Mike Webb ismét megerősítette, hogy biztonsági okokból szakították meg a rajtprocedúrát az Amerikai Nagydíj előtt, és azt is elárulta, miért nem „szolgáltattak igazságot” az eredetileg is száraz gumikon induló versenyzőknek. A MotoGP versenyigazgatója hozzátette, felül fogják vizsgálni a szabályzat erre vonatkozó részeit.
Alighanem sokáig emlékezetes lesz az idei Amerikai Nagydíj, és nem csak azért, ami a futamon történt. A rajt előtt ugyanis valóságos káosz alakult ki, sőt, már jóval a kezdés tervezett időpontját megelőzően is történtek ritkán látható események: 45 perccel előtte a biztonsági autó falba csapódott, majd 20 minutummal később Fabio Quartararo elesett a kivezető körön.
Így csapódott falba a biztonsági autó az austini futam kaotikus felvezetésén (videó)
Ezeknek azonban nem volt közvetlen hatásuk mindarra, ami utána lezajlott. Mint ismert, a MotoGP főcímét megszakították, ugyanis több pilóta elhagyta a rajtrácsot, hogy a bokszba rohanjon. Ennek oka, hogy nem sokkal korábban elállt az eső, a hőmérséklet megemelkedett, a pálya pedig rohamosan száradni kezdett, így egyértelművé vált, hogy az esőgumi, illetve az esőre beállított motor nem lesz jó megoldás.
Quartararónak jól jött a káosz, de a furcsa bukással így is megpecsételte saját sorsát
Azóta az is kiderült, hogy az egész láncreakciót Marc Márquez idézte elő, aki nem elégedett meg annyival, hogy kicseréljék az abroncsait. A nyolcszoros világbajnok szándékosan az utolsó pillanatban szaladt le a rajtrácsról a tartalékmotorjáért, bízva abban, hogy elegendően követik a példáját. Később a versenymérnökével, Marco Rigamontival folytatott beszélgetése is nyilvánosságra került, és ebből kiderült, hogy nem pontosan ismerték az előírásokat, hiszen az ilyen kihágásért nem bokszutcai rajt, hanem áthajtásos büntetés járt volna.
„Azoknak a versenyzőknek, akik elhagyják a rajtrácsot, és ekkor gumitípust váltanak (esősről szárazra vagy fordítva), a bokszutcából kell megkezdeniük a felvezető kört, a rajtrácson el kell foglalniuk a kvalifikáción megszerzett rajtpozíciójukat, majd, amikor a versenyirányítás arra utasítja őket, le kell tölteniük az áthajtásos büntetésüket” – szól a szabályzat 1.18.7-es cikkelye.
„Amikor három perc lesz hátra, indulunk” – így diskurált Marc Márquez és csapata a káosz előtt
Ez a pont nem olyan régóta része a reguláknak, hiszen a 2018-as Argentin Nagydíj után került be. Ekkor hasonló jelenetek játszódtak le, miután Jack Milleren kívül mindenki rossz lóra tett. Akkor az a döntés született, hogy a mezőny többi része az ausztrál motoros mögött hat sorral várta a piros lámpák kialvását, ám ezt nem akarták még egyszer eljátszani.
„Azért igazítottunk rajta, mert a szervezet és az infrastruktúra sincs felkészülve arra, hogy nagyszámú versenyző közvetlenül a futam előtt motort cseréljen, majd a rajtrács hátsó részén foglaljon helyet – nyilatkozta az Autosportnak Mike Webb, a MotoGP versenyigazgatója. – Ezért döntöttünk úgy, hogy minden pilóta a saját pozíciójából indul, és csak ezután jön a büntetés.”
Márquezék számításaiba abból a szempontból is hiba csúszott, hogy a 32 éves pilótát csak kilencen követték, vagyis a rajtrácsot elhagyó brigád létszáma nem haladta meg a tízet. Ez esetben a versenyirányításnak nem lett volna kötelező megszakítania a rajtprocedúrát, de Mike Webb lényegében elismételte a nem sokkal a leintés után kiadott közleményének tartalmát.
„A piros zászlót biztonsági okokból aktiváltuk – fogalmazott. – Amikor Marc a bokszához rohant, majdnem a fél mezőny követte őt. Ilyen körülmények között, amikor ennyi ember és motor mozgott a rajtrácson és a bokszutcában, egyszerűen nem lett volna biztonságos elindítani a versenyt. Még a bokszfal kapuit sem tudtuk lezárni, mert rengetegen voltak ott.”
Az új rajttal hárman jártak nagyon rosszul: Brad Binder, Enea Bastianini és Ai Ogura eredetileg is slick gumikon és száraz pályára beállított motoron készültek elrajtolni, amivel nyilvánvalóan nagyot nyertek volna. Azonban a versenyirányítás nem „szolgáltathatott nekik igazságot”, hiszen azzal lényegében a hét évvel ezelőtti forgatókönyvet idézték volna fel.
„Szerencsétlen és szakszerűtlen” – kifakadt a KTM főnöke a rajtprocedúra megszakítása miatt
„Úgy döntöttünk, hogy aktiváljuk a piros zászlót, és újraindítjuk a procedúrát, mert azt gondoltuk, hogy ez a legbiztonságosabb és legtisztább megoldás – szögezte le Webb. – Ha a »késleltetett rajt« mellett határozunk, akkor a szabály betartásához hátra kellett volna sorolnunk a rajtrácsot elhagyó versenyzőket, ami visszavitt volna minket a 2018-as argentínai [futamhoz], ahol ez megvalósíthatatlannak bizonyult.”
Hogy jól döntött-e a versenyirányítás, arról megoszlanak a vélemények, egyvalami viszont biztos: ilyesmi ebben a formában nem fordulhat elő még egyszer, hiszen a nézők számára teljesen követhetetlenek voltak az események. Az új-zélandi szakember biztosította arról a közvéleményt, hogy mindent megtesznek ennek érdekében. „Az austini eset példátlan, de arra késztet minket, hogy majd felülvizsgáljuk a szabályzat egyes részeit, főként azért, hogy egyszerűsítsük azokat, hogy minden érintett megértse” – jelentette ki.