A nyilvánosságra került információk alapján megnéztük, hogy az egyes márkák leginkább mivel foglalkoztak a misanói MotoGP-teszt során. A gyakorlásra a gyártók mellett a Michelin is hozott egy fontos újdonságot.
A San Marinó-i Nagydíj utáni napon, hétfőn is Misanóban köröztek a MotoGP pilótái – kivéve a sérülése miatt pihenő Fabio Di Giannantoniót –, ekkor tartották ugyanis az ilyenkor szokásos kollektív tesztet. Ezen végül Francesco Bagnaia bizonyult a leggyorsabbnak. Viszont ilyenkor nem a köridőknek van a legnagyobb jelentőségük, így a következőkben gyártónként nézzük végig, hogy a nyilvánosságra került információk alapján mire koncentráltak a gyakorlás során. A márkák sorrendjét a legjobbjaik eredményei alapján határoztuk meg.
Bagnaia megmutatta, ki az úr Misanóban, Morbidelli volt a legszorgalmasabb dolgozó a MotoGP tesztjén
A Ducati kötelékéből a legjobb eredményt tehát Bagnaia érte el, akinek 1:30.619 másodperces körénél senki sem tudott jobbat futni. A gyártók közül a bolognaiak hozták a legkevesebb tesztelni valót Misanóba, egy új aerocsomagot azért mind Jorge Martín, mind Enea Bastianini kipróbált – és az a hírek szerint mindkettőjüknek tetszett. Ezt korábban a címvédő már „jóváhagyta”, de ő most valami mást, egy oldalt módosított vázat vitt ki a pályára, amely szorosabban követi a motorblokk formáját.
Francesco Bagnaia, Ducati, new chassis
Misano test, 2024
Source: MotoGP™ Tech pic.twitter.com/f4BCr5E38A— Motorsport Pictures (@Motorsport_PX) September 9, 2024
Bastianini egyébként arról is beszámolt, hogy a beállításokon keresztül sikerült megoldania azt a problémát, ami miatt a versenyhétvégén túl gyorsan elfogyasztotta a közepes keverékű gumikat. Marc Márquez főként szintén a beállításokkal foglalkozott, de egyes pletykák szerint az idei vázat is kipróbálta. Mellékesen a Ducati általában ilyenkor szokta elkezdeni a következő évi motorblokkjának a tesztelését, de azt egyelőre nem tudjuk, hogy erre most is sor került-e.
A KTM pilótái közül Pedro Acosta volt a legjobb, aki a 1:31.052-es körével a negyedik helyre futott be. A mattighofeni gyártó egyik tesztpilótája, Dani Pedrosa is motorra pattant, viszont a szezon végén egyaránt távozó Augusto Fernándeznek és Jack Millernek egy gépen kellett megosztoznia, így csak egy-egy szakaszban tesztelhettek.
Acosta Brad Binderrel (vagyis az osztrákok jövő évi gyári duója) és Pedrosával együtt egy-egy „kísérleti” motorral körözött, amelyet korábban a gyártó egy másik tesztpilótája, Pol Espargaró használt az idei szabadkártyás indulásai során. Simon Crafar, a MotoGP bokszutcai riportere arról beszélt, hogy „Dani zöld utat adott” ennek a konstrukciónak, amelynek a kipufogója és a motorblokkja is más, mint a jelenleg használtnak. Crafar úgy véli, hogy ennek az erőforrásnak más a gyújtási sorrendje, és némileg az Aprilia blokkjára hasonlít. Az újonc RC16-jára ezeken kívül egy új farokelem is felkerült.
A Yamaha leggyorsabb versenyzője Fabio Quartararo volt, a 2021-es MotoGP-bajnok 1:31.063-mal az előkelő ötödik helyen zárt. Az iwataiak keményen dolgoztak, ám kimondottan új dolgokat nem próbáltak ki. A koncessziós jogok miatt ugyanis a többieknél – a Hondát leszámítva – jóval több szezonközi tesztet végezhetnek, és ők éltek is ezzel a lehetőséggel (aminek eredményeképp például a hétvégi forduló során egy frissített vázat használtak, bár a bíztató kezdet ellenére az sem bizonyult tökéletesnek). Hétfőn így leginkább régi és új dolgokat, főként motorblokk-specifikációkat hasonlítottak össze.
