back to top
2025. június 27. 14:02
KezdőlapMotoGPÚt a MotoGP legnagyobb botrányához: ütközés után Rossi kanyarlevágással győzte le Marc...

Út a MotoGP legnagyobb botrányához: ütközés után Rossi kanyarlevágással győzte le Marc Márquezt

Napra pontosan 10 éve rendezték a 2015-ös Holland TT-t, amelyen Valentino Rossi vitatott körülmények között győzte le Marc Márquezt. A két fél nem mutatott feszültséget egymás felé, de egyértelmű volt, hogy más a véleményük a szituációról, és az olasz pilóta később azt állította, hogy ezután jutottak el a fülébe bizonyos hangok ellenfele hozzáállásáról.

2015-ben hatalmas botrány rázta meg a MotoGP paddockját: Valentino Rossi és Marc Márquez, a motorversenyzés két ikonja akadt össze a sepangi pályán, majd azon kívül is. A 10 éves évforduló alkalmából cikksorozatban idézzük fel a hírhedt ütközéshez vezető eseményeket.

Út a MotoGP legnagyobb botrányához: 10 éve ütközött meg először Rossi és Marc Márquez

Az előző részben az első komoly gyújtópontot, Marc Márquez argentínai bukását idéztük fel. Mostanra pedig elérkezett az az évi második komoly csatájuknak a tizedik évfordulója, hiszen abban az idényben 2015. június 27-én rendezték a Holland TT-t. Akikben pedig esetleg felmerül, hogy az a cikk miért pénteki napon jelenik meg, ha az előző szombaton, azokat emlékeztetjük, hogy pont ez volt az utolsó olyan szezon, amikor az asseni forduló eseményei a megszokotthoz képest egynapos eltolódással zajlottak.

Lorenzo tarolt, Rossi az időmérőit mentette, Márquez nagy hátrányba került

Az Argentin Nagydíj és a Holland TT között négy futamot rendeztek a MotoGP-ben. A mezőny először Jerezbe látogatott, ezután jött a Le Mans-i forduló, majd Mugello fogadta a bajnokságot, végül pedig Montmelo következett. Mielőtt rátérünk az asseni eseményekre, felidézzük, hogy a három, akkor bajnokaspiránsnak tűnő pilóta hogyan teljesített.

Jorge Lorenzo 29 pontos hátrányban kezdte meg ezt a sorozatot, tehát a feladat adott volt: el kellett indítania a felzárkózást. Ez a lehető legjobban sikerült neki, hiszen bár a Spanyol Nagydíjon kívül nem szerzett pole pozíciót, mindig az első sorból indult. Ennek köszönhetően pedig az 1. kör végén rendre vezetett, és ha nem is rögtön, de viszonylag hamar elhúzott a mezőnytől, esélyt sem hagyva a többieknek. Ennek köszönhetően a 28. születésnapját ebben az időszakban betöltő versenyző zsinórban 103 kört fejezett be az élen.

Mindeközben Rossi időmérős szenvedése tovább folytatódott: a jerezi ötödik helye még jónak volt mondható a többihez képest, hiszen ezután zsinórban háromszor a harmadik sorból rajtolt. A felzárkózásai viszont viszonylag jól sikerültek, hiszen felváltva a harmadik és a második pozícióban zárt: Lorenzón kívül egyszer Márquez, egyszer pedig Andrea Iannone tudott előtte maradni.

A gyári Honda motorosa változatos kvalifikációkat produkált, hiszen Jerezben és Le Mans-ban az első sorból – utóbbi helyszínen ráadásul a pole-ból kezdett, de Mugellóban még a Q2-be sem jutott be, és Montmelóban is csak negyedik lett. Eredményei pedig folyamatosan romlottak: első hazai versenyén még második lett, Franciaországban viszont még a verseny elején hibázott, és a negyedik pozíciót is csak nagy csatában tudta megszerezni. Ezután pedig jött a katasztrófa, ugyanis Olaszországban abszolút saját hibából bukott, míg Katalóniában majdnem felöklelte Lorenzót, aminek következtében kivezette a motort a kavicságyba, ahol újra elesett. Ezzel királykategóriás pályafutása során először fordult elő, hogy kétszer egymás után is nullázott, illetve feladta a versenyt – esetében ezek ekkor még ugyanazt jelentették.

