back to top
2025. június 01. 20:13
KezdőlapMotoGPNagyon szokatlan Martín kilépési záradéka – állítja két topmenedzser 

Nagyon szokatlan Martín kilépési záradéka – állítja két topmenedzser 

Paco Sanchez, Joan Mir menedzsere, valamint az Álvaro Bautistával dolgozó Simone Batistella egyhangúlag arról beszélt, rendkívül szokatlan, hogy Jorge Martín szerződése teljesítményhez kötött kilépési záradékot tartalmaz. 

Csütörtökön robbantotta a bombát Jorge Martín, amikor bejelentette: a híreknek megfelelően valóban elhagyná az Apriliát. A címvédő az idei szezonra igazolt a noalei gyártóhoz, ám sérülései miatt gyakorlatilag a szezon eddigi részét teljesen kihagyta. Most mégis úgy döntött, új lehetőségek után néz, valószínűleg azért, mert nem elégedett az Aprilia teljesítményével.

Martín valóban lelépne az Apriliától – és akkor most hogyan tovább?

Martín szerződése 2026 végéig szól, azonban tartalmaz egy záradékot, amely bizonyos feltételek teljesülése esetén lehetővé teszi a korai kilépést. Ezek a feltételek minden bizonnyal az eredményességhez kötődnek. A spanyol pilóta pedig értelemszerűen nem tudott elérni olyan eredményeket, amelyek a kötelező maradáshoz szükségesek lettek volna, hiszen idén érdemben még nem is versenyzett. 

Martín számára nem ez lenne az első „trükkös” kilépés, így ő és menedzsere, Albert Valera is felkészülhetett erre a lehetőségre. Ennek ellenére Valera kollégáit teljesen meglepte a záradék létezése, mivel elmondásuk szerint az ilyen típusú kitétel egyáltalán nem elterjedt. Paco Sanchez, aki többek között Joan Mir menedzsere, korábban pedig az Espargaró fivéreket és Maverick Viñalest is segítette ebben a szerepben, az AS-nek így nyilatkozott erről:

„A motor vagy a versenyző teljesítményére vonatkozó záradékok nem jellemzőek a MotoGP-szerződésekre, de pályafutásom során bizonyos esetekben már beépítettünk ilyeneket egyes megállapodásokba. Anélkül, hogy ismernénk a részleteit annak a záradéknak, amelyet esetleg belefoglaltak Martín szerződésébe, lehetetlen véleményt mondani annak hatékonyságáról, mivel ez attól függ, hogyan fogalmazták meg, és milyen feltételeket szabtak a motor vagy a versenyző versenyképességének megítélésére.” 

Martín megint visszaél egy extrém helyzettel, amelyet jelentős részben a sérülései idéztek elő?

„Mindenesetre az ilyen típusú, versenyképesség hiánya miatti korai felmondási záradékokat általában akkor szokták belefoglalni a szerződésbe, ha kétségek merülnek fel egy motor jövőbeni teljesítményével kapcsolatban. Például amikor egy márka újonnan debütál egy kategóriában, vagy ha a gyártónak kétségei vannak egy versenyző teljesítményét illetően – például ha újoncról van szó, vagy ha egy komoly sérülésből tér vissza. Nem szokás azonban ilyen záradékot belefoglalni egy olyan versenyző szerződésébe, aki már bejáratott név, ráadásul az aktuális világbajnok, hiszen az ő teljesítményével kapcsolatban nem lehetnek kétségek. Ami pedig a motort illeti, az Aprilia az elmúlt években Aleix [Espargaró] és Maverick [Viñales] révén magas szintű versenyképességet mutatott, és talán a Ducati mögött a második legjobb motor volt a rajtrácson – miközben persze a többi gyártó is egyre közelebb kerül hozzájuk.” 

Simone Batistella, aki korábban Andrea Dovizioso menedzsere volt, jelenleg pedig Álvaro Bautistával dolgozik, szintén meglepett volt a kitétel létezése miatt. „Soha nem kezeltem még ilyen típusú záradékot szerződésben – mondta. – A lényeg, hogy ha a záradék világos és egyértelmű, akkor minden gyorsan eldől. Ha viszont homályos, akkor az ügy hosszú ideig húzódhat, és egyik fél számára sem hoz semmi jót a szerződéses viszonyban.”