Carmelo Ezpeleta nem vesz részt a soron következő Brit Nagydíjon, azt is elárulta, miért. Beszélt a jövőjéről, az amerikai rajtkáoszról, valamint a Moto3-at érintő legfőbb változásokról.
Ezen a hétvégén rendezik meg a Brit Nagydíjat a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnyének, mindezt pedig a legendás silverstone-i pályán teszik meg. A versenyhétvégének lesz egy fontos hiányzója, és ezúttal nem Jorge Martínra kell gondolni, hanem Carmelo Ezpeletára, a kereskedelmi jogokat birtokló Dorna vezérigazgatójára. Amióta a Dorna irányít, azóta a 78 éves üzletember egy versenyt sem hagyott ki.
„Több mint ötszáz hétvégén vettem részt, amióta az 1992-es Japán Nagydíjon átvette a Dorna a hatalmat. Az elkövetkezendő napokban egy kisebb orvosi beavatkozás miatt lesz egy műtétem, úgyhogy kihagyom a Brit Nagydíjat. Viszont Mugellóban már frissen visszatérek. Talán még joggingolni is elkezdek” – poénkodott Ezpeleta a GPOne.com-nak.
A Dorna vezérigazgatója nem aggódik a Magyar Nagydíj miatt, minden a tervek szerint alakul
A Dorna vezérigazgatója a jövőjéről is beszélt, miután több név is felmerült annak kapcsán, hogy ki tudna a helyére lépni, amennyiben már nem tudja ellátni a feladatait: „Tudom, hogy rengeteg spekuláció van ez ügyben. De ha egészséges maradok, még két-három évig folytatni fogom. Ez a tervem és a vízióm. Komfortosan és jól érzem magam a pozíciómban, és már rengeteg tapasztalatot szereztem. Munka nélkül összeomlanék.”
Amit gyakran kiemelnek velük kapcsolatban, az az azonnali reagálás. Történik egy váratlan esemény, felbukkan egy kiskapu, arra tüstént ráugranak, és kidolgoznak egy megoldást. Ahhoz, hogy példát keressünk, nem kell messzire menni, hiszen nagyon hamar döntöttek a sérülésből visszatérő versenyzők ügyében, valamint az amerikai rajtkáoszra is már megvan a szabályozás, sőt a Francia Nagydíjon a gyakorlatban is láthattuk.
„Az áprilisi Amerikai Nagydíjon történt események után már a következő nap módosítottuk a szabályokat. A mi szemszögünkből nézve a biztonsági okokból elrendelt újraindítás volt a jó döntés. A futam izgalmas és változatos volt, miután minden versenyző száraz gumikra váltott” – hangsúlyozta Ezpeleta.
Elfogadták a „Martín-szabályt” és az austini káoszra is módosításokkal reagáltak a MotoGP-ben
2027-től gyökeres módosításokon fog átesni a MotoGP. A legfontosabb módosítást a kisebb hengerűrtartalmú motorblokkok jelentik, mivel a jelenlegi 1000 köbcentit 850-re fogják visszavágni. Teljesen átállnak a fenntartható üzemanyagra, a tankok méretét pedig 20 literre fogják redukálni. Jelentősen csökkenni fog az aerodinamika szerepe, valamint a különböző elektronikai rendszereket is betiltják. Hovatovább a gumibeszállító is változni fog, ugyanis a kisebb kategóriákkal korrelálva a nagyok is a Pirelli gumijait fogják használni.
Ennek azonban van egy fontos hátulütője, és ez a Moto3-at fogja érinteni. Hasonlóan a királykategóriához, a legkisebbek sorozat is jelentős módosítások elé néz a következő években. A jelenlegi 250 köbcentis, egyhengeres, négyütemű blokkokat a jövőben egy 500-as kétütemű szisztéma váltja fel. Hovatovább az is a tervek között szerepel, hogy a Moto3 márkakupává alakulna át, jó eséllyel a Honda vagy a KTM főszereplésével. A változások azonban újabb halasztást kaptak, egészen 2028-ig, holott korábban 2027-ről szólt a fáma.
„Növelni szeretnénk a Moto3-as motorblokkok hengerűrtartalmát a magasabb korhatár és a pilóták nagyobb testalkata miatt. Több különböző gyártóval is tárgyalunk, hogy új konstrukciókat tervezzenek. Valószínűleg az egy gyártóra fogunk szavazni, de a megbeszélések még nem értek véget. 2028-nál előbb nem fogjuk bevezetni az új szabályozásokat” – magyarázta Ezpeleta.
Radikális változások jöhetnek a gyorsaságimotoros-vb egyik kategóriájában