Varga Tibor összesítésben tizenegyedikként zárta a MotoE montmelói tesztjét, a hat újoncból pedig ő volt a második leggyorsabb. A 18 éves versenyző munkáját egy nem általa okozott baleset hátráltatta.
Az elmúlt három nap során a világ elsősorban a gyorsaságimotoros-világbajnokság loszaíli, illetve a Superbike-vb katari fordulójára figyelt, ám ezzel párhuzamosan a MotoE montmelói tesztjét is megrendezték. A mezőnyben természetesen ott volt a kategória történetének első magyar pilótája, az idén debütáló Varga Tibor, ám a tizennyolc főből ketten hiányoztak: Héctor Garzó sérülés miatt nem volt jelen, míg María Herrera a női vb nyitányán szerepelt (nem is rosszul, hiszen egy-egy győzelemmel és második hellyel távozott).
Ami a leggyorsabb köröket illeti, az összes vetélytársánál fiatalabb honfitársunk a második napon futotta meg a legjobb idejét, amellyel összesítésben tizenegyedikként zárt. 1:48.996 másodperces köre az élen záró Matteo Ferrariétól 1,631, míg csapattársáétól, Nicholas Spinelliétől 1,076 másodperccel maradt el. Ugyanakkor mindenképpen ki kell emelni, hogy a hat újoncból Varga bizonyult a második leggyorsabbnak, ebben a tekintetben csak a nála jóval idősebb és tapasztaltabb, a Moto2-t és a Superbike-vb-t is megjárt Lorenzo Baldassarri múlta őt felül.
A teszten időmérős, illetve versenyszimulációt is rendeztek, időben fordított sorrendben. A szombati nap végén Varga a rajtrács tizenkettedik helyéről indulhatott, ám a hétkörös futam 4. körében balesetet szenvedett, miután Luca Bernardi hátulról nekiment. Ráadásul nem úszta meg sérülés nélkül, és össze kellett varrni a könyökét, de ez nem gátolta meg a másnapi részvételben.
Vasárnap egy „próbakvalifikációt tartottak, annak rendje és módja szerint Q1-gyel és Q2-vel. A debreceni születésű motoros az első szakaszban vett részt, végül 1:49.684-gyel a hatból a negyedik pozícióban zárt. A MotoE mezőnye legközelebb Le Mans-ban ül motorra, ahol a gyorsaságimotoros-vb Francia Nagydíjának keretében megrendezik a sorozat idénynyitóját. A bajnokság Magyarországra, a Balaton Park Circuitre is ellátogat augusztusban.
Jelentősen csökkent a motorok súlya
A többi kategóriával ellentétben a MotoE-ben egyenmotorokkal versenyeznek: a versenyzők mindegyike egy-egy Ducati V21L-en ül. A pilóták számára mindenképp jó hír, hogy mivel a bolognaiak 4,2-ről 5 amperórára növelték az energiasűrűséget, az akkumulátor tömege 8,2 kilogrammal csökken tavalyhoz képest.
Ehhez hozzájön, hogy a második, asseni fordulótól kezdve 600 grammal könnyebb hátsó felnit szerelnek a versenygépekre. Ennek köszönhetően a motorok tömege 225 helyett 216,2 kilogramm lesz, ami persze még mindig nem összevethető a MotoGP-ben (157 kilogrammos minimumsúly) és a Superbike-vb-n használt gépekkel, de ha továbbra is ilyen ütemben könnyülnek, akkor öt éven belül megközelíthetik a szériamotoros sorozatot.
Arról nem is beszélve, hogy a motorok így agilisabbá és könnyebben vezethetővé váltak: a Ducati szimulációi alapján pályától függően körönként 3-4 tizeddel lehetnek gyorsabbak, mint 2024-ben. Mindez ugyanakkor nem csak a súlycsökkentésnek köszönhető: az olasz gyártónál az elektronikán is fejlesztettek, és immáron kanyarról kanyarra lehet szabályozni a kipörgésgátlót, és három motorvezérlési térképet határozhatnak meg, különböző kalibrációkkal. Emellett a fékezési stabilitást javítandó átalakították a kormánycsapágyat, 4 milliméterrel megnövelve a váz hosszát, a lengővilla csapja pedig állítható magasságú lett, ami a váltóáttételek módosításakor segít.
Az autósportban már debütált, a gyorsaságimotoros-vb-t is érintheti az új innováció?