back to top
2025. június 06. 14:53
KezdőlapMotoGPLe lehet-e győzni Marc Márquezt kedvenc pályáinak egyikén? – hétvégi menetrend

Le lehet-e győzni Marc Márquezt kedvenc pályáinak egyikén? – hétvégi menetrend

Jön az Aragóniai Nagydíj, amelynek a közel- és a távoli múltban elért eredmények alapján is Marc Márquez lehet az esélyese. Kérdés, hogy meg lehet-e szorítani a nyolcszoros világbajnokot, és ha igen, akkor vajon házon belülről vagy kívülről jön a legnagyobb ellenfél.

Előre is elnézést azoktól, akiket a hideg rázott vagy ráz a függvénytantól, de a MotoGP-ről már-már a szigorú monotonitás jut az ember eszébe, legalábbis ami a versenynaptárat illeti, hiszen ezúttal is két hét fog eltelni két forduló között. Ezen a hétvégén a 2025-ös bajnokság nyolcadik futamhétvégéjét, az Aragóniai Nagydíjat fogják megrendezni, majd a mezőny hétfőn is pályára gurul tesztelés céljából.

A pálya Alcañiz városa mellett fekszik, ahol 1963 és 2003 között utcai versenyeket rendeztek, ám a biztonsági aggályok miatt ezek megszűntek. Ennélfogva igény lett egy épített aszfaltcsíkra, amely a világ legismertebb pályatervezője, Hermann Tilke elképzelései alapján, a helyi intézmények támogatásával el is készült, és 2009-ben MotorLand Aragón néven megnyitott.

A MotoGP egy évvel később látogatott el először a helyszínre, és a verseny el is nyerte az IRTA, vagyis a csapatok szakszervezete által odaítélt év nagydíja elismerést, az aktuálisan debütáló futamok közül elsőként. A mai napig összesen tizenöt futamot rendeztek Alcañizban, ám ebben van egy csavar, hiszen 2020-ban a koronavírus-járvány miatt kétszer fogadta a mezőnyt, 2023-ban viszont kimaradt a programból.

A pálya királya egyértelműen Marc Márquez, aki egy Moto2-es diadala mellett hat királykategóriás futamot is megnyert a Spanyolország északkeleti részén fekvő helyszínen. Rajta kívül Álex Rins, Franco Morbidelli, Francesco Bagnaia, valamint Enea Bastianini tudott diadalmaskodni a MotoGP-ben egy-egy alkalommal. Előbbi kettő a kisebb kategóriákban is sikerrel járt: a spanyol versenyző a Moto3-ban, míg az olasz a Moto2-ben ünnepelhetett a dobogó tetején. A középső kategóriában Brad Binder kétszer, míg Maverick Viñales, Raúl Fernández és Pedro Acosta egyszer-egyszer győztek, a legkisebbeknél pedig még Miguel Oliveirának és Joan Mirnek van egy-egy elsősége a most hétvégén rajthoz állók közül.

Ami a vonalvezetést illeti, a pálya 5,078 kilométer hosszú, illetve 15 méter széles, a leghosszabb egyenes pedig 968 méter a 15-ös és a 16-os kanyar között. Apropó kanyarok: a MotorLand Aragón tíz balost és hét jobbost tartalmaz, nem véletlen tehát, hogy Márquez ennyire eredményes rajta. Ráadásul az abszolút pályacsúcsot is ő tartja 1:45.801másodperccel, amellyel tavaly agyonverte a mezőnyt az időmérőn. A versenyben futott leggyorsabb kör rekordjáig, valamint a legmagasabb sebességig viszont 2022-ig kell visszamennünk: előbbi 1:47.795-tel Luca Marinié, utóbbi 354,1 km/h-val Bastianinié.

Az időjárás ezúttal nem eső formájában nehezítheti meg a mezőny dolgát, hiszen arra ezen a hétvégén egyáltalán nem érdemes számítani. Ellenben a 30 fok feletti levegő-hőmérséklet már gondot okozhat a pilótáknak, nem beszélve a légmozgásról. Az előrejelzések szerint ugyanis mindhárom nap 20 km/h feletti széllökések várhatóak, sőt, pénteken és vasárnap ez akár 30 km/h fölé is mehet.

