Kevesebb mint két hónap múlva rendezik a Supermoto-világbajnokság magyarországi fordulóját Visontán. Nemrég ellátogattunk a helyszínre, ahol egy sajtóesemény keretében bemutatták a pályát.
Sűrű nyara lesz a magyar motorsportszerető közönségnek, hiszen hazánk három kiemelt világbajnoki sorozatot is fogad, nem beszélve a betétszériákról. A Superbike-vb és a MotoGP mezőnye a Balaton Park Circuitre, míg a Supermoto-vb a Heves vármegyében található Visontára látogat. A helyszínen nemrég tartottak egy pályabemutató sajtóeseményt, amelyre a P1race.hu is ellátogatott.
A négyszeres világbajnok is várja a visontai Supermoto-világbajnoki futamot
Maga a sportág az Egyesült Államokból ered, ám Európában lett igazán népszerű. Nem véletlen, hogy a világbajnokság is európai központú, ám ezzel együtt nemzetközi eléréssel rendelkezik, és abszolút világbajnoki terméknek számít. Éppen ezért jelentős sportdiplomáciai siker, hogy a széria történetében először Magyarországra látogat.
Ami a helyszínt illeti, 2006-ban lelkes gokartosok építettek pályát, majd a 2010-es évek elején új üzemeltető érkezett, és ezzel együtt a hangsúly áttevődött a driftre: a következő években rendszeressé váltak a több ezer fős rendezvények. Ehhez a korszakhoz fűződik a Visontai 24 órás robogóversenyt, amelyen dízelgenerátorokkal és kreatív házi módszerekkel oldották meg a világítást.
A jelenlegi tulajdonosi kör 2019 őszén érkezett meg, és jelentős infrastrukturális fejlesztésekbe kezdett. Az immáron Black Star Speedway elnevezésű létesítményre több hazai sorozat is ellátogatott, majd az Alpok-Adria is megérkezett. Később újraindult a 24 órás robogóverseny, majd a hazai supermotózás is megvetette a lábát. Mára pedig olyan korszerűvé vált, hogy a szervezők reményei szerint méltó módon fogadják a világbajnoki mezőnyt – amihez már az összes szakhatósági és sportszakmai engedélyt megkapták.

A sportág lényege, hogy a pilóták többféle felületen mérjék össze a tudásukat egymással. Amit egy supermotopályának mindenképpen tartalmaznia kell, az az aszfaltos, valamint az offroad szakasz. Emellett létezik az ún. Sky Section, amely egy mandinerekkel tarkított, szintén offroad-jellegű pályarész, ám a felület szintén kemény burkolatú.
Ez utóbbi jelenti az 1230 méter hosszúságú nyomvonal egyik különlegességét, hiszen a Sky Section még a világbajnoki versenynaptárban is egyedülállónak számít. Mindez elsősorban annak köszönhető, hogy a Black Star Speedway nem úgy ad otthont a vb-nek, hogy egy másik sportág pályáját átalakítják, hanem eleve supermotóra lett tervezve, és ilyen helyszínből világszinten is csak három található.
A létesítmény másik nagy előnye az elhelyezkedés, hiszen nincs a közelben lakott terület, így nem alakult ki konfliktus a helyiekkel az esetleges zajszennyezés miatt. Ráadásul a fák és az egyéb környezeti tereptárgyak barátságos, természetközeli élményt biztosítanak a kilátogatóknak, nem beszélve a várható nyárias időjárásról.

A sajtótájékoztatón kiemelték, hogy a szervezők mindent megtesznek annak érdekében, hogy megfelelő szórakozási lehetőséget biztosítsanak. A pályát viszonylag rövid idő alatt körbe lehet sétálni, de ezen belül három fő nézői pontot alakítanak ki. Ezeken minőségi étellel és itallal várják a jelenlévőket, akik egyéb szolgáltatásokat is élvezhetnek az egész napos szórakozás keretében.
Ami az összesen három kategóriát felvonultató világbajnokság programját illeti, július 11-én, azaz pénteken zárt körű edzéseket rendeznek. A nézők számára a következő két napon nyílnak meg a kapuk: szombaton ugyancsak szinte egész nap edzések lesznek, de a nap végén két futamot is megrendeznek, míg vasárnap a bemelegítések után lezajlik a maradék hat futam. Persze a pályaesemények között olyan betétprogramokkal szórakoztatják majd a közönséget, mint a driftshow-k vagy a motoros akrobaták mutatványai.
A sajtótájékoztatón elhangzottak alapján a jegyek több mint felét értékesítették elővételben, és a bérletek mellett már napijegyeket is lehet kapni, hogy azok is részesülhessenek az élményben, akik csak bele akarnak kóstolni a sportágba. A rövid versenyek és a pörgős események a Z generációt is képesek bevonzani, de a szervezők a kisgyerekes családokat is várják. Fontos hangsúlyozni, hogy bár a helyszínen is lehet jegyet vásárolni, érdemes inkább elővételben megvenni online vagy az Eventim országos hálózatán keresztül.
Folytatódik az S1GP világbajnokság, megjelentek a napijegyek a Magyar Nagydíjra
Aki pedig még inkább tűzközelbe szeretne kerülni, az a paddockba is belépőt válthat, ahol jobban megismerkedheti az egyébként barátságos versenyzőket. Köztük azokat a magyar pilótákat is, akik szintén jelen voltak a sajtótájékoztatón. Surányi Balázs és Kardos Gergely a királykategóriának számító S1GP-ben, míg a rendkívül tehetséges Bereczki Dávid a juniorok között indul. Előbbi azt is megválaszolta, hogy mit történik eső esetén.

„Ha esik az eső, akkor általában lágyítunk a futóműn – felelte a P1race.hu kérdésére. – Nyilván kisebb a tempó, emiatt puhább futómű kell. Továbbá természetesen feltesszük az esőgumikat, A Sky Section ilyenkor is része a pályának, de az offroadot valamikor kiveszik, mert túl saras, és olyankor nem lehet rajta motorozni. Arról nem is beszélve, hogy az esőgumi nagyon sok vágást tartalmaz, hogy ki tudja szorítani a vizet, és ez az offroad szakaszon megtelik sárral, utána pedig olyan, mintha slick abronccsal mennénk rá az aszfaltra. Emiatt előfordul, hogy kiszedik az offroadot.