back to top
2024. november 21. 16:59
KezdőlapMotoGPBagnaia és Marc Márquez számára is kedves pályával indul az erőltetett menet...

Bagnaia és Marc Márquez számára is kedves pályával indul az erőltetett menet – hétvégi menetrend

Az Aragóniai Nagydíjjal kezdődik el a MotoGP hosszú hajrája, melynek során tizenkét hétvége alatt kilenc fordulót rendeznek. A pálya királya egyértelműen Marc Márquez, de Francesco Bagnaiának és Enea Bastianininek is vannak szép emlékei a királykategóriából.

Bár még csak most kezdődött el a MotoGP 2024-es idényének a második fele, ezen a hétvégén már az idény hajrája fog elindulni. Na jó, nevezzük hosszú hajrának, mindenesetre annyi biztos, hogy erőltetett menet következik, hiszen előbb egy dupla, majd két tripla hétvége jön, hogy aztán Valenciában búcsúzzon a mezőny. Mindez azt jelenti, hogy a következő tizenkét hétvégéből kilencszer pályára fognak gurulni a világ legjobb motorosai.

A helyszín a spanyolországi Aragóniában, annak is Teruel tartományában található Alcañiz, pontosabban az amellett fekvő MotorLand Aragón versenypálya. A város 1963 és 2003 között utcai futamoknak adott otthont, de ennek biztonsági okokból vége szakadt, ám a helyiek mindenképpen fenn akarták tartani a motorsportéletet. Ezért a legismertebb pályatervező, Hermann Tilke vezetésével felépítettek egy modern komplexumot, amely 2010-ben fogadta először a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnyét. A csapatokat képviselő IRTA pedig abban az évben ennek a helyszínnek adta az „év versenye” díjat, amire debütáló pálya esetében korábban még soha nem volt példa.

Azóta 2022-ig minden évben megrendezték az Aragóniai Nagydíjat, sőt, 2020-ban a koronavírus-járvány miatt még egy hétvégét tartottak itt Terueli Nagydíj néven. A pálya legsikeresebb versenyzője Marc Márquez, aki már hatszor nyert itt, ráadásul ebből ötször a MotoGP versenyzőjeként. A nyolcszoros világbajnok első királykategóriás évében, 2013-ban már diadalmaskodott a helyszínen, majd 2016-tól 2019-ig zsinórban négyszer nem talált legyőzőre.

Rajta kívül az állandó mezőny tagjai közül Álex Rinsnek, Franco Morbidellinek, Francesco Bagnaiának és Enea Bastianininek is van már királykategóriás diadala Aragóniából, sőt, előbbi kettő már a Moto3-ban megtapasztalhatta, milyen a dobogó tetején ünnepelni itt. Brad Binder két Moto2-es sikert tudhat magáénak, míg Pedro Acosta, Raúl Fernández és Maverick Viñales szintén a középső géposztályban nyert egy-egy alkalommal, Jorge Martín, Joan Mir, valamint Miguel Oliveira pedig a legkisebbeknél.

Ami a vonalvezetést illeti, a pálya 5,078 kilométer hosszú és 15 méter széles. 10 bal- és 7 jobbkanyart tartalmaz, amiből már kitalálható, hogy a menetirány ellentétes az óramutató járásával. A leghosszabb egyenes nem a célegyenes, hanem a 15-ös és a 16-os kanyar közötti szakasz, ez közel 1 kilométer, egészen pontosan 968 méter hosszúságú.

A pályacsúcsot Bagnaia tartja 1:46.069 másodperccel, míg a versenyben futott leggyorsabb kör Luca Marini nevéhez fűződik. Mindkettő az utolsó itteni hétvégéről, 2022-ből datálódik, ahogyan a sebességrekord is. Ez utóbbit Bastianini futotta meg, amikor 354,1 km/h-val repesztett. Ezeket abból a szempontból is érdemes lesz figyelni, hogy azóta a pályát újraaszfaltozták.

Az időjárás tekintetében az előrejelzések szerint a szombati lesz a legmelegebb nap, aznap délután, vagyis a MotoGP sprintfutama idejében 30 fok körül lesz a levegő hőmérséklete. Az előző és a következő nap várhatóan valamivel hűvösebb lesz, sőt, vasárnap az is elképzelhető, hogy elered az eső, ami nyilvánvalóan fokozná az izgalmakat.

A mezőny úgy érkezik meg a hétvégére, hogy Bagnaia vezeti a tabellát, miután Spielbergben 3 pontos hátrányát 5 egységnyi előnnyé alakította. A címvédő ugyan csak egyszer nyert ezen a helyszínen, ám ez kifejezetten kedves emlék a számára, hiszen 2021-ben itt ünnepelte első királykategóriás győzelmét, amelyet azóta további 24 követett.

