back to top
2024. július 01. 03:32
KezdőlapMotoGPHivatalos: vége a Pramac és a Ducati házasságának, ismét lesz szatellitcsapata a...

Hivatalos: vége a Pramac és a Ducati házasságának, ismét lesz szatellitcsapata a Yamahának

Bejelentették, hogy a Pramac az idei év végén elhagyja a Ducatit, és jövőre már a Yamaha motorjaival fog versenyezni „második gyári csapatként”. A hangvillásoknak ezzel 2022 után lesz ismét szatellitcsapatuk, amellyel hét évre írtak alá szerződést.

Hivatalossá vált az, amit legkésőbb csütörtök óta már lehetett sejteni: 2024 pont kerül a Pramac és a Ducati hosszú ideje tartó együttműködésére, ugyanis az olasz istálló jövőre már nem a bolognai gyártó motorjait fogja használni. Paolo Campinoti alakulata ugyanis 2025-ben már a Yamaha gépeivel fog versenyezni a MotoGP-ben, méghozzá amolyan „második gyári csapatként”. A felek hét évre kötöttek szerződést.

A japán márka 2022 végén vesztette el egyetlen szatellitcsapatát, az akkor WithU RNF néven szereplő alakulatot, így 2023-ra ügyfél nélkül maradtak. Ez az idei szezonra sem változott, ami nagy hátrányt jelent a többiekkel szemben, hiszen kevesebb adatot tudnak gyűjteni, mint a négy-négy állandó motort indító KTM, Aprilia és Honda, nem beszélve a nyolc géppel rendelkező Ducatiról.

Nem jött be a Ducati terve, Bezzecchit és a Pramacot is elveszítheti a gyártó

Éppen ezért a szezon befejeztével leköszönő veterán ügyvezető igazgató, Lin Jarvis azt tekintette utolsó fő feladatának, hogy szerezzen egy új szatellitistállót. Ezt csak lehetett megtenni, hogy egy másik márka partnerét elcsábítja, hiszen a kereskedelmi jogokat birtokló Dorna kikötötte, hogy új csapatot csak akkor engednek be, ha az egy új gyártó.

A Pramac a MotoGP létezése, vagyis 2002 óta szerepel a királykategóriában, és ebből csak az első két idényben nem a Ducati motorjait használta. 2004 és 2008 között néhány dobogóig jutottak, majd 2009 és 2014 között még ennyi sem jutott nekik. 2015-től aztán egyre többször felállhattak a pódiumra, 2017-ben pedig már egy gyári motort is kaptak. 2020 óta pedig mindkét pilóta az adott évi gépen ül.

Ennek is köszönhető, hogy 2021-ben meglett az első győzelem az abban az évben bemutatkozó Jorge Martín révén. Tavaly pedig már öt diadalig jutottak, amelyek közül négyet a spanyol motoros gyűjtött be, aki az idény utolsó futamáig harcban volt a bajnoki címért, és bár ezt végül elveszítette, a Pramac első szatellitistállóként megnyerte a csapatok közötti összetettet. Ami a mostani idényt illeti, Martín két diadalnál tart, és 18 pontos előnnyel vezeti a tabellát.

A Pramac váltása elsőre furcsának tűnik, hiszen a Ducati jelenleg messze a legjobb motornak számít. Az olasz gyártó azonban deklaráltan csökkenteni akarja a költségeit, amivel alighanem nagyobb anyagi terhet rónának Campinotira. A Yamaha ellenben állítólag pénzügyileg rendkívül jövedelmező ajánlatot tett le az asztalra, ráadásul várhatóan ők is gyári motorokat bocsátanak rendelkezésre.

A Pramac valóban Yamahára válthat – értesülések szerint már csak a megállapodás bejelentése hiányzik

Hogy kik lesznek a pilóták – akik közvetlenül a Yamahával kötnek szerződést –, azt egyelőre szinte lehetetlen megmondani. Az teljesen biztos, hogy Jorge Martín a gyári Apriliához igazol, és így alighanem Franco Morbidelli távozása ellen sem érdemes fogadni, hiszen az olasz pilóta éppen azért igazolt a Pramac révén a Ducatihoz, mert a Yamahánál már évek óta nem ment neki a motorozás.

Ami a Ducatit illeti, jövőre így már csak hat állandó versenygépük lesz a rajtrácson, ráadásul elveszítik első számú ügyfelüket. Ennek köszönhetően vélhetően a VR46 fogja megkapni a felszabaduló gyári motorokat, és 2025-től vélhetően Valentino Rossi alakulatával fűzik szorosabbra az együttműködést, ahogyan az eddig a Pramackal történt.

„A Yamaha számára ezekben az időkben mind a versenypályán, mind a színfalak mögött sűrű a munka – olvashatóak a közleményben Jarvis szavai. – A Yamaha Motor Co. Ltd. (YMC) és a Yamaha Motor Racing (YMR) nem titkolták, hogy minden erejüket a motor fejlesztésére fordítják. Most a következő fázisba lépünk – egy olyan fázisba, amelyre már régóta várunk: egy második Yamaha-csapat érkezését. Az új partnerség a Prima Pramac Racinggel más formát fog ölteni, mint amilyet korábban használtunk. Szatellitcsapat helyett a Yamaha ezzel az új megállapodással a Pramac Racingbe vetette a bizalmát, és ugyanolyan specifikációjú, gyári motorokat biztosítunk számunkra, mint amilyeneket a Monster Energy Yamaha MotoGP Team használ. A célok között szerepel a motorfejlesztés felgyorsítása, ami továbbra is a YMC és az YMR legfontosabb prioritása a győztes útra történő visszatérésünk érdekében, valamint az, hogy két élcsapatnál négy versenyképes pilótánk legyen a MotoGP-bajnokságban. A MotoGP-program mellett együttműködésünk egy jövőbeli Moto2-es projektet is magában foglal, amely platformot biztosít a jövő MotoGP-versenyzőinek kineveléséhez. Erről a programról most még túl korai lenne részleteket mondani, mivel ez a következő hónapokban fog kialakulni. Szeretném kifejezni személyes elismerésemet és köszönetemet Paolo Campinotinak, a Pramac vezérigazgatójának, és Gino Borsoinak, a Prima Pramac Racing csapatfőnökének a Yamahába vetett bizalmukért. A legnagyobb tisztelettel viseltetünk az istállójuk iránt, és teljes elkötelezettségünkről biztosítjuk őket, hogy ez az új partnerség hosszú éveken át rendkívül sikeres legyen.”