A Brit Supersport-bajnokság tragikus kimenetelű balesetének harmadik súlyos sérültje, Tom Tunstall túl van az életveszélyen. Eközben az is kiderült, hogy a helyi rendőrség vizsgálni kezdte az esetet. A tömegbukásról annak egyik érintettje és két szakértő is nyilatkozott.
A motorversenyzés minden szépsége mellett időről-időre (túl gyakran) megrázó történeteket is „szolgáltat”. Hétfőn egy újabb szomorú eset került a figyelem középpontjába: a brit Superbike-bajnokság Supersport kategóriájának futamán elhunyt Owen Jenner és Shane Richardson. A két pilóta egy tömegbaleset részesei voltak, amely az Oulton Park 1-es kanyarja után következett be. Egy versenyző a rajt utáni tülekedésben elesett a pálya közepén, és magával rántotta a fél mezőnyt. A viadalt természetesen azonnal megállították, és a segítség gyorsan megérkezett, de sajnos a 21 éves Jenner, aki fejsérülést szenvedett, már itt életét vesztette. A 29 éves Richardsont még be tudták vinni a közeli kórházba, de a háromgyerekes családapát sem sikerült megmenteni.
Elképesztő tragédia: két halott a brit Superbike-bajnokság egyik kategóriájában
A balesetben összesen tizenegy versenyző volt érintett, aki egyike később beszélt a történtekről. „Talán egy sorral Shane és Owen mögött voltam, talán öt vagy hat motorral mögöttük, vagy talán egy kicsit többel. Ott csak káosz volt, szóval senki sem tehetett semmit – nyilatkozta Morgan McLaren-Wood a BBC-nek. – Mindenhol motorok voltak. Senkinek sem volt hová mennie, mivel ez egy nagyon szűk pálya, és nem igazán van mellette kifutásra alkalmas rész sem.”
Tom Tunstall szintén érintett volt, és a két elhunyt mellett ő sérült meg leginkább. A 47 éves motorost ugyanabban a kórházba vitték, mint Richardsont, de szerencsére már túl van az életveszélyen. „Megerősítjük, hogy Tom Tunstallnak eltört egy csontja a nyakában, és jelenleg a Royal Stoke Kórházban egy szakorvoscsoport kezelése alatt áll – olvasható a sorozat közleményében. – Bár az állapota súlyos, de stabil, és a lehető legjobb kezelést kapja. Az orvosok szoros figyelemmel követik az állapotát, és a következő napokban eldöntik, hogy szükség lesz-e műtétre. Jelenleg lassú, de remélhetőleg teljes felépülésre számítanak.”
A hétfőn történtek pedig azóta a hatóságok figyelmét is felkeltették. „A rendőrség a halottkém megbízásából két halálesetet vizsgál a május 5-én az Oulton Parkban történt együttes balesetet követően. A [sorozatot irányító] Motorcycle Circuit Racing Control Board és [a sorozat promótere] a MotorSport Vision Racing a halottkémmel és a Cheshire [megyei] rendőrséggel közösen teljeskörűen kivizsgálja az eset körülményeit” – olvasható a helyi rendőrség közleményében.
Mit mondanak a szakértők?
A tragédia szinte a teljes motorsport-közvéleményt megmozgatta, és természetesen a laikusok mellett megszólaltak szakértők is, köztük Simon Pattersonnal. „Úgy tűnik, láncreakció alakult ki az Oulton Park 1-es kanyarjának kijáratánál, amely nem egy különösen félelmetes vagy agresszív kanyar” – nyilatkozta a The-Race.com elismert újságírója a BBC-nek.
„De sajnos, ahogy azt már többször láttuk szerte a világon, annak ellenére, hogy a motorversenyzés biztonságosabbá vált, ahogy a szervezők egyre többet tettek azért, hogy csökkentsék a sérülések kockázatát, az ellen továbbra is hihetetlenül nehéz védekezni, amikor több versenyző bukik, és így fennáll annak a veszélye, hogy őket elütik a mögöttük jövő gépek. És úgy gondolom, hogy ebben az esetben pontosan ez történt. De az nagyon szokatlan, hogy ennyi versenyző együtt esik el.”
A korábban a brit Superbike-bajnokságban, a MotoGP-ben és a Supersport-világbajnokságban is megforduló Michael Laverty szintén arra mutatott rá, hogy ez sajnos csak részben volt egyedi eset. „Ahol az incidens történt, ott mindenki gyorsított, úgyhogy valószínűleg 90-100 km/h-s sebességgel haladtak, ami őszintén szólva nem tűnik olyan gyorsnak, ha motoron ülsz” – kezdte a TNT Sports szakértőjeként dolgozó Laverty.
„De mivel ez egy tömegrajtos futam volt, így mindenki együtt indult, harminc vagy harminckét versenyző volt a rajtrácson, amennyit diktált a kategória létszáma. Tehát ahogy kijöttek az 1-es kanyarból, a motoros, aki bukott, azt hiszem, a nyolcadik vagy a kilencedik helyen volt, szóval sajnos még húsz másik pilóta volt mögötte, és őket nagyon meglepte az esés. De volt már rá példa a MotoGP-ben is, hogy egy másik versenyző elütötte a földre került pilótát. A mi sportágunkban nincs mód arra, hogy csökkentsük ennek a körülménynek [a kockázatát]. Szóval sajnos a két versenyző a pályán feküdt, és a mögöttük jövő forgalom összeszedte őket.”