Betekintést nyerhettünk a közvetítések kulisszái mögé. Enrique Serra, a Dorna Live igazgatója hosszasan mesélt a különböző kameraszögekről, és egyéb, látványos megoldásokról, valamint a fellelhető grafikai elemek kapcsán is szót ejtett.
Ma már el sem tudjuk képzelni, hogy egy gyorsaságimotoros-világbajnoki eseményről ne legyen élő közvetítés. Pedig ahhoz, hogy minden szabadedzés, edzés, időmérő és verseny tálcán kínálja magát, elképesztő háttérstábot kell megmozgatni. Majdnem 200 ember dolgozik a közvetítéseken, akik közel 30 kamerát és több mint 150 bemeneti csatornát menedzselnek. Utóbbi alatt a különböző drónokkal vagy helikopterekkel készült felvételeket, egyéb grafikákat, GPS-adatokat kell érteni. Azt pedig már mondanunk sem kell, hogy ők is minden helyszínen ott vannak azért, hogy a szurkolók felhőtlenül töltsék az idejüket.
„Azt hiszem, 2017-ben kezdtük el a szuperlassításokat – emlékezett vissza Enrique Serra, a Dorna Live igazgatója a SPEEDWEEK.com-nak adott interjújában. – Ez egy új perspektívát nyújtott nekünk a motorokról és a pilótákról. Olyanokat, melyeket ezelőtt sosem láthattunk.” Azt is fontos tudni, hogy ma már 4K felbontású, magas képfrissítési rátájú kamerákat használnak, amivel hűen visszatükrözik a sportág dinamikáját.
Nothing beats some slow-mo action after a high-speed, action-packed #BritishGP weekend! 🏍️💨#MotoGP pic.twitter.com/VckMbMb1qG
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) May 27, 2025
A közvetítés másik sarkalatos fejlesztési pontja a dróntechnológia bevezetése volt, melyre maga Serra is büszkén tekint vissza: „Számomra ez a legnagyobb változás az elmúlt három évben. Ezt a hatást korábban függesztett kamerával abszolváltuk, de most sokkal könnyebben és gyorsabban tudunk mozogni.”
„A dróntechnológia fejlődik, és sokkal gyorsabbá válik – folytatta. – A Red Bullnak van olyan prototípusa, amely akár a 300 kilométer per órát is elérheti, úgyhogy bízom benne, hogy a jövőben le tudunk követni egy MotoGP-motort. Ez egy teljesen új perspektívát adna. A jelenlegi szabályzásokkal ez azonban nem lehetséges, sem a versenyzők, sem a nézők számára, mivel nyilvános helyen vagy. Úgy vélem, ez a televíziózás és a közvetítések jövője, és ez egy nagy erősségünk.”
This is how racing looks like captured by the world's fastest camera drone 😎 #MotoGP #RedBullRookiesCup pic.twitter.com/biPlIfpuxa
— Red Bull Motorsports (@redbullmotors) April 25, 2024
A drónfelvételekhez hasonlóan a helikopterről szolgáltatott képeknek is elképesztő jelentőségük van. Ez abban az esetben is így marad, ha a drónok teljesen leuralják a piac ezen szegmensét. „Ez egy első osztályú megközelítés, és mindig azt mondom, hogy »szükségünk van rá«. Fontos szerepe van a helikopternek. Amíg a drón 20-30 méter magasan lebeg, addig a helikopter akár 500 méterig is felmehet, és jóval szélesebb látómezőt biztosít nagyobb lencsével. Ez lehetőséget ad nekünk, hogy egyszerre megmutassuk a vezető pilótát és az őt követőket. Ez egy biztonsági szisztéma is egyben, mert ha a harmadik helyért zajló csatát mutatod, miközben az első pozíció kiléte világos, akkor gyorsan új történetet és versenyszituációt tudsz teremteni” – emelte ki a helikopterkép előnyeit Serra.
2021-ben a Portugál Nagydíj alatt bevezették a vállkamerákat, aminek köszönhetően pazar belső kamerás felvételeket tudtak mutatni a versenyzőkről. Ezek azonban manapság nem láthatóak a közvetítések alatt, viszont a koncepció egyáltalán nem veszett fejsze nyele. Ennek prózai okai vannak, ugyanis egy másik hangi berendezésen dolgoznak, melynek további helyet kell felszabadítani a bőrruha alatt. Ez még jelenleg a tesztfázisban tart.
The shoulder cam keeps on giving 🙌
Watch @FabioQ20's celebrations with the marshals from his point of view 🔥#GermanGP 🇩🇪 pic.twitter.com/MqmJapwR98
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) June 19, 2022
A közvetítések másik elengedhetetlen pontja a grafikák elhelyezése, ugyanis a nézők nemcsak az aktuális állásról és a hátralévő körök számáról kapnak információt, hanem egyéb adatokat is feltüntetnek a képernyőn. Ezalatt arra lehet gondolni, hogy a néző könnyen beazonosíthassa a versenyzőt, és hogy két pilóta között jelenleg mekkora a különbség.
„Sűrű a képernyőnk – mosolygott Serra. – Az elmúlt két évben hozzáadtuk a »kép a képben« funkciót. Azt gondolom, minden információ hasznos a nézőnek, de talán elértük a korlátainkat. A Dorna és a MotoGP egy sarokponttá vált ebben a tekintetben. Rengeteg olyan módosítást eszközöltünk annak érdekében, hogy letisztultabb és esztétikusabb legyen. A Forma–1 pedig már sokszor követte a példánkat.”
„Keményen kellett dolgoznunk a télen, hogy az új logót beleintegráljuk a MotoGP arculatába. Továbbra is az új grafikák felvételén munkálkodunk, még messze nem teljes a katalógus. Ez a Dorna védjegyének része, és emellett új, fejlettebb mozgásmintákat is kutatunk az adatok alapján. A Forma–1 ugyanezt csinálja. Lenyűgöző, és ezt most mi is vizsgáljuk” – mutatott a jövőbe Serra.