back to top
2025. április 07. 19:59
KezdőlapMotoGPA MotoGP versenyigazgatója részletes magyarázatot adott az austini rajtkáosznál hozott döntésre

A MotoGP versenyigazgatója részletes magyarázatot adott az austini rajtkáosznál hozott döntésre

Mike Webb ismét megerősítette, hogy biztonsági okokból szakították meg a rajtprocedúrát az Amerikai Nagydíj előtt, és azt is elárulta, miért nem „szolgáltattak igazságot” az eredetileg is száraz gumikon induló versenyzőknek. A MotoGP versenyigazgatója hozzátette, felül fogják vizsgálni a szabályzat erre vonatkozó részeit.

Alighanem sokáig emlékezetes lesz az idei Amerikai Nagydíj, és nem csak azért, ami a futamon történt. A rajt előtt ugyanis valóságos káosz alakult ki, sőt, már jóval a kezdés tervezett időpontját megelőzően is történtek ritkán látható események: 45 perccel előtte a biztonsági autó falba csapódott, majd 20 minutummal később Fabio Quartararo elesett a kivezető körön.

Így csapódott falba a biztonsági autó az austini futam kaotikus felvezetésén (videó)

Ezeknek azonban nem volt közvetlen hatásuk mindarra, ami utána lezajlott. Mint ismert, a MotoGP főcímét megszakították, ugyanis több pilóta elhagyta a rajtrácsot, hogy a bokszba rohanjon. Ennek oka, hogy nem sokkal korábban elállt az eső, a hőmérséklet megemelkedett, a pálya pedig rohamosan száradni kezdett, így egyértelművé vált, hogy az esőgumi, illetve az esőre beállított motor nem lesz jó megoldás.

Quartararónak jól jött a káosz, de a furcsa bukással így is megpecsételte saját sorsát

Azóta az is kiderült, hogy az egész láncreakciót Marc Márquez idézte elő, aki nem elégedett meg annyival, hogy kicseréljék az abroncsait. A nyolcszoros világbajnok szándékosan az utolsó pillanatban szaladt le a rajtrácsról a tartalékmotorjáért, bízva abban, hogy elegendően követik a példáját. Később a versenymérnökével, Marco Rigamontival folytatott beszélgetése is nyilvánosságra került, és ebből kiderült, hogy nem pontosan ismerték az előírásokat, hiszen az ilyen kihágásért nem bokszutcai rajt, hanem áthajtásos büntetés járt volna.

Marc Márquez direkt idézte elő a rajt előtti káoszt, amely úgy is bejött neki, hogy valójában tévedett

Azoknak a versenyzőknek, akik elhagyják a rajtrácsot, és ekkor gumitípust váltanak (esősről szárazra vagy fordítva), a bokszutcából kell megkezdeniük a felvezető kört, a rajtrácson el kell foglalniuk a kvalifikáción megszerzett rajtpozíciójukat, majd, amikor a versenyirányítás arra utasítja őket, le kell tölteniük az áthajtásos büntetésüket” – szól a szabályzat 1.18.7-es cikkelye.

„Amikor három perc lesz hátra, indulunk” – így diskurált Marc Márquez és csapata a káosz előtt

Ez a pont nem olyan régóta része a reguláknak, hiszen a 2018-as Argentin Nagydíj után került be. Ekkor hasonló jelenetek játszódtak le, miután Jack Milleren kívül mindenki rossz lóra tett. Akkor az a döntés született, hogy a mezőny többi része az ausztrál motoros mögött hat sorral várta a piros lámpák kialvását, ám ezt nem akarták még egyszer eljátszani.

Azért igazítottunk rajta, mert a szervezet és az infrastruktúra sincs felkészülve arra, hogy nagyszámú versenyző közvetlenül a futam előtt motort cseréljen, majd a rajtrács hátsó részén foglaljon helyet – nyilatkozta az Autosportnak Mike Webb, a MotoGP versenyigazgatója. – Ezért döntöttünk úgy, hogy minden pilóta a saját pozíciójából indul, és csak ezután jön a büntetés.”

Márquezék számításaiba abból a szempontból is hiba csúszott, hogy a 32 éves pilótát csak kilencen követték, vagyis a rajtrácsot elhagyó brigád létszáma nem haladta meg a tízet. Ez esetben a versenyirányításnak nem lett volna kötelező megszakítania a rajtprocedúrát, de Mike Webb lényegében elismételte a nem sokkal a leintés után kiadott közleményének tartalmát.

A piros zászlót biztonsági okokból aktiváltuk – fogalmazott. – Amikor Marc a bokszához rohant, majdnem a fél mezőny követte őt. Ilyen körülmények között, amikor ennyi ember és motor mozgott a rajtrácson és a bokszutcában, egyszerűen nem lett volna biztonságos elindítani a versenyt. Még a bokszfal kapuit sem tudtuk lezárni, mert rengetegen voltak ott.”

Az új rajttal hárman jártak nagyon rosszul: Brad Binder, Enea Bastianini és Ai Ogura eredetileg is slick gumikon és száraz pályára beállított motoron készültek elrajtolni, amivel nyilvánvalóan nagyot nyertek volna. Azonban a versenyirányítás nem „szolgáltathatott nekik igazságot”, hiszen azzal lényegében a hét évvel ezelőtti forgatókönyvet idézték volna fel.

„Szerencsétlen és szakszerűtlen” – kifakadt a KTM főnöke a rajtprocedúra megszakítása miatt

Úgy döntöttünk, hogy aktiváljuk a piros zászlót, és újraindítjuk a procedúrát, mert azt gondoltuk, hogy ez a legbiztonságosabb és legtisztább megoldás – szögezte le Webb. – Ha a »késleltetett rajt« mellett határozunk, akkor a szabály betartásához hátra kellett volna sorolnunk a rajtrácsot elhagyó versenyzőket, ami visszavitt volna minket a 2018-as argentínai [futamhoz], ahol ez megvalósíthatatlannak bizonyult.”

Hogy jól döntött-e a versenyirányítás, arról megoszlanak a vélemények, egyvalami viszont biztos: ilyesmi ebben a formában nem fordulhat elő még egyszer, hiszen a nézők számára teljesen követhetetlenek voltak az események. Az új-zélandi szakember biztosította arról a közvéleményt, hogy mindent megtesznek ennek érdekében. „Az austini eset példátlan, de arra késztet minket, hogy majd felülvizsgáljuk a szabályzat egyes részeit, főként azért, hogy egyszerűsítsük azokat, hogy minden érintett megértse” – jelentette ki.

A pórul járt Bastianini szerint „nem volt korrekt” a rajt előtti zűrzavar, Bezzecchi „nem jutott szóhoz”