugyanez igaz Björkre is, és azért nehéz a Lynk & Córól pontosan állást foglalni, mert úgy érzem, nekik van még plusz tartalékuk az eddig mutatott teljesítményükhöz képest (néhány napja egyébként Guerrieri is hasonlóan nyilatkozott a WTCR hivatalos honlapja által készített interjúban – a szerk.). Többiek közül Azcona még nagyon erős szezont futott eddig. Girolaminak azért van szerintem kevesebb esélye, mert segítenie kell Guerrierit. Mindketten hasonló kvalitású versenyzők, de amíg Guerrieri egyértelműen előtte van, addig hátrányos helyzetben van hozzánk képest. Ugyanez a helyzet Mullerrel is a Lynk & Cónál.”

Végezetül szóba hoztuk még Michelisznek az FIA által nemrég bejelentett Autósport Játékok elnevezésű, az olimpiára hajazó eseményt, amelyet október végén, Rómában rendeznek majd. Mivel túraautós kategória is lesz, felmerül a kérdés, hogy szerepelne-e a magyar csapat színeiben, de Norbi elmondta, hogy egyelőre ő sem rendelkezik több információval az esemény kapcsán, mint ami a sajtóban megjelent. „Őszintén szólva, én is csak a hírekben olvastam, nincs semmi plusz információm. Ha magas szakmai szintet képviselne ez a verseny, akkor nagyon szívesen részt vennék rajta, amennyiben nem korlátozza a versenyhétvégékre való felkészülésemet” – válaszolta kérdésünkre a hyundaios pilóta.

Fotók: OMV Hungária, WTCR Media


Hozzászólások