back to top
2024. december 12. 06:33
KezdőlapMotoGPMarini megpróbált megtanulni japánul, hogy könnyebben kommunikálhasson a Honda mérnökeivel

Marini megpróbált megtanulni japánul, hogy könnyebben kommunikálhasson a Honda mérnökeivel

Luca Marini elárulta, elkezdett japánul tanulni, hogy megkönnyítse a Honda mérnökeivel való kommunikációt. Viszont elmondása szerint a nyelvtudástól függetlenül mára már egymásra hangolódtak az aszakaiak szakembereivel. Marini bevallotta, hogy eredetileg valamivel kevesebb küszködésre számított, de azért több szempontból is kifejezetten pozitívan zárta az idei szezont.

Három VR46-nál eltöltött királykategóriás szezon után, 2023 végén igazolt a Honda gyári csapatához Luca Marini. Így tehát az idei volt az első idénye a gyártónál, amely finoman szólva sem sikerült jól: az állandó mezőny tagjait tekintve az összetett utolsó helyén zárt. Persze ez sokkal inkább a Honda, mint az ő számlájára volt írható, hiszen az aszakai manufaktúra összes pilótája végigküszködte az évet. Azt talán már nem is kell ehhez hozzátenni, hogy a gyártók között is utolsó lett a japán óriás.

Az Aprilia közel került a lecsúszáshoz, a Yamaha és a Honda távol volt az előrelépéstől

A nyilvánosságban többször felmerült, a Honda mostani lemaradásának egyik oka, hogy egyedüli MotoGP-gyártóként nem rendelkeznek európai fejlesztési központtal – bár a tervek szerint rövidesen már nekik is lesz –, illetve, hogy a japán mérnököknek túl nagy szavuk van a szervezeten belül. Az elméletek szerint ez a két tényező megnehezíti a kommunikációt, amit részben Marini megerősített.

„Amikor a Hondához igazoltam, sokan mondták, hogy »a japánokkal nehezebb a kommunikáció, szóval próbáld meg nagyon világosan és nyugodtan elmagyarázni, amit akarsz« – mesélte az olasz pilóta a Crash.net-nek. – Úgyhogy ezt próbálom csinálni, a lehető legjobban, ahogy csak tudom. Még japánul is megpróbáltam megtanulni, nagyon nehéz, de nem adom fel!”

Végre csatlakozik a Honda a többi gyártóhoz, ami a kulcsember leigazolását is közelebb hozhatja számukra

Bár a japán nyelvtudása még nem tökéletes, a Honda mérnökeivel azért már megtalálta a közös hangot. „Az elején szükség volt arra, hogy az egymás közötti bizalmat kiépítsük. De most már bíznak bennem, én pedig nagyra értékelem ezt a felelősséget – mondta Marini. – Igyekszem nagyon pontos visszajelzéseket adni nekik. Már csak azért is, mert néha nehéz látni az adatokon, hogy mit érez versenyző a motoron.”

„Nagyon nagyra tartom a kultúrájukat és a munkamódszerüket – emelte ki. – Szóval arról van szó, hogy megpróbálok jó kapcsolatot teremteni velük, hogy azt is teljesen meg tudjam érteni, hogyan gondolkoznak. Mert néha a gondolkodásmódjuk egy kicsit más, a kultúrájuk és a tapasztalataik miatt. Szóval megpróbálunk mindannyian ugyanarra az oldalra kerülni.”

Marini szerint a Ducati tönkreteszi a MotoGP-t, de a Honda felzárkózhat mögéjük

Megkérdezték Marinit, hogy a Hondával való bemutatkozó szezonja úgy alakult-e, ahogyan azt elképzelte. „Azzal szeretném kezdeni, hogy ez összességében egy nagyon pozitív szezon volt nekem – indította a válaszát. – Én magam sokat tudtam fejlődni, ahogy a vezetési képességeim is. Jobb versenyző és jobb ember lettem. Szóval az idei személyes fejlődésemmel teljesen elégedett vagyok.”

„De őszintén szólva a szezon elején arra számítottam, hogy valamivel kevesebbet fogok küszködni – vallotta be. – Bár néha nagyon nehéz volt, soha nem adtam fel, és jól együtt tudtam működni az egész csapattal és a japán mérnökökkel. Mostanra pedig elértünk egy nekem elfogadható szintet. Az biztos, hogy még mindig nem elég jó a teljesítményünk, de azt is meg kell nézni, hogy honnan indultunk, és látni kell, hogy mennyit haladtunk előre.”

Ám a fejlődés ellenére az idei szezon nem sikerült jól a Hondának, viszont Marini szerint nem szabad megengedniük, hogy a kudarcok eltereljék a figyelmüket.  „Azt hiszem, az az egyik legfontosabb dolog, hogy nyugodtak és nagyon motiváltak maradjunk – magyarázta. – Hogy próbáljunk minden helyzetet kiélvezni, még akkor is, ha rossz eredményt értünk el. Hogy mindig próbáljunk találni valamilyen pozitívumot. És hogy állandóan koncentráljunk a célunkra, vagyis arra, hogy a Hondát visszavigyük a csúcsra. Azt korábban is tudtam, hogy ez időbe fog telni, de most már elindultunk a jó irányba.”

Marini megcáfolta Mir kritikáját, szerinte egy teljesen új motort próbálhattak ki a teszten