back to top
2025. április 13. 06:21
KezdőlapMotoGPJöhet a nagy bemutatkozás, de vajon végleg beszáll a bajnoki csatába Bagnaia?...

Jöhet a nagy bemutatkozás, de vajon végleg beszáll a bajnoki csatába Bagnaia? – hétvégi menetrend

Ezen a hétvégén Katarba látogat a MotoGP mezőnye, ahol, ha minden jól megy, Jorge Martín végre éles körülmények között is debütálhat az Aprilia nyergében, emellett folytatódik a bajnoki küzdelem a két Márquez és Francesco Bagnaia között. Ami pedig a Superbike-világbajnokságot illeti, Assenben Toprak Razgatlıoğlu ismét összecsaphat Nicolò Bulegával, kérdés, hogy Álvaro Bautista vagy bárki más mennyire nehezíti meg a dolgukat.

A másfél héttel ezelőttihez hasonlóan ezúttal is „dupla” forduló jön a hétvégén, legalábbis abból a szempontból, hogy mind a gyorsaságimotoros-világbajnokság, mind a Superbike-vb mezőnye pályára gurul. A MotoGP ezúttal Katarba látogat, amely a modern kori hagyományoknak ellentmondva három éven belül másodszor nem a szezonnyitó szerepét tölti be. Két éve a pálya felújítása volt az ok, most pedig az iszlám vallás böjtje, a Ramadán, amely idén március 29-én ért véget, vagyis addig szóba sem jöhetett a futamrendezés.

A helyszín Doha külvárosa, Loszaíl, ahol bő húsz esztendővel ezelőtt alig több mint egy év alatt húzták fel a Losail International Circuit elnevezésű létesítményt. Persze ennek megvolt az ára: a munkálatok 58 millió dollárba kerültek, és összesen közel ezer munkás dolgozott éjjel-nappal azon, hogy a pálya, illetve az azt körülvevő infrastruktúra időben felépüljön.

Az „időben” szó ebben az esetben azt jelentette, hogy 2004 októberében az ország először fogadhassa a gyorsaságimotoros-vb mezőnyét. Két évvel később aztán már a második futam volt a versenynaptárban, majd 2007 óta általában itt rendezik az idénynyitót. A már említett esetek mellett még a 2020-as kiírás jelentett kivételt, amikor csak a koronavírus-járvány miatt csak az egyébként is a helyszínen tesztelő kisebb kategóriák versenyeztek a helyszínen.

A legnagyobb mérföldkövet azonban a 2008-as évad jelentette a sivatagi homok pályára kerülésének megakadályozása érdekében műfűvel körülvett aszfaltcsík történetében. Ekkor ugyanis megrendezték a sorozat első villanyfényes futamát, és a Katari Nagydíjat azóta is este tartják, legalábbis a MotoGP-ben. Bár azóta eltelt tizenhét év, de más helyszín üzemeltetői még nem követték ezt a példát.

A loszaíli pálya legeredményesebb versenyzője Jorge Lorenzo, legalábbis minden kategóriát figyelembe véve, hiszen az ötszörös világbajnok összesen hatszor diadalmaskodott itt. Ha viszont csak a MotoGP-t vizsgáljuk, akkor három diadalát Valentino Rossi és Casey Stoner is felülmúlja, ők egyaránt négyszer ünnepelhettek a dobogó legfelső fokán.

A jelenlegi mezőny tagjai közül Maverick Viñales a legsikeresebb, aki a királykategóriában kétszer, a Moto3-ban egyszer járt sikerrel. Rajta kívül Marc Márquez és Francesco Bagnaia egy-egy elsőséggel büszkélkedhetnek a legmagasabb, illetve a középső géposztályban, továbbá a királykategóriában Fabio Quartararo, Enea Bastianini és Fabio Di Giannantonio is tudott nyerni, utóbbi itt aratta eddigi egyetlen győzelmét a legjobbak között. Emellett Franco Morbidelli és Fermín Aldeguer a Moto2-ben, míg Jack Miller, Joan Mir, Jorge Martín és Pedro Acosta a Moto3-ban szelték át egy-egy alkalommal elsőként a célvonalat.