Bagnaia az Osztrák Nagydíjon befogta az amerikai legendát, és ilyen ütemben akár Rossit is utolérheti

„Nagyon büszke vagyok az előző néhány futamon elvégzett munkára, de rendkívül hosszú még a szezon, és a földön kell maradnunk – nyilatkozta a 27 éves motoros. – Szeretem az aragóniai pályát, és örülök, hogy újra itt versenyezhetünk. A MotoLanden arattam az első győzelmemet a MotoGP-ben, és az előző futamokon rendre versenyképesnek bizonyultam. Ezzel együtt koncentráltnak kell maradnunk, és folytatnunk kell a munkát, miközben tartjuk a legutóbbi nagydíjakon követett irányt.”

Bagnaia első számú üldözője Martín, aki a 2018-ban elért Moto3-as győzelmét leszámítva egyszer állhatott dobogóra Teruelben, amikor harmadik lett az első 2020-as viadalon. A királykategóriában viszont egyelőre csak egy kilencedik és egy hatodik helyet tudott összehozni. Persze hozzá kell tenni, hogy tavaly, amikor igazán jó formába lendült, nem látogattak el a helyszínre.

A harmadik helyért folyó csatában Bastianini 22 pontra növelte előnyét Marc Márquezzel szemben. Martínnal ellentétben az olasz pilóta versenyzett itt az eddigi legjobb MotoGP-s évében, és 2022-ben ő nyerte meg a legutóbbi Aragóniai Nagydíjat. A nyolcszoros világbajnok itteni teljesítményéről pedig már esett szó, kérdés, hogy át tudja-e menteni az ausztriai formáját úgy, hogy ezúttal semmilyen homokszem nem kerül a gépezetbe.

Marc Márquezt nem érdekli, hányszor esett el, szerinte nem is mindegyik az ő hibája volt

A gyártók közötti bajnokság legizgalmasabb párharcát az Aprilia és a KTM csatája jelenti, amelyben jelenleg a noaleiek 14 ponttal állnak jobban. Bár a Red Bull Ringen Aleix Espargaró harmadikként zárt a sprinten, de összességében a mattighofeniek valamelyest csökkentették a hátrányukat hazai pályán. Két éve a legjobb versenyzőik szinte ugyanolyan teljesítményt nyújtottak, hiszen a spanyol motoros mindössze 24 századdal győzte le Brad Bindert a harmadik helyért.

A Yamaha és a Honda továbbra is csak a tisztes helytállásban reménykedhetnek, az ennél jobb eredmény óriási meglepetés lenne. Múlt héten mindkét márka gyári versenyzői Misanóban teszteltek, de nem valószínű, hogy ez ennyire rövid távon hatalmas ugrást eredményezne. Fabio Quartararót ráadásul a motor rossz teljesítménye mellett az is aggaszthatja, hogy mind a királykategóriát, mind az összes kategóriát figyelembe véve az ötödik hely az itteni legjobbja, és ennél rosszabb mérlege csak a Phillip Islandről van az idei versenynaptár helyszínei közül. Olyannyira, hogy az összes többi helyszínen már legalább egyszer dobogóra állhatott a MotoGP-ben.

Ami a mezőny összetételét illeti, nem biztos, hogy mindenki ott lesz a rajtrácson, hiszen az Ausztriában megsérült Fabio Di Giannantonióra még vár egy vizsgálat, amelyen kiderül, hogy elindulhat-e. A VR46 pilótája a spielbergi edzésen szenvedett balesetet, amelynek következtében kificamodott a bal válla, és ki kellett hagynia a hétvége hátralévő részét.

Még kérdéses Di Giannantonio aragóniai indulása, de ő mindent megtett a visszatérésért

Az Aragóniai Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
9:00 – 9:35 Moto3 Szabadedzés
9:50 – 10:30 Moto2 Szabadedzés
10:45 – 11:30 MotoGP Első szabadedzés
13:15 – 13:50 Moto3 Első edzés
14:05 – 14:45 Moto2 Első edzés
15:00 – 16:00 MotoGP Edzés
SZOMBAT
8:40 – 9:10 Moto3 Második edzés
9:25 – 9:55 Moto2 Második edzés
10:10 – 10:40 MotoGP Második szabadedzés
10:50 – 11:05 MotoGP Időmérő (Q1)
11:15 – 11:30 MotoGP Időmérő (Q2)
12:50 – 13:05 Moto3 Időmérő (Q1)
13:15 – 13:30 Moto3 Időmérő (Q2)
13:45 – 14:00 Moto2 Időmérő (Q1)
14:10 – 14:25 Moto2 Időmérő (Q2)
15:00 MotoGP Sprintverseny
VASÁRNAP
9:40 – 9:50 MotoGP Bemelegítés
11:00 Moto3 Verseny
12:15 Moto2 Verseny
14:00 MotoGP Verseny