A forduló előtt Márquez 24 ponttal vezeti a tabellát, és könnyen lehet, hogy ha nem hibázik, akkor az előnye növekedni fog. Nemcsak azért ő a hétvége legnagyobb esélyese, mert ennyiszer nyerni tudott, hanem azért is, mert tavaly egy, a gyári Ducatinál jóval gyengébb motoron is óriási fölényben volt a többiekhez képest, és senkinek nem volt esélye megszorítani őt.

Két viszonylag erős hétvége után, amelyeken ugyan nem nyertünk, de a lehető legjobban tudtuk kezelni a váratlan helyzeteket és eseményeket, és nagyon fontos pontokat szereztünk a tabellán, a MotorLandre megyünk – nyilatkozta a nyolcszoros világbajnok. – Nagyon kedvelem az aragóniai pályát, amely rendkívül jól passzol a vezetési stílusomhoz, és sok balkanyar található rajta. Sokszor nyertem már itt, és mindig versenyképes voltam. A legjobb tudásunk szerint fogunk nekivágni a hétvégének, a hétfői teszten pedig keményen fogunk dolgozni, hogy a lehető legjobban felkészüljünk a következő nagydíjakra.”

Marc Márquez már túl van a legnehezebb kihívásán, és most már Rossi számát szeretné elérni

AZ idősebbik Márquez 24 ponttal vezet öccse, Álex, illetve 72-vel Bagnaia előtt. Ők ketten tavaly emlékezetes módon összeütköztek, ami most nyilvánvalóan mindkettőjüknek nagyon rosszat tenne a bajnokság szempontjából. Ami az olasz pilótát illeti, sokkal szívesebben emlékszik vissza a 2021-es itteni győzelmére, amely amellett, hogy az első királykategóriás diadala volt, az egyetlen alkalmat jelenti, amikor Marc Márquez úgy kapott ki ezen a helyszínen a MotoGP-ben, hogy nem esett el.

Az előző két nagydíj nem volt könnyű, nagyon küszködtünk, ugyanakkor keményen is dolgoztunk – kezdte a háromszoros világbajnok. – Mindezt itt, Aragóniában is folytatni fogjuk, mind a futamon, mind a teszten. Ez a pálya közel áll a szívemhez, itt szereztem meg az első győzelmemet a MotoGP-ben, az elsőt a Ducati gyári csapatával, egy Marckal vívott gyönyörű párharc végén. Innen indulunk, ezekből a jó érzésekből, és továbbra is a munkára összpontosítunk, hogy újra versenyképesek legyünk.”

Bagnaia helyzete közös ügy – felelősségvállalásra szólított fel a Ducati igazgatója 

Persze kérdés, hogy Marc Márquezre házon belüli vagy kívüli pilóta jelenti majd a legnagyobb veszélyt. Amennyiben utóbbi lesz a válasz, és adott esetben le is győzik őt, illetve a Ducatit, akkor 2021 óta először fordul elő, hogy a bolognaiak legalább három egymást követő főversenyen képtelenek győzni. Akkor az Olasz Nagydíj és a Holland TT közötti négy hétvégén maradtak alul valamelyik ellenfelükkel szemben.

Az előző hétvégék alapján az ezúttal szabadkártyásként Augusto Fernándezt is felvonultató Yamaha, illetve Fabio Quartararo lehet a legesélyesebb, hogy borsot törjön a Ducati orra alá. A francia versenyző zsinórban három pole pozíciónál tart, és Silverstone-ban a győzelem felé haladt, amíg meg nem adta magát a hátsó összeültetője. Alcañizban ugyan szintén van már rajtelsősége, a futamokon viszont csupán egy ötödik hely a legjobbja, még 2019-ből.

„Összetörted a szívemet, haver!” – ez történt Quartararóval drámai kiesése után (videó)

A Brit Nagydíj nem úgy zárult, ahogyan szerettük volna, és akkor ezt nagyon nehéz volt elviselni, nemcsak nekem, hanem a csapatnak, a mérnököknek és a szurkolóknak is – idézte fel szívszorító kiesését. – Azonban pozitívumok is voltak, amelyeket magunkkal vihettünk erről a versenyről. Rendkívül gyors voltam, és nagy előnnyel vezettük a futamot, ami nagyszerű érzés volt. Most tehát az a célunk, hogy továbbra is úgy dolgozzunk, ahogyan eddig, és egy újabb ilyen lehetőséget teremtsünk, hogy ismét az élen harcolhassunk. Ez a hétvége viszont kihívást fog jelenteni: az aragóniai általában nem egy könnyű pálya számomra, de mindenképpen száz százalékot fogok nyújtani.”