Ami magát a vonalvezetést illeti, a pálya 5,380 kilométer hosszú és 12 méter széles. Tíz jobb- és hat balkanyarból áll, amelyek nagy része közepes vagy nagy sebességű. Ebből pedig azt sem nehéz kitalálni, hogy a vonalvezetés megegyezik az óramutató járásával. A célegyenes egyben a leghosszabb egyenes is, összesen 1068 méter hosszú, nem véletlen, hogy Johann Zarco 2021-ben 362,4 km/h-val repesztett. Az abszolút pályacsúcsot Martín, míg a versenyben futott leggyorsabb kör rekordját Acosta tartja: előbbi 1:50.769, utóbbi 1:52.657 másodperc alatt ért körbe tavaly.

A Michelin hasonló gumikiosztással készül, mint 2024-ben, de néhány ponton módosítottak. A kemény első és a lágy hátsó abroncson változtattak, utóbbit annak jobb oldalán erősítették meg. Mindez elsősorban azt a célt szolgálja, hogy változatosabb legyen a gumiválasztás, hiszen legutóbb szinte mindenki két közepessel ment. Az időjárás ellenben ezúttal jó eséllyel nem lesz meghatározó tényező.

Három forduló után meglepetésre nem Marc Márquez vagy Bagnaia vezeti a tabellát, hanem Álex Márquez, aki eddig kivétel nélkül minden futamon a második helyet szerezte meg. A Gresini versenyzője egyetlen ponttal áll bátyja előtt, ám a győzelem még mindig nem jött össze neki. Katarban eddig nem volt túlságosan sikeres, csupán egy-egy dobogó jött össze neki a Moto2-ben és a Moto3-ban.

Így áll a MotoGP-tabella az Amerikai Nagydíj után

Amennyiben ezúttal sikerül diadalmaskodnia, ő lesz zsinórban a hetedik különböző futamgyőztes Loszaílban. Ez utóbbi pedig bátyjára is igaz, aki eddig mindössze 2014-ben tudott nyerni ezen a helyszínen. Persze hozzá kell tenni, hogy ez az egy könnyen lehetne három is, de 2018-ban 27, míg egy évvel később 23 ezreddel kapott ki Andrea Doviziosótól. Az olasz pilótának akkor nagy segítséget jelentett a Ducati motorblokkja, most viszont a nyolcszoros világbajnok e tekintetben biztosan nem lesz hátrányban. A bolognaiak gyári pilótája az austini főfutamig minden igazán releváns pályaeseményt az élen zárt, és akkor is vezetett, ám bukott, így kiesett.

Egy balesettel lezárni egy olyan hétvégét, amely addig gyakorlatilag tökéletesen alakult, keserű szájízt hagy maga után – nyilatkozta. – Kár érte, a másodperc tört része alatt történt, de továbbra is koncentráltnak kell maradnunk. Nagy potenciállal rendelkezünk, a Ducati mindig is versenyképes volt ezen a pályán, és képesek vagyunk jól teljesíteni.”

Ellenfele idegennek nevezte és versenylóhoz hasonlította a „reinkarnálódott” Marc Márquezt

A bukésból Álex Márquez mellett Bagnaia profitált sokat, aki egyrészt megszerezte idei első futamgyőzelmét, másrészt 11 pontra csökkentette hátrányát csapattársával szemben. Ráadásul a Ducati vezetőségének tagjai egyöntetűen azon a véleményen voltak, hogy a háromszoros világbajnok Katarban érkezhet meg igazán a meccsbe, ott, ahol tavaly nyerni tudott.

Acosta a Marc Márquez-Bagnaia párosról: Nem lehet két első számú versenyző egy garázsban

Egy győzelem után mindig jó érzés visszatérni a pályára – kezdte. – Az austini záróepizód fantasztikus volt, és annak is nagyon örülök, hogy az azt megelőző nagydíjhoz képest sokkal jobban éreztem magam motorozás közben. Még mindig rengeteg a tennivalónk, sok munka vár ránk, de ez a pálya köztudottan kihozza a Desmosedici karakterisztikáját és potenciálját.”

