back to top
2025. április 14. 05:35
KezdőlapMotoGPEzért úszta volna meg Márquezéknél olcsóbban Bagnaia az austini akciót, ha nem...

Ezért úszta volna meg Márquezéknél olcsóbban Bagnaia az austini akciót, ha nem fújják le a rajtot

Francesco Bagnaia elárulta, mivel az Amerikai Nagydíj előtt száraz pályára alkalmas gumikon ment a kivezető körén, ezért ő nem kapott volna áthajtásos büntetést, ha a versenyirányítás elengedi az eredeti rajtot. Marc Márquez annak ellenére sem bánta meg döntését, hogy rosszul tudta a szabályokat, amelyeken nem először változtathatnak miatta.

Bár a MotoGP mezőnye már Katarban tartózkodik, a csütörtöki sajtónapon még téma volt az Amerikai Nagydíj, különösen a főfutam rajtja előtti káosz. Mint ismert, a versenyzők egy része egyszer csak lerohant a rajtrácsról, hogy száraz pályára beállított motorra váltsanak, és bár a számuk nem érte el a „kritikus értéket”, a versenyirányítás a kialakult káosz láttán jobbnak látta megszakítani a rajtprocedúrát.

Marc Márquez direkt idézte elő a rajt előtti káoszt, amely úgy is bejött neki, hogy valójában tévedett

Azóta tisztázódott, hogy ha elengedik az eredeti rajtot, akkor a „renitens” pilóták áthajtásos büntetést kaptak volna. Vagy mégsem? A Katari Nagydíj hétvégéjét felvezető sajtótájékoztatón Francesco Bagnaia érdekes részletre hívta fel a figyelmet. A szabály ugyanis rajt előtti motorcsere esetén azt a gumit veszi figyelembe, amelyet a kivezető körön használtak. Márpedig ez a két Márquezzel ellentétben az olasz motoros esetében slick volt, és csak utána váltott esős pályára alkalmas abroncsokra.

Számomra ez volt a legjobb forgatókönyv, hogy Marc vagy Álex elhagyja a rajtrácsot, mert [közülünk] én voltam az egyetlen, aki a szabályok alkalmazása esetén nem kapott volna áthajtásos büntetést – nyilatkozta. – Egyszerűen csak a rajtrács végéről kellett volna indulnom, mert slick gumikon teljesítettem a kivezető kört. Ekkor már a megfelelő abroncsokon voltam, úgyhogy a futamon nem kellett volna áthajtanom a bokszutcán. Szóval abban az esetben, ha a szabályokat alkalmazzák, jobb helyzetben lettem volna hozzájuk képest. Aztán viszont jött a káosz, és piros zászlót rendeltek el.

Hogy a versenyirányítás jó döntést hozott-e, arról megoszlanak a vélemények, mindenesetre Bagnaia úgy is támogatólag lépett fel, hogy riválisaihoz képest kifejezetten nagy előnybe kerülhetett volna azon a ponton. „Biztosan ez volt a legjobb megoldás, azt is figyelembe véve, hogy a pálya talán még nem állt készen a slickre – fogalmazott. – Normál helyzetben azonban jobb szituációban lettem volna náluk.”

Bagnaiáék beszélgetéséből kiderült, nem tudott Marc Márquez cseléről, csak az „okost” követte (videó)

A történtekkel kapcsolatban természetesen az egész láncreakciót elindító Marc Márquez is megszólalt. A 32 éves motoros már korábban felkészült az akciójára, és végül három perccel a rajt tervezett időpontja előtt hagyta ott a motorját. Azonban kiderült, hogy nem ismerte pontosan a szabályokat, ugyanis azt hitte, hogy csak a rajtrács végére száműzik, és megússz ennyivel.

Ezekben a helyzetekben az ember feszült, próbál improvizálni, próbálja a legtöbbet kihozni belőle – magyarázta. – És szerintem helyes volt a stratégia. A hiba után az volt a helyes taktika, hogy a rajtnál slickeken legyünk, de, ahogyan láthattuk, a kivezető körben [Fabio] Quartararo még bukott is. Huszonöt percig voltunk ott, és ennyi idő alatt sokat változik az időjárás. Nyolc perccel a [rajt tervezett időpontja] előtt pedig rájöttem, hogy hiba volt esőgumikon menni, és itt kezdődött némi improvizálás.”

Annak ellenére, hogy sokkal rosszabbul járhatott volna, mint ahogyan azt gondolta, Márquez utólag is ezt a lépést tartja helyesnek. „Akkor még nem voltam tisztában vele, de áthajtásos büntetést kaptam volna – jelentette ki. – Tudtam, hogy ebben a helyzetben a motorcsere a legjobb, amit tehetek. Ezt a stratégiát követtem.”

Ezt a szabályt a 2018-as Argentin Nagydíj után hozták létre, ahol hasonló jelenetek játszódtak le. Akkor Jack Millert leszámítva az egész mezőny motort cserélt, a versenyirányítás pedig úgy döntött, hogy az ausztrál pilóta elrajtolhat a pole-ból, a mezőny viszont hat sorral hátrébb állhatott fel mögötte. A mostani előírással az ilyen helyzeteket akarták elkerülni.

„Amikor három perc lesz hátra, indulunk” – így diskurált Marc Márquez és csapata a káosz előtt

Ezek feszült pillanatok – folytatta Márquez. – Nem voltam benne biztos, mert annyiszor változtattak már rajta, hogy végső soron… Most pedig szerintem ismét módosítják. Ezért változtatnak rajta időnként. Akkor nem voltam benne biztos, de teljesen egyértelmű volt, hogy abban a helyzetben ezt kell tennem. Nem tudtam, miért, de világos volt a stratégia, mert már tavaly is beszéltünk erről a Gresinivel, más szituációkban is.”

A kaotikus eseménysor után többen is felvetették, hogy érdemes lenne felülvizsgálni a vonatkozó szabályt, már csak azért is, mert a nézőknek sokáig nem volt érthető, hogy mi miért történt. A MotoGP nemrég be is jelentette, hogy ez a csapatokkal közösen meg fog történni. Márquez pedig rámutatott, hogy ilyesmi nem először történik meg az ő tevékenységére reagálva.

Igen, nem ez az első alkalom, hogy miattam módosítottak valamit a szabályokon, vagy azért, mert előidéztem bizonyos helyzeteket – mondta. – Mint például az egyik motorról a másikra való átülés a flag-to-flag versenyeken. Azt hiszem, Németországban történt, igaz? Amikor mindannyian a bokszutcából indultunk. Ezek olyan szituációk, amelyekhez a MotoGP alkalmazkodik, ami pozitívum. És nem számít, hogy az ember mennyire készült valamire, ez egy verseny, és vannak olyan pillanatok, amelyekre senki nem számít, de előjönnek. Ilyenkor pedig az ösztöneinkre hallgatunk.”