Andrea Dovizioso felidézte, milyen állapotok uralkodtak a Ducatinál, amikor 2013-ban csatlakozott a márkához. Az olasz exversenyző felelevenítette, ahogyan Gigi Dall’Igna, a versenyrészleg általános igazgatója rögtön rendet tett, de persze a siker nem jött azonnal.
Bár Andrea Dovizioso messze nem a Ducati legsikeresebb versenyzője, fontos szerepet játszik a gyártó történetében, már ami a MotoGP-projektet illeti. 2017 és 2019 között ugyanis zsinórban háromszor másodikként végzett az egyéni tabellán, és bár ebből csak az első alkalommal volt reális esélye Marc Márquez ellen, mondhatni, ő lett a márka felemelkedésének akkori arca.
Persze azokban az időkben a Ducati messze nem olyan magasságokban járt, mint manapság, ellenben volt honnan felemelkedni. Dovizioso 2013-ban érkezett Valentino Rossi helyére, akinek az ottani szerepvállalása finoman szólva is csalódást keltően sült el. Azonban, mint kiderült, annál a két szezonnál is volt lejjebb.
Marc Márquez azért akarta a Hondánál tudni Lorenzót, hogy utóbbi ne lehessen sikeres a Ducatinál
„Amikor megérkeztem, nagy volt a zűrzavar – idézte fel a 38 esztendős exversenyző a DAZN dokumentumfilmjében, amely a bolognai márka királykategóriás történetét volt hivatott feldolgozni. – A mérnökökben és a Ducati embereiben megvolt a kellő minőség, de káosz volt. Nem volt világosan meghatározott hierarchia.”
2013-ban a Ducati egyetlen dobogót sem szerzett, és lemaradása elképesztő méreteket öltött a MotoGP-t akkoriban uraló Hondához és Yamahához képest. A márka aktuálisan leggyorsabb pilótájának átlagosan több mint fél perc volt a hátránya a győzteshez képest, ráadásul mindez úgy alakult ki, hogy a különbség az idény előrehaladtával nőtt. Dovizioso szerint maga a motor „nem volt bonyolult”, de „egyszerűen nem működött”.
„Minden verseny végén negyven-negyvenöt másodperccel kaptunk ki – fogalmazott némileg túlzóan. – A motor nem volt versenyképes, nem volt produktív a munka. Nem volt észszerű tervezés, amikor pedig az ember ennyi másodperccel marad el a futamokon, és nem lát javulást, az egész nagyon fárasztóvá válik.”
A fordulatot Gigi Dall’Igna hozta meg, aki az előző huszonkét évében összesen negyvenhét bajnoki címet szerzett az Apriliával különböző sorozatokban. Az olasz szakember 2013 őszén vette át a Ducati Corse általános igazgatói pozícióját, és azóta egy nagyon apró megtorpanást leszámítva folyamatosan felfelé ível a projekt. Még úgy is, hogy hosszú ideig tartott a két japán óriás utolérése, hiszen akkoriban kizárólag azon márkák gyári pilótái osztoztak a győzelmeken, így volt mit ledolgozni.
A Ducati sikerkovácsa szerint a dominancia miatt nem kedvelik az ellenfelek, ami rosszulesik neki
Dovizioso ugyanakkor rögtön látta a fejlődést a szervezeten belül. „Azonnal sikerült letisztáznia a teljes munkamenetet, lehetővé téve, hogy csökkentsük a különbséget, amíg az el nem tűnt – jelentette ki. – Sok évbe telt, de ez normális, mert a japán gyártókkal is versenyeztünk, amelyek abban az időszakban nagyon erősek voltak, rendkívül erős pilótákkal.”