Miller szerint „Bagnaia egy kib*szottul elszánt fickó, aki lendületesen fog visszatérni”

A Ducatik jó eséllyel ezúttal is egymással fognak küzdeni az első helyért, ám ezúttal biztosan nem csak ők lesznek a figyelem középpontjában. Könnyen lehet ugyanis, hogy Martín végre visszatér, és éles körülmények között is bemutatkozhat a gyári Aprilia színeiben. Mint ismert, a címvédő előbb a sepangi teszten, majd a Thai Nagydíj hetének elején sérült meg, utóbbi pedig hosszú rehabilitációt igényelt. Ezúttal viszont megkapta az engedélyt az utazásra, de szereplését egészen addig nem lehet biztosra venni, amíg dr. Ángel Chartétól, a MotoGP főorvosától meg nem kapja a zöld utat.

Martín egy lépésre a katari visszatéréstől!

Nagyon vágyom rá, hogy visszatérhessek a pályára, és örülök, hogy legalább megpróbálhatok versenyezni Katarban – fogalmazott a 27 éves pilóta – Az lesz a cél, hogy egy kis önbizalmat gyűjtsek az RS-GP25-össel. Nem tudom, fizikailag milyen állapotban leszek, kétségtelenül nem százszázalékosban. Igyekszünk mindent megtenni és fokozatosan javulni. Ami a fizikai tényezőt illeti, még abban sem vagyok biztos, hogy be tudom fejezni a versenyt, de ha sikerül, az felér egy győzelemmel, mert ez azt jelentené, hogy kezdek felépülni. Egyszerre csak egy lépést kell tennünk annak érdekében, hogy megpróbáljunk minél hamarabb visszatérni a normális szintünkre.”

Az Apriliánál tehát Martín lesz a figyelem középpontjában, még ha jó eséllyel nem is ő lesz a márka legeredményesebb versenyzője. A Hondának többek között velük szemben is meg kell védenie a konstruktőri második helyet, amelyet némi meglepetésre jelenleg ők birtokolnak. A pályafutása második és egyben eddigi utolsó királykategóriás pole pozícióját a 2023-as katari időmérőn megszerző Luca Marini optimista.

A Honda új technikai vezetője elárulta, mi a motor legnagyobb gyengesége

Remekül indult az év, jobbak vagyunk, mint 2024 végén – vélekedett. – A csapatom és én minden egyes hétvége alatt képesek voltunk javulni, ami azt mutatja, hogy jobban működünk, ahogyan a motor is. A következő [állomás] Katar lesz, és ez egy jó lehetőség, hogy egy olyan pályán próbáljuk ki a motorunkat, ahol olykor nem egyszerű a helyzet. Tavaly ez volt az első futamunk, így biztos vagyok benne, hogy sokkal többre vagyunk képesek. A körülmények jóval stabilabbak lehetnek, mint Austinban, de még Katarban is van néhány pályaeseményünk, amelyet inkább nappal rendeznek, mintsem éjszaka. Ezután visszatérünk Európába, és valóban intenzívebb lesz az idény.”

A KTM-nek nem úgy sikerült az előző hétvége, ahogyan azt eltervezték, főleg ami a vasárnapot illeti, de így is az Aprilia elé kerültek. Viñales igazán balszerencsés volt, hiszen többször is technikai hiba sújtotta, de látszott, hogy a korábbiakhoz képest nagyobb összhangban volt az RC16-ossal. A spanyol versenyző bízik benne, hogy a korábbiakhoz hasonlóan ezúttal is eredményes lesz a helyszínen.

Bár Viñales „szétverte” a garázst, miután megállt a motorja, hiszi, megtalálták a helyes irányt

Az Austinban látott fejlődés után jó érzésekkel indulunk el Katarba – jelentette ki. – Tény, hogy nem az lett az eredmény, amit szerettünk volna, de a szezonban először gyorsnak és versenyképesnek éreztem magam. Minden vágyam, hogy Katarba menjek, és továbbra is ezen az irányon dolgozzak. Nagyon szeretem a dohai pályát, ahol korábban jó eredményeket értem el, úgyhogy megpróbálunk már rögtön péntektől kezdve versenyképesek lenni, és meglátjuk, hogyan alakul a hétvége. Mindig különleges éjszaka versenyezni, úgyhogy izgatott vagyok.”

