Romano Fenati sosem volt a legegyszerűbb figura. Az egykor korszakos tehetségnek tartott olasz most, 26 évesen lehet, hogy elért útja végére.
Annak idején Romano Fenati korszakos tehetségnek lett kikiáltva. A párhuzamok vonásában egyenesen odáig mentek, hogy Loris Capirossi neve merült fel, mint nagy előd. Capirex annak idején, 1990-ben újoncként nyerte meg a 125-ös világbajnoki címet, és erre Fenati is jó eséllyel pályázott.
Az olasz élete első világbajnoki futamán másodikként futott be, a következőt pedig meg is nyerte. Így már értjük is, miért nem volt túlzó az, amit Fenatiról mondtak. A frenetikus kezdést végül nem sikerült fenntartani. Spanyolországot követően még kétszer állhatott dobogóra, a szezont végül hatodikként zárta.
Fenati 2014-ben az egyik legjobb utánpótlás-nevelő bázisra, a VR46-hoz került, ahol megjött a minőségi ugrás egy átmeneti 2013-as szezont követően a karrierjében. Ekkor már négy futamot is meg tudott nyerni, végül pedig ötödikként értékelték őt év végén. Bár 2015-ben csak egyszer intették le őt futamgyőztesként, stabil teljesítménye egy negyedik helyet jelentett neki a végelszámolásnál.
A problémák 2016-ban kezdődtek, amikor a szezon elején hiába kezdett gőyzelemmel és további dobogóval, viselkedése miatt a VR46 nem tartott igényt a szolgálataira. Innen még volt számára visszaút, ugyanis 2017-re visszatért, és pályafutása legjobb szezonját futotta. A mentőövet a Snipers dobta neki, amelyet három győzelemmel és további öt dobogóval hálált meg. A vb-címre Joan Mir ellenében nem volt ugyan esélye, de így is második lett.
A legdurvább affér
Jó teljesítménye Moto2-es szerződést ért a csapattal. 2018-as szezonja elsősorban kiesésekről, valamint pontszerző helyeken kívüli célbaérkezésekről szólt. Pontot mindössze kétszer, egy Le Mans-i hetedik és egy osztrák 11. hely során tudott szerezni.
Karrierje legmélyebb pontja, a legismertebb Fenati-incidenc pedig Misanóban következett. Ekkor egy alkalommal a csata hevében Stefano Manzi leszorította őt a fűre, Fenatinak innen kellett visszajönnie. Vissza is jött, és amikor utolérte korábbi VR46-os csapattársát, meghúzta annak fékkarját. Manzi megúszta, de kicsi híja volt a bukás.
„Az első kontakt után ismét összecsaptunk a négyes kanyarban, majd meghúzta a fékkaromat az egyenesben. Furcsa volt ez számomra, ez ugyanis nem versenyzés. Nem is értem, ott és akkor mire gondolt” – mondta az esettel kapcsolatban az áldozat, Stefano Manzi.
Külön pikantériája az esetnek, hogy a dolgok rendes alakulása esetén Manzi és Fenati csapattársak lettek volna 2019-re előbbi istállójánál, a Forwardnál, erre viszont nyilvánvaló okokból soha nem került sor. Fenati eredetileg kétversenyes eltiltást kapott, végül azonban egyrészt az év teljes hátralévő részére bevonták a licenszét, másrészt csapata amúgy is kirúgta őt, így az eltiltás mértéke tulajdonképpen mindegy is volt. Nagyobb bajt jelentett Fenati számára az, hogy nem csak hogy a paddock legnagyobb sztárjai szálltak bele könyörtelenül, még konkrétan bírósági tárgyalásokra is járnia kellett az eset miatt. A vád gyilkossági kísérlet volt.
„Szeretnék elnézést kérni az egész sportvilágtól. Bárcsak ez a mai nap egy rossz álom lett volna csupán” – fogalmazott Fenati akkor.
A mentegetőzést viszont nem fogadták el. „Rossz volt látni ezt a cselekedetet Fenati részéről. Csak annak örülhetünk, hogy senki nem sérült meg” – véleményezett Valentino Rossi. „Mindenkinek tanulnia kell ebből a példából, hogy mi az, amit egy versenyző soha nem tehet meg. Az ilyen esetektől csak egy kellően komoly büntetés rettent el másokat a későbbiekben” – tette hozzá Marc Márquez.
A legmarkánsabb véleményt ki más, ha nem Cal Crutchlow fogalmazta meg. „Egy ilyen után véleményem szerint soha többé még csak motorra sem szabadna engedni. A csapatának is azonnal ajtót kellett volna mutatnia neki. Ezt egyszerűen nem teheted meg egy másik versenyzővel. Így is az életünket kockáztatjuk, nincs hozzá szükség még egy ilyenre is.„
A harmadik eséllyel sem sikerült tartósan élni
Az újabb tiszta lapot Fenati megint a Sniperstől kapta meg. 2019-ben az olasz nevét ismét a Moto3-ban kellett keresni, és az újraindulás tulajdonképpen sikerült is. Győzelem, stabil pontszerző helyek, év végén pedig 16. hely összesítésben. 2020-ban és 2021-ben Fenati a Sterilgarda Max Racing Husqvarnáján ült, és a második szezon már kimondottan jól sikerült. Első közös évükhöz hasonlóan ugyan tavaly is csak egy futamot tudott nyerni, azonban emellé odatett még három dobogót és egy stabil teljesítményt, végül pedig ötödikként zárta a 2021-es Moto3-as szezont.
2022-re Fenati ismét visszatért a Moto2-be, 2018 után először. Ez a kalandja viszont már csak hat futamig tartott, mielőtt csapata elbocsátotta – most először nem a viselkedése, hanem a gyengécske teljesítménye miatt.
„Személyesen egy rossz szavam sem lehet Romanóra. Viszont az első versenyekhez képest egy centit sem tudott előrelépni. A különbség maradt az, ami a téli teszteken, valamint szezon elején is megvolt” – mondta a Speed Up első embere, Luca Boscoscuro Le Mans előtt.
Itt a vége?