Fabio Quartararo katasztrofálisnak titulálta motorját, ami az Olasz Nagydíjon nyújtott teljesítményt illeti, ráadásul fizikailag is teljesen elkészült. A gyári Yamaha pilótája szerint fel kell tenniük maguknak bizonyos kérdéseket, mert nem számított rá, hogy Mugellóban is ennyire rossz lesz a versenytempója.
Amilyen biztatóan indult, annyira borzalmasan alakult Fabio Quartararo mugellói hétvégéje. A 26 éves motoros a pénteki edzésen annak ellenére is ötödik lett, hogy az elején vissza kellett tennie a helyére a kificamodott vállát, a másnapi időmérőn pedig ennél is jobban teljesített, hiszen a korábbi körrekordon belüli eredménnyel negyedik lett.
Quartararót megmagyarázhatatlan jelenség hátráltatta, ezzel indokolta drasztikus visszaesését
Ehhez képest a sprinten látványosan elsüllyedt, és csak tizenegyedikként ért célba, amit elsődlegesen az újból megjelenő vibrációval magyarázott. A főfutam elején szintén látványosan visszaesett, aztán viszont megragadni látszott, ám a végén ismét több pozíciót veszített. Mindez pedig nem elsősorban a pénteki bukás következményeinek tudható be.
Hiába Bagnaia parázs támadása, Marc Márquez kényelmes előnnyel nyerte az Olasz Nagydíj főfutamát
„Rossz volt a vállam, persze, de nem a legrosszabb – nyilatkozta. – Nem éreztük magunkat túl jól a motoron ezen a hétvégén, leszámítva az első szabadedzést és a gyorsköröket. Már a sprinten éreztem a visszaesést a gumin. Ez most még nagyobb volt, amikor pedig a tapadás rendkívül alacsony, a motorunk igazán katasztrofális az irányváltásoknál, és fizikailag nagyon kemény volt.”
A Yamahának továbbra is gondot okoz, ha a tapadási szint nem elég magas, és ez Mugellóban is megkeserítette a márka versenyzőinek életét. „Minél melegebb van, annál kisebb a tapadás – fogalmazott Quartararo. – Nem tudtunk jó köröket futni, de az érzés is teljesen más volt a motoron. Meglátjuk, mire leszünk képesek a következő versenyeken, de itt katasztrófa volt.”
A francia pilóta ráadásul a hajrára teljesen elfáradt, és több mint 2 másodperccel lassabb köröket futott egyéni legjobbjánál. „Fizikailag elkészültem az erőmmel – jelentette ki. – Az utolsó hat körben 49-es időket mentem, így tudtam, hogy jönnek [hátulról], de inkább lassítottam, mert nem igazán tudtam fékezni.”
Quartararo végül csak tizennegyedikként ért célba, két márkatársa, Miguel Oliveira és Álex Rins között. Mivel Jack Miller feladta a versenyt, kijelenthető, hogy a Yamaha Takaaki Nakagami, Lorenzo Savadori és Somkiat Chantra személyében csak két tesztpilótát, illetve egy újoncot tudott megelőzni. „Fel kell tennünk magunknak a kérdéseket, és meg kell néznünk, mit tehetünk – vélekedett 2021 MotoGP-világbajnoka. – Amikor ugyanis kicsit nehezebb körülmények vannak, teljesen más a [többiekhez képesti] különbség.”
Quartararo Jerezben, Le Mans-ban és Silverstone-ban zsinórban három pole pozíciót szerzett. Aztán jött a MotorLand Aragón, amely finoman szólva sem a kedvenc helyszíne, Mugellóban viszont korábban egy győzelmet és egy második helyet is szerzett a királykategóriában. Ennek tudatában meglepte, hogy itt is borzalmas volt a versenytempója. „Nem számítottam pole pozícióra és arra, hogy ennyire gyors leszek egy körön – szögezte le. – Ugyanakkor arra sem, hogy ilyen messze leszek ezeken a futamokon, olyan pályákon, ahol alapvetően mindig is gyors voltam. Mint például itt.”