Az előszezoni teszteken látott eredmények alapján mindenképpen meglepetés, hogy jelenleg a Yamaha áll az utolsó helyen a gyártók között. Ugyanakkor egyfelől még a második Hondához képest is lőtávolon belül vannak, másrészt pedig azt sem szabad elhallgatni, hogy Quartararónak az idény során eddig többször is pechje volt.

Quartararo rájött, miben gyengébb a Yamaha a Ducatinál

Általában a loszaíli volt az első pálya, amelyet meglátogattunk, de az idei évre megváltozott a sorrend – vázolta a tényeket a hangvillások gyári motorosa. – Emiatt az ember úgy érzi, mintha rég nem jártunk volna itt, már csak azért is, mert az előszezonban nem teszteltünk errefelé. Tudjuk, hogy magasabb hőmérsékletre számíthatunk, mint a tavalyi nagydíj alatt, mert ezúttal áprilisban jövünk ide. Forró nagydíjhétvégére és hosszú versenyre számítok, de már nagyon várom. Austinban nem olyan eredményeket értünk el, amilyeneket szerettünk volna, de láttunk néhány pozitívumot, különösen a sprinten. Szóval alig várom, hogy ezen a hétvégén újra megpróbáljam, bár tudom, hogy kemény lesz a versengés.”

Jöhet a Bulega–Razgatlıoğlu újabb felvonása?

A motorsportrajongóknak ismét sűrű hétvégére kell készülniük, hiszen a legutóbbi alkalomhoz hasonlóan a Superbike-vb mezőnye is pályára lép. Szerencsére a fő események között nem lesz ütközés, már amennyiben elkerülik a piros zászlót, hiszen a szériamotoros világbajnokság Assenben lép pályára. Persze Magyarországhoz hasonlóan Hollandia is csak egy órával van arrébb Katarhoz képest, de mivel utóbbi helyszínen villanyfényes futam lesz, ez „ellentétes irányúvá teszi” a különbséget, amely ráadásul nagyobb is lesz így.

Assenben már 1925-ben rendeztek versenyeket, de a mai formájában 1992-ben létezik. Ebben az évben a Superbike-vb versenynaptárába is bekerült, és azóta csak 2020-ban maradt el, természetesen a koronavírus-járvány következtében. Az évek során többször is ráncfelvarráson esett át, de jellegét mindig is megőrizte, és a mai napig a „Sebesség Katedrálisa” becenevet viseli.

A 4542 méter hosszúságú aszfaltcsík tizenkét jobb- és hat balkanyarból áll, vagyis az előzésre számos lehetőség van. Az abszolút körrekordot Toprak Razgatlıoğlu tartja 1:32.934-gyel, míg a versenyben futott leggyorsabb kör Álvaro Bautistáé 1:33.620-szal. Mindketten 2022-ben érték el ezt a csúcsot, amelynek megdöntésére tavaly és tavalyelőtt az esőzés miatt nem igazán volt lehetőség.

Az előző, portimãói forduló során a török pilóta mellett Nicolò Bulega emelkedett ki a mezőnyből. Ők ketten mindhárom futamon nagyon szoros csatát vívtak, és bár mindháromszor a címvédő kerekedett felül, tekintettel arra, hogy a portugáliai az egyik kedvenc pályája, riválisa sem lehetett annyira szomorú. Assenben ellenben Razgatlıoğlu csupán egyetlen győzelemmel rendelkezik, igaz, azt pont a legutóbbi itteni versenyen szerezte, amivel elindította a rekordot jelentő sorozatát, amely végül zsinórban tizenhárom diadalnál állt meg.

A pontversenyt még mindig jelentős, 29 pontos előnnyel vezető Bulega tavaly csak a Superpole versenyen állhatott itt dobogóra, egy évvel korábban viszont mindkét asseni futamot megnyerte a Supersport-vb-n. Azonban mindkettőjüknél jóval eredményesebb Álvaro Bautista, aki a Superbike-világbajnokság pilótájaként hétszer is felállhatott a dobogó legfelső fokára Hollandiában, a legutóbbi hét alkalomból pedig ötször nem talált legyőzőre. Idén viszont eddig legfeljebb időszakosan tudta megközelíteni a tabella első két helyét elfoglaló riválisait.

