Változtatott a „túl jól” teljesítő gyártókat büntető szabályán a Superbike-vb. A misanói fordulótól kezdve az eddigi lépcsőzetes szankcionálási rendszert lineáris váltja fel.
Bár furcsán hangzik, de jelenleg nem teljesen „tiszta” a küzdelem a Superbike-világbajnokságon, pedig az előírásoknak minden érintett megfelel. Az idei szezonra ugyanis a sorozat bevezetett egy szabályt, amely értelmében a „túl jól” teljesítő gyártókat – a korábbi fordulatszám-szabályozás helyett – az üzemanyag-áramlás szabályozásával visszafoghatja, amivel leginkább a motorblokk maximális erejét és teljesítményét lehet közvetetten befolyásolni. Ezzel eddig a BMW-t és a Ducatit büntették az illetékesek: mindkét gyártó esetén a 47 kg/h-s általános, eredetileg mindenkire vonatkozó átfolyási sebességet 46 kg/h-ra csavarták le két lépcsőben, hiszen két fordulónként vizsgálják felül az erősorrendet.
A szabályt az élesítése óta sok kritika érte, persze főként a büntetett gyártók részéről. Az érintettek leginkább azt kifogásolták, hogy hiába építenek jobb motort a többieknél, ha azt nem használhatják ki egy ilyen mesterséges kiegyenlítés miatt. A Superbike-vb pedig meghallotta ezeket a kritikákat, és változtatott a szabályon. Azonban talán nem túl bátor kijelenteni, hogy ezzel a módosítással a Ducatinál és a BMW-nél nem lesznek elégedettek.
A most hétvégi, misanói fordulótól érvénybe lévő változtatásnak az a lényege, hogy a korábbi lépcsőzetes rendszer helyett „lineárisan” fognak szankcionálni. Eddig az első „túlteljesítést” követően jött a 0,5 kg/h-s csökkentés, majd ezt még kettő ilyen követhette. Mostantól kezdve azonban ennél finomabban nyúlnak majd bele az üzemanyag-áramlás szabályozásába.
Bulegának vagy Razgatlıoğlunak ad lendületet a nagy bejelentés? – hétvégi menetrend
„A Superbike-kategóriában a teljesítményszámítás lépcsőzetes rendszere helyébe lineáris büntetési rendszer lép, amely a harmadik ellenőrzési ponttól [a hatodik, vagyis a misanói fordulótól] lesz érvényes – olvasható az illetékes Superbike Bizottság közleményében. – Innentől csak az állandó versenyzők számítanak bele a teljesítményértékelésbe, a szabadkártyával indulók és beugrók nem. Az adott gyártónak legalább 50 kört kell teljesítenie két különböző versenyhétvégén, hogy kaphasson üzemanyag-átfolyási engedményeket vagy büntetéseket.”
„Ha a teljesítmény az elfogadott tartományon belül marad, nem történik változás. Amennyiben egy gyártó a meghatározott szint felett teljesít, arányos korlátozást alkalmaznak vele szemben. Nincs türelmi időszak – a korlátozás mindaddig érvényben marad, amíg a teljesítmény nem esik vissza az elvárt szintre. A korrekció csak a teljesítménycsökkenési küszöbök elérésével lehetséges, és minden ellenőrzési pontnál csak korlátozott mértékű enyhítést tesznek lehetővé.”
A Bizottság tagjai emellett arról is rendelkeztek, hogy a csapatoknak a Superbike- és a Supersport-kategóriában is követniük kell a gumibeszállító – amely egyelőre még a Pirelli, de a közeljövőben ez változhat – „gumi felszerelési protokollját”. Ezen kívül a fegyelmi és orvosi kódex egyes pontjait is tisztázták, valamint újra kinyilvánították, hogy elkötelezettek a Supersport 300-ast leváltó Sportbike-kategória 2026-os bevezetése mellett.
Csere jöhet gumifronton – a Michelint kárpótolhatják a MotoGP elvesztéséért