Quartararo szerint gyorsabb volt az előtte végző KTM-eknél, elárulta, miért nem tudott előzni
„Beszélgettem Massimo Meregallival, a Yamaha csapatigazgatójával – mondta Crafar. – Megkérdeztem tőle, hogy »nem látok semmit, milyen újdonság van nálatok?« Azt válaszolta, hogy »azért nincsenek, mert ott vannak nekünk a koncessziók, így már mindent kipróbáltunk«. Ez a teszt arról szól, hogy alátámasszuk a tapasztalatainkat olyan dolgokról, amelyeket már kipróbáltak. Egymás után próbálgatjuk a régi és az jó dolgokat, és ezáltal kiderül, hogy melyik a jobb.”
Az Aprilia tesztpilótája, Lorenzo Savadori is motorra szállt, de nem ő, hanem a gyakorlást kilencedikként befejező Maverick Viñales villant meg leginkább a kötelékből. A spanyol versenyzőnek ehhez egy 1:31.244-es körre volt szüksége. Viszont a noaleiek tesztprogramja nem Viñales és nem is Aleix Espargaró köré épült, hiszen ők jövőre már nem az olasz gyártót fogják erősíteni (ahogy Miguel Oliveira sem). A gyári csapat motorosai így leginkább azzal foglalkoztak, hogy a beállításokon keresztül javítsanak a RS-GP-nek a kanyarbemeneteken mutatott viselkedésén. Elmondásuk szerint mostanában a gép megállításával is küszködnek. Espargaró arról beszélt, hogy a tapadással van a legnagyobb problémájuk, de ennek okát még nem tudják.
Visszatért az Aprilia régi problémája: „Néha nehezen tudok koncentrálni, mert nem kapok levegőt”
A mostani Aprilia-pilóták közül csak Raúl Fernández fogja jövőre is a gyártót képviselni, így hétfőn ő volt a középpontban. Fernández a tavalyi (amit a Brit Nagydíjig használt) és az idei RS-GP-t hasonlította össze, hogy ezáltal utóbbin javítani tudjanak azokon a területeken, amelyen most nehézségeik vannak, de régen nem voltak. A Trackhouse Racing pilótája emellett ekkor próbálta ki először a gyártó „ülés alatti” diffúzorrát, amely jelentősen több leszorítóerőt termel a hátsó keréknél. Viszont Crafar szerint ezen még tovább kell dolgozniuk, mivel „a kanyarokban szélesre futott miatta” a gép.
A leggyorsabb Honda 1:31.979-et futott, Johann Zarco neve mellé ezzel a „tizennyolcadik” került. Az aszakaiak szintén nevezték a tesztpilótájukat, Stefan Bradlt. A legnagyobb eltérést pont az ő motorján lehetett felfedezni: egy teljesen új lengőkart. A betegségből felépülő gyári pilóták különböző motorblokk-specifikációkat és frissített aeroelemeket, például megújított elülső szárnyakat próbáltak ki. Zarco is kapott frissített aeroelemeket, ahogy új oldalsó burkolatot is, amely a szakértők szerint leginkább a Ducati vonatkozó megoldására hasonlít. A francia pilóta ezekről később elégedetten nyilatkozott.
A saját fejlesztéseiken kívül is volt mivel foglalkoznia a pilótáknak: a teszten próbálhatták ki először a Michelin 2025-ös abroncsait. A gumiknak az ebédszünet után szenteltek egy 30 perces blokkot. A beszámolók szerint Bagnaia gyakorlatilag azonnal beleszeretett, míg a többség arról beszélt, hogy időre van szükségük az alkalmazkodáshoz. Viszont az első benyomás általában is elég pozitív volt, mivel úgy tűnik, hogy a jövő évi abroncs több tapadást tud nyújtani, még ha kicsit talán nehezebbé is teszi a motort.