Lecsavarhatják a Ducatikat, már a hétvégén életbe léphet a lassító intézkedés

Ami a mezőny többi tagját illeti, a pálya messze legeredményesebb alakja, Jonathan Rea az asseni fordulót is kénytelen lesz kihagyni, miután a Phillip Island-i teszten elszenvedett lábtörése még mindig nem jött rendbe, helyettese ezúttal is Jason O’Halloran lesz. A Yamaha ugyanakkor biztató jeleket produkál, hiszen Portugáliában sokkal jobban teljesített, mint Ausztráliában. A Bimotánál szintén bizakodhatnak, hiszen Alex Lowesnak már Portimãóban is kifejezetten jó hétvégéje lehetett volna, ha nincs balszerencséje a Superpole-on, illetve nem esik el fontos pillanatokban.

Aki emlékszik a tavalyi hollandiai fordulóra, az bizonyára fel tudja idézni az első futamot, amikor a Danilo Petruccit helyettesítő Nicholas Spinelli óriási meglepetésre megnyerte a versenyt a felszáradó pályán. Hasonló körülményekre legfeljebb vasárnap lehet számítani, de az előrejelzések szerint a nap későbbi szakaszában várhatóak záporok.

A Katari Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
13:00 – 13:35 Moto3 Szabadedzés
13:50 – 14:30 Moto2 Szabadedzés
14:45 – 15:30 MotoGP Első szabadedzés
17:15 – 17:50 Moto3 Első edzés
18:05 – 18:45 Moto2 Első edzés
19:00 – 20:00 MotoGP Edzés
SZOMBAT
12:30 – 13:00 Moto3 Második edzés
13:15 – 13:45 Moto2 Második edzés
14:00 – 14:30 MotoGP Második szabadedzés
14:40 – 14:55 MotoGP Időmérő (Q1)
15:05 – 15:20 MotoGP Időmérő (Q2)
16:50 – 17:05 Moto3 Időmérő (Q1)
17:15 – 17:30 Moto3 Időmérő (Q2)
17:45 – 18:00 Moto2 Időmérő (Q1)
18:10 – 18:25 Moto2 Időmérő (Q2)
19:00 – MotoGP Sprintverseny
VASÁRNAP
14:40 – 14:50 MotoGP Bemelegítés
16:00 – Moto3 Verseny
17:15 – Moto2 Verseny
19:00 – MotoGP Verseny

Az asseni forduló menetrendje

Péntek
9:40 – 10:05 Supersport 300 Szabadedzés
10:20 – 11:05 Superbike Első szabadedzés
11:20 – 12:00 Supersport Szabadedzés
12:15 – 12:40 Női vb Szabadedzés
14:10 – 14:35 Supersport 300 Superpole
15:00 – 15:45 Superbike Második szabadedzés
16:00 – 16:40 Supersport Superpole
16:55 – 17:20 Női vb Superpole
Szombat
9:00 – 9:20 Superbike Harmadik szabadedzés
9:30 – 9:40 Női vb Bemelegítés (első)
9:50 – 10:00 Supersport 300 Bemelegítés (első)
10:10 – 10:20 Supersport Bemelegítés (első)
11:00 – 11:15 Superbike Superpole
11:50 – Női vb Első verseny
12:45 – Supersport 300 Első verseny
14:00 – Superbike Első verseny
15:15 – Supersport Első verseny
Vasárnap
9:00 – 9:10 Superbike Bemelegítés
9:20 – 9:30 Női vb Bemelegítés (második)
9:40 – 9:50 Supersport 300 Bemelegítés (második)
10:00 – 10:10 Supersport Bemelegítés (második)
11:00 – Superbike Superpole futam
11:50 – Női vb Második verseny
12:45 – Supersport 300 Második verseny
14:00 – Superbike Második verseny
15:15 – Supersport Második verseny