Reagáltak a mezőny egyes spanyol és olasz versenyzői a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezérigazgatói pozícióját betöltő Carmelo Ezpeleta ötletére. A legtöbben arra utaltak, hogy bizonyos szempontból a nemzetiségük már így is hátrányt jelent vagy jelentett nekik a nagy versengés miatt.
Bő két héttel ezelőtt ért véget a 2024-es párizsi nyári olimpia, amely a MotoGP-t legfeljebb a Brit Nagydíj nézettsége szempontjából érintette, ugyanakkor Carmelo Ezpeletának ötletet adott a sorozat megreformálására. Mint ismert, az ötkarikás játékokon a legtöbb sportág meghatározza, hogy egy országot legfeljebb hányan képviselhetik. A csapatsportágakban ez persze adott, az egyéni számokban pedig változó.
A királykategória kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezérigazgatója pedig felvetette, hogy náluk is be lehetne vezetni valami hasonlót. Persze hozzátette, hogy a MotoGP-ben továbbra is a legjobbaknak kell elindulniuk, de azzal példálózott, hogy ha ott van a három legjobb amerikai a mezőnyben, akkor a negyediknek már ne legyen helye.
Ezzel elsősorban a spanyol és az olasz motorosokat korlátozná, hiszen előbbiek tíz, utóbbiak hat fővel képviseltetik magukat az állandó rajtrácson. Néhányukat megkérdezték, hogy mit gondolnak az ötletről, és a legtöbben ellenezték a kvóta bevezetését. Néhányan arra is utaltak, hogy a spanyol és az olasz pilóták már így is megszenvedték, illetve megszenvedik a származásukat, hiszen ezekben az országokban zajlik a legnagyobb versengés a feljebbjutásért.
„Az F1-ben hány brit, illetve angolszász van? – tette fel a kérdést Raúl Fernández. – Szerintem ez nem a nemzetiség kérdése. Mi, olaszok és spanyolok azért vagyunk jobbak, mert nekünk nagyon nehéz ide eljutni. Ha más nemzetiségűek lennénk, akkor bizonyára több segítséget kapnánk a juniorbajnokságokban. Spanyolországban ez rendkívül nehéz, személy szerint én azt tapasztaltam, hogy rengeteg munka és küzdelem vár az emberre, amíg eljut a MotoGP-be, és a család áldozatvállalásáról se feledkezzünk meg! Emellett ott van még az a kérdés is, hogy a gyártók mit akarnak. Ha például az ember közölné a Hondával, hogy három ilyen vagy olyan nemzetiségű pilótát kell igazolniuk, akkor azt válaszolnák, hogy nem azért ölnek ötvenmillió [eurót] egy projektbe, hogy megmondják nekik, mely versenyzőket kell felültetniük. Látni kell, hogy a pilóták sok mindent feláldoznak, és az eredményeket kell figyelembe venni. Kár, hogy egy olyan versenyzőnek, mint Sergio García, nincs helye a MotoGP-ben azok után, hogy mennyit harcolt, és most mit csinál. Így miért kell ennyit dolgozni? Bosszantó, ha nem sikerül, akkor minek próbálkozzon az ember?”
Hivatalos: Raúl Fernández jövőre is a Trackhouse versenyzője lesz
„Meg kell érteni, hogy a spanyol és az olasz versenyzők miért teljesítenek ilyen magas szinten – képviselte az olaszokat Luca Marini. – Azért vannak a MotoGP-ben, mert ők a világ legjobbjai, nem pedig azért, mert olaszok vagy spanyolok. Ha találnánk más nemzetiségű, ugyanolyan szintű pilótákat, akkor jönnének. Ugyanakkor véleményem szerint mind Spanyolországban, mind Olaszországban olyan a kultúra, a szenvedély és a struktúra, hogy az tinédzserkortól, sőt, gyakorlatilag gyerekkortól kezdve lehetővé teszi a fejlődést versenyzőként és a legmagasabb kategória elérését, míg más országokban ez nehezebbnek tűnik. Meglátjuk, hogyan alakulnak a dolgok, de ha megvalósul [az ötlet], akkor a legjobb három olasz pilóta között kell lennünk. Ez nem probléma.”
„Őszintén szólva nagyon nehéz mit kezdeni egy ilyen problémával – fogalmazott Álex Rins, aki a megkérdezettek közül egyedüliként nem foglalt állást. – Mindig is az volt a mondás, hogy Spanyolországnak és Olaszországnak remek versenyzői vannak, és ez juttatott minket ide, a MotoGP-be, de már a Moto2-be és a Moto3-ba is. Ha ezt szabályozzák, az szerintem jobban érinti majd a világbajnokság mezőnyébe igyekvő fiatalokat, mint azokat, akik már itt vannak.”
„Nyilvánvalóan jó lenne, ha tizennégy különböző nemzetiségű versenyző szerepelne a MotoGP-ben, de ez az elit, és az elitben a legjobbaknak kell ott lenniük, bárhonnan is származzanak – vélekedett az idény végén az állandó versenyzéstől elköszönő Aleix Espargaró. – Ez nem újdonság, ez már évek óta ismert. Amikor a Moto2-ben voltam, ha más nemzetiségű lennék, hamarabb feljebb léptem volna, ha viszont az ember spanyol vagy olasz, nincs annyi hely. Ez a valóság. A sorozat [sokat] invesztál Ázsiába és más régiókba, ahol bajnokságokat hoznak létre, hogy onnan is érkezzenek versenyzők, de szerencsére Spanyolországba és Olaszországba nem kell fektetniük, mert már most is nagyon jó szériáink vannak, és sokan feljebb tudnak lépni. Nem lehet küzdeni a természet ellen, miszerint a legjobb pilóták bizonyos országokból jönnek. Az alsóbb kategóriákat megnézve pedig még rosszabb a helyzet, mert az összes felkerülő versenyző spanyol és olasz. Az lenne az ideális, ha a világ tizennégy leggyorsabb pilótája tizennégy különböző országból származna, és az utánpótlás-sorozatok segíthetnek abban, hogy egy napon ez így is legyen, de a természet ellen nem lehet harcolni. A legjobb pilóták onnan érkeznek, ahonnan.”
„Mindig is így volt, hogy a spanyolok és az olaszok [sokan] vannak a MotoGP-ben – jelentette ki az állandó mezőnyből szintén kikerülő Augusto Fernández. – Nekünk mindent meg kellett nyernünk, ahol elindultunk. Soha nem volt könnyű dolgunk az útlevelünk miatt, de ha itt vagyunk, annak az az oka, hogy más országokból nem érkeznek az ittenieknél jobb pilóták. Spanyolok vagyunk, és erre büszkék is vagyunk, de tudjuk, hogy nyerni kell ahhoz, hogy itt legyünk. Én most ki fogok kerülni [az állandómezőnyből], és sokat kell bizonyítanunk, hogy újra itt lehessünk.”