Az Alpinestars egyik szakembere Simon Crafar 1998-as és Fabio Quartararo mostani bőrruháját hasonlította össze. A végén a két „tulajdonos” is megjelent, a francia pilóta pedig megcsodálta, hogy a MotoGP jelenlegi riportere milyen felszerelést viselt.
Ahogyan szinte minden technikai sportágban, illetve sorozatban, úgy a gyorsaságimotoros-világbajnokságban is rengeteget fejlődött a biztonság az elmúlt évek, évtizedek során. Bár a motorozás természetéből fakadóan elég gyakoriak a sérülések, és tragédiák is többször történnek, mint például az autósport királykategóriájának számító Forma–1-ben, de kétségtelen, hogy manapság versenyzők sokkal nagyobb biztonságban vannak, mint például 26 éve.
Nem véletlenül választottuk ezt az időtávot, pontosabban nem is mi választottuk, hanem a MotoGP, illetve a sorozat egyik hivatalos beszállítója. A széria ugyanis közzétett egy videót, amelyben Chris Hillard, az Alpinestars médiakapcsolatokért felelős menedzsere összehasonlítja Fabio Quartararo jelenlegi bőrruháját azzal a darabbal, amelyet most a MotoGP riportereként dolgozó Simon Crafar 1998-ban használt. A különbség pedig meglehetősen látványos.
Hillard némi történelmi visszatekintéssel kezdett, és elmondta, a 70-es évektől a 90-es évekig a pilóták olyan bőrruhát hordtak, amely csupán néhány alap védőfelszereléssel, mint például térdvédővel rendelkeztek. Ezzel szemben Quartararóé mintegy 150 komponensből áll. Nem véletlen, hogy a WCM Yamaha bőrruhája sokkal kisebb helyet foglal, ha összehajtják.
POV: you're @88jorgemartin at T5 at the #CatalanGP 🏁🔥 pic.twitter.com/lTTkt0DORb
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) May 24, 2024
Ami a komoly mérföldköveket illeti, Hillard elsőként a könyökvédőt említette meg. 2011–2012 környékén, elsősorban Marc Márquez vezetésével egyre többen csúsztatták a könyöküket is néhány kanyarban, így ennek a testrésznek is kellett védőfelszerelés, amelyet aztán minden géposztályban bevezettek. Manapság pedig már olyat is láttunk, hogy egy versenyzőnek a válla is hozzáér az aszfalthoz, elég csak megnézni, hogy Jorge Martín hogyan vette be az 5-ös kanyart az idei első montmelói szabadedzésen. A ruhák ezen a téren is folyamatosan fejlődnek.
Az 1998-as csizma igencsak korszerűnek számított, de a bokát nem nagyon védte meg. Ellentétben a mostanival, amely emellett a lábujjak csúsztatását is lehetővé teszi, a viszonylag magas hátsó rész pedig a pilóták sarkát óvja. Sőt, a kívülről látható csizmából ki lehet venni egy belső csizmát, amely viszonylag mereven tartja a lábat, elkerülve ezzel a természetellenes mozgásokat.
Ezután következett a kesztyű, amely jelenleg már szarvasbőrből készül. Amit mindenképpen meg kell említeni, hogy csupán négy „ujja” van, ugyanis a gyűrűs és a középső ujj közvetlenül egymás mellé kerül, máskülönben nagyobb lenne a valószínűsége a sérülésnek. Emellett most már ujjpercvédőt is tartalmaz, aminek Márquez vélhetően hasznát vette a Német Nagydíj hétvégéjén.
How different are leathers used in 1998 from the ones used now? 🤔
Simon Crafar and @FabioQ20 find out how far safety has come as they compare their own suits 🔍👀#MotoGP pic.twitter.com/yNw5Nd4imW
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) July 23, 2024
Szintén lényeges különbség, hogy a mai bőrruhákban már van légzsák. Ez 2009-ben jelent meg a MotoGP-ben, és a FIM 2018-ban tette kötelezővé. Hillard elárulta, egy bukás után 4 századmásodperc múlva már elkezd felfúvódni, ha pedig az algoritmus úgy érzékeli, hogy az esés elkerülhetetlen, 25 ezredmásodperc alatt aktiválódik.
A videó végén az Alpinestars szakembere behívta a ruhák tulajdonosait, Crafart és Quartararót. Mivel előbbi hétről hétre látja a mai pilótákat versenyezni, utóbbinak volt érdekesebb a másik felszerelése, és a francia motoros meg is jegyezte, hogy a születése előtti évből származó bőrruha szebb a jelenlegieknél. Ugyanakkor aligha cserélné el a sajátjával.