back to top
2024. november 24. 06:14
KezdőlapMotoGPÚjra befagyasztják a motorblokkfejlesztést a MotoGP-ben, de nem minden jóslat vált valóra

Újra befagyasztják a motorblokkfejlesztést a MotoGP-ben, de nem minden jóslat vált valóra

A MotoGP bejelentette, hogy a 2026-os idényre befagyasztják a motorblokkok fejlesztését, hogy a gyártók nagyobb erővel tudjanak készülni az új technikai korszakra, és ne szabaduljanak el a költségek. Azonban bizonyos esetekben részleges vagy akár teljes felmentés járhat a korlátozás alól.

Valósággá válik, amiről már egy ideje mind a paddockban, mind a sajtóban szó esett: befagyasztják a motorblokkok fejlesztését a MotoGP-ben a 2027-es szabályváltozások előtt. Ugyanakkor van egy „csavar” ahhoz képest, amiről a nemzetközi sajtó és arra alapozva mi is beszámoltunk: a gyártóknak – pontosabban bizonyos gyártóknak – nem jövőre, hanem 2026-ban kell leállítaniuk az ezzel kapcsolatos munkálatokat.

Bebetonozzák a Ducati fölényét? – a MotoGP arra készül, hogy 2027-ig befagyasztja a motorblokkokat

A döntést a Grand Prix Bizottság legutóbbi ülésén hozták meg. A MotoGP hivatalos honlapján megjelent közlemény szerint ezzel a lépéssel akarják kordában tartani a költségeket, és a lehető legnagyobb mértékben biztosítani az egyenlő versenyfeltételeket. Ennek a lépésnek köszönhetően ugyanis a legtöbb gyártó minden erejével a 2027-es erőforrás fejlesztésére koncentrálhat.

Mint ismert, ebben az idényben forradalmi szabályváltozások lépnek életbe a MotoGP-ben technikai fronton. Ezek célja, hogy biztonságosabbá, fenntarthatóbbá és nem utolsósorban látványosabbá tegyék a versenyzést a királykategóriában. Ennek az egyik, ha nem a legfontosabb része, hogy a motorblokkok mérete a jelenlegi 1000-ről 850 köbcentiméterre csökken.

Ugyanakkor lehetnek esetek, amikor egy adott gyártó részleges vagy teljes felmentést kaphat a korlátozások alól, és 2026-ban is hozzányúlhat az erőforráshoz. Egyrészt a megbízhatóságon továbbra is lehet majd fejleszteni, ahogyan egy esetleges biztonsági problémát is lehet orvosolni. Ilyenkor azonban tilos lesz növelni a teljesítményt.

Emellett pedig azok a gyártók, amelyek a jelenlegi koncessziós szabályok alapján a D kategóriában vannak, továbbra is szabadon fejleszthetik a motorblokkjukat, de ha a nyári szünetben valamelyik márka átkerül egy másikba, akkor onnantól kezdve már nem érvényes a kivétel. Jelenleg a Yamaha és a Honda élhetne ezzel a lehetőséggel.

Előbbi érdekes helyzetben van, hiszen bevallottan fejlesztenek egy V4-es erőforrást, amelyet még a szabályváltozások előtt be akarnak vetni. Azonban pályára még tesztkörülmények között is legkorábban 2025 közepén fog kerülni. Azonban a mostani bejelentés értelmében a hangvillásoknak vagy a 2026-os idényt is a D kategóriában kell kezdeniük, vagy már 2025 végén V4-es blokkal kell versenyezniük ahhoz, hogy a kérdéses esztendőben is megtehessék ugyanezt. Persze az sem akadály, ha mindkettő egyszerre megvalósul.

A Yamaha leköszönő főnöke megerősítette, valóban dolgoznak a jelentős koncepcióváltáson

Néhány éven belül ez már a második eset, hogy a motorblokk befagyasztása mellett döntöttek a MotoGP-ben. 2021-ben azon gyártóknak, amelyek az akkori koncessziós szabályok alapján nem kaptak kedvezményeket, a 2020-as erőforrásukkal kellett rajthoz állniuk. Ennek oka a koronavírus-járvány okozta válság volt.