A Honda szintén jó formában van, legalábbis az eredményeket illetően mindenképpen, hiszen az előző két főfutamról egy győzelemmel, illetve egy második hellyel távoztak Johann Zarco révén. Az viszont már nagyon rossz hír az aranyszárnyasoknak, hogy Luca Marini múlt héten súlyos sérülést szenvedett, így Joan Mir ezúttal egyedül fogja képviselni a gyári alakulatot.

Meglepő megoldást választhatott a Honda Marini pótlására, a Yamaha beveti első szabadkártyáját

Először is minden jót kívánok Lucának a felépülését illetően – kezdte a spanyol motoros. – Silverstone-ban láttuk, hogy néhány területen még dolgoznunk kell, hogy folyamatosan meg tudjuk mutatni a teljesítményünket. Jó volt még több versenykilométert gyűjteni és néhány pontot szerezni, de Aragóniában többet kell nyújtanunk. Korábban jól mentem ezen a pályán, és láthatjuk, hogy a motor idén sokkal magasabb szinten van, úgyhogy bízom benne, hogy újabb lépést tudunk tenni. A hétfői teszt is hasznos lesz számunkra, hogy ellenőrizzünk néhány dolgot, amelyen a tesztcsapat dolgozott.”

Az Aprilia bizonyos szempontból hasonló cipőben jár, mint a Honda. Marco Bezzecchi silverstone-i győzelme nyilvánvalóan örömteli, az már viszont kevésbé, hogy Jorge Martín egy hete robbantotta a bombát a távozási szándékának bejelentésével. Arról nem is beszélve, hogy a címvédő továbbra is harcképtelen, így ismét Lorenzo Savadori helyettesíti, míg Ai Ogura ugyan jó eséllyel rajthoz áll, de ki tudja, milyen állapotban lesz legutóbbi sérülése után.

Remek hírek Martín állapotáról, de még kérdéses a visszatérése

Pozitív momentumból jövünk, és ezt meg kell próbálnunk kihasználni – mondta a négyszeres királykategóriás futamgyőztes. – Továbbra is ezzel a lelkesedéssel kell dolgoznunk, ahogyan azt eddig is tettük. Az aragóniai egy gyönyörű pálya, nagyon szeretem, alig várom, hogy versenyezhessek. Silverstone után jó kis önbizalomfröccsöt kaptunk, érdekes lesz látni, hogyan tudunk teljesíteni. Mindenesetre én mindig rendkívül elkötelezett vagyok, ahogyan mindenki más is.”

Bár a tabella eredménye mást mutat, de jelenleg talán a KTM helyzete tűnik a legrosszabbnak. Azonban ez az egyetlen gyártó, amelynek mind a négy pilótája elmondhatja magáról, hogy nyert már futamot Alcañizban, még ha Bastianinié kivételével ezek a győzelmek rendre kisebb kategóriákban születtek. Pedro Acosta ráadásul tavaly dobogóra tudott állni, igaz, ehhez kellett a már említett baleset Álex Márquez és Bagnaia között.

Az Aragóniai Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
9:00 – 9:35 Moto3 Szabadedzés
9:50 – 10:30 Moto2 Szabadedzés
10:45 – 11:30 MotoGP Első szabadedzés
13:15 – 13:50 Moto3 Első edzés
14:05 – 14:45 Moto2 Első edzés
15:00 – 16:00 MotoGP Edzés
SZOMBAT
8:40 – 9:10 Moto3 Második edzés
9:25 – 9:55 Moto2 Második edzés
10:10 – 10:40 MotoGP Második szabadedzés
10:50 – 11:05 MotoGP Időmérő (Q1)
11:15 – 11:30 MotoGP Időmérő (Q2)
12:50 – 13:05 Moto3 Időmérő (Q1)
13:15 – 13:30 Moto3 Időmérő (Q2)
13:45 – 14:00 Moto2 Időmérő (Q1)
14:10 – 14:25 Moto2 Időmérő (Q2)
15:00 MotoGP Sprintverseny (11 kör)
VASÁRNAP
9:40 – 9:50 MotoGP Bemelegítés
11:00 Moto3 Verseny (17 kör)
12:15 Moto2 Verseny (19 kör)
14:00 MotoGP Verseny (23 kör)