F1

Mindenki megúszta a büntetést az időmérős bohózat után

Pontosabban három pilótát azért megrovásban részesítettek az indokolatlanul lassan való haladás miatt, de arra is fény derült, miért kapta vissza a piros zászlóval véget érő körét Bottas és miért nem vették el Vettel pályaelhagyásos idejét.
Tisztelt Olvasóink! A P1race.hu a motorsportok egyik hazai piacvezető portálja. A honlap története 2004-ben indult motogphirek.hu néven, azóta több – szakmai és megjelenésbeli – megújuláson is átesett, pozícióját azonban mindvégig megőrizte. Mivel nem áll mögöttünk tőkeerős befektető, sem politikai támogató, így ahhoz, hogy továbbra is a megszokott vagy még annál is jobb színvonalon végezhessük a munkánkat, az Önök támogatására és segítségére is szükségünk van. Kérjük, támogassák honlapunkat a Patreonon keresztül !

Kabaréba illő jelenetekkel zárult szombaton a Formula-1-es Olasz Nagydíj kvalifikációja: a Q3 végén senki sem akart a boly elején haladni, szélárnyékot biztosítva ezzel a többieknek – ez a versenyzők szerint akár fél másodpercet is érhetett a monzai pályán –, aminek végül az lett az eredménye, hogy szinte senki sem ért fel az utolsó gyorskörére a leintés előtt. Eredetileg úgy tűnt, Carlos Sainz és Charles Leclerc jelentette a két kivételt, ám a csapatrádiózások alapján a monacói sem haladt át a célvonalon a kockás zászló belengetése előtt.
 
Mindenesetre a ferraris így pole-t szerzett, melynek kapcsán Lewis Hamilton már az autóban megjegyezte, hogy „érdekes stratégia” a rajtelsőség bebiztosításához. A világbajnoki éllovas ugyanis később is úgy fogalmazott, hogy a Ferrari játszott a mezőnnyel, a maranellóiak érdeke volt az, hogy mindenki lekésse az utolsó gyorskörét. Leclerc ezt tagadta, rámutatva, hogy ezzel épp másik pilótájuk, Sebastian Vettel is pórul járt, aki így csak a negyedik rajtkockát szerezte meg.
A videók a YouTube-ra átkattintva tekinthetők meg!
 
Ha már Vettel: ő sem volt elégedett a történtekkel, elmondása szerint ugyanis csapata nem tartotta maga az eredeti taktikához. „A Q3 elején én adtam szélárnyékot, úgyhogy most rajtam lett volna a sor. De nyilvánvalóan túl sokáig vártunk, így már nem maradt időnk. Nem örülök, mert az egyedül futott köröm is jól sikerült, csak épp nem volt szélárnyékom. Szerintem egyszerűen nem tudtuk kihozni magunkból azt, ami ma bennünk volt” – idézi a Motorsport.com Vettelt, aki már a felvezetőkörön is többször kérte rádión csapatát arra, hogy küldjék előre Leclerc-t, aki a bokszból amúgy még a német előtt gurult ki.
 
Visszatérve a konkrét lassúsági versenyre: Hamilton rámutatott, hogy addig úgysem lesz változás ebben, amíg nem történik egy baleset emiatt (emlékezhetünk: már Spában is kis híján ütköztek a Mercedesek hasonló okokból). Leclerc szerint csak néhány pályán jelent ez problémát, azt viszont a Mercedes főnöke, Toto Wolff is elismerte, hogy „totál idiótáknak” tűntek a Q3 végén. „Rosszabb volt ez, mint egy utánpótlás kategória” – utalt arra Wolff, hogy pénteken a Formula-3-asok időmérőjét piros zászlóval meg is szakították a hasonló jelenetek miatt.
Éppen az F3-as incidens miatt a versenyirányítás előre jelezte az F1-es mezőnynek, hogy meg se próbálkozzanak hasonlóval, különben szórni fogják a büntetéseket. Nos, ehhez képest alig néhány pilótát rendeltek be magukhoz a kvalifikációt követően, s tulajdonképpen ők is megúszták egyszerű megrovással. Sainz, Nico Hülkenberg és Lance Stroll voltak azok, akiknek a felelősségét kiemelték a felügyelők – sőt, Hülkenberget az első sikán komoly ok nélküli átvágása miatt is vizsgálták, ám ebben az ügyben felmentették a németet –, hiszen a kör elején ők tartották fel a bolyt. Érdekesség, hogy az ítéletben kiemelték, hogy „erősen arra kérik az FIA-t”, hogy találjon megoldást a hasonló helyzetekre.
 
Viszont nemcsak a Moto3-as időmérőket szélárnyékvárós lassúzás volt az egyetlen kérdéses incidens a monzai időmérőn. Vettel Q3-as körét már a közvetítés során többször visszajátszották, és órákkal a leintés után valóban vizsgálni is kezdték, hogy elhagyta-e a pályát a Parabolicában. A négyszeres vb-első végül megtarthatta az eredményét, az indoklás szerint azért, mert a különböző felvételek megtekintése alapján nem lehetett minden kétséget kizáróan megállapítani, hogy mind a négy kerekével egyidejűleg elhagyta-e a pályát.
Emellett az is magyarázatot érdemelt, miért kapta vissza utólag Valtteri Bottas a maga körét, miközben a belsőkamerás felvételeken egyértelműen látszott, hogy a finn már a Kimi Raikkönen balesete miatti piros zászlók belengetése után szelte át a célvonalat. Nos, a helyszínen tartózkodó újságírók kiderítették: nem a piros zászlók és fények felvillanása számít a megszakítás kezdetének, hanem az a pillanat, amikor az FIA rendszere hivatalosan kiküldi az arról szóló üzenetet – márpedig a Mercedes finnje még ezt megelőzően haladt át a célvonalon, ezért kapta vissza a harmadik rajthelyet érő idejét.
 
A címvédő csapat szerint egyébként Bottas még peches is volt, mivel Raikkönen kicsúszása miatt elvette a gázt az utolsó kanyarban, amellyel a finn két tizedet veszített: ha ez igaz, a finn könnyedén pole-pozíciót szerezhetett volna. Végezetül pedig Raikkönen kapcsán érdemes megjegyezni, hogy végül az Alfa Romeo pilótája lett az egyetlen, akit érdemben büntettek az időmérő után, bár nem a pályán történő szabálysértés miatt: a baleset miatt váltót kell cserélni a 2007-es világbajnok autójában, amely miatt öt hellyel hátrébb sorolják a rajtrácson. Az Olasz Nagydíj ma 15:10-kor startol, az előrejelzések szerint elképzelhető, hogy esős időben (ma reggel bizonyosan vizes pályára ébredt a monzai paddock).


Hozzászólások