Ami a tabellát illeti, hét forduló után Rossi továbbra is vezetett, de a zsinórban négy győzelmet arató Lorenzo 1 pontra megközelítette. Mindeközben Márquez az olasz versenyző 138 egységének pontosan a felét gyűjtötte be, így még a két gyári Ducati is megelőzte őt, és rendkívül nehéz helyzetbe került. Ami a későbbi két főszereplőt illeti, ezen a négy versenyen csak egyszer volt pozíciócsere, amikor a Le Mans-i viadal 3. körében Rossi teljesen tisztán ment el Márquez mellett.

Izgalmas csata után ellentmondásos befejezés

Assenben aztán megfordultak az akkorra megszokott erőviszonyok, Rossi ugyanis magára talált az időmérőn, és pénteken megszerezte idénybeli első pole pozícióját, míg Márquez a harmadik, Lorenzo pedig mindössze a nyolcadik helyre kvalifikált. Másnap aztán az akkor 22 esztendős motoros szembement a többséggel, és előre nem lágy, hanem közepes keverékű Bridgestone-t tetetett fel. Ezelőtt utoljára Argentínában próbált külön úton járni, aminek, mint tudjuk, az ő szempontjából csúnya vége lett.

A rajtnál Rossi megőrizte a vezetést, míg Márquez pár kanyar múlva megelőzte Aleix Espargarót, így üldözőbe vehette riválisát. Lorenzónak szintén jól sikerült az első kör, hiszen az első méterek után már ötödikként haladt, majd mindkét Espargarót maga mögé utasította. Ennélfogva hamar kialakult az első hármas, amelynek sorrendje sokáig nem is változott.

Egy ideig „biztonságos” távolságban követték egymást, majd a 4. körre Márquez felért közvetlenül Rossi mögé, és a páros folyamatosan szakította le Lorenzót, így hamar egyértelművé vált, hogy aznap legfeljebb akkor végezhet a harmadiknál előkelőbb pozícióban, ha az előtte lévők közül legalább az egyik hibázik, esetleg a motorja megadja magát.

Ezt követően Márquez szinte folyamatosan árnyékként követte Rossit, de érdemi támadást nem intézett ellene. Egészen a 20. körig, amikor az 1-es kanyarban betette mellé a motorját, és átvette a vezetést. Ezután fordított sorrendben üldözték egymást, majd a 24. körben, két és fél körrel a vége előtt megérkezett az akkor 36 éves pilóta válasza: a 10-esben bebújt vetélytársa mellé, és bár a 11-esben kívülre került, sikerült megőriznie a pozícióját, így ismét ő vezetett.

Sőt, a következő kör elején fél másodpercre növelte előnyét, és az emberben akár az is felmerülhetett, hogy itt a vége a küzdelemnek. Márquez azonban másképp gondolta, és a következő két körben mindent megtett, hogy ledolgozza a hátrányát. Sikerült is közelednie, és az utolsó sikán előtt úgy érezte, hogy támadási pozícióban van.

Ennek megfelelően a jobbkanyar előtt bevetődött Rossi mellé, ám a kanyar megkezdése után a Honda eleje hozzáért a kilencszeres világbajnokhoz, aki a bukás elkerülése érdekében jobbnak látta felszedni a motorját. A kontakt után mindketten elhagyták a pályát, de amíg a spanyol versenyző többé-kevésbé teljesítette az ívet, addig Rossi a kavicságyon keresztül átvágta a sikánt. Amikor visszatért a pályára, hátranézett, és miután látta, hogy riválisa messze van tőle, egykerekezve szelte át a célvonalat.

Ezzel a kilencedik alkalommal nyerte meg az asseni Holland TT-t, ebből nyolcszor a MotoGP-ben diadalmaskodott, és a négyütemű korszakot nézve egalizálta saját rekordját, amelyet még a 2008-as Olasz Nagydíjon állított fel Mugellóban. Emellett egy hosszú sorozatot is megtört, hiszen a 2009-es misanói forduló óta először sikerült a pole pozícióból indulva nyernie. A Yamaha szintén nagy sikert ért el, mivel fennállása során először sikerült zsinórban hatszor diadalmaskodnia a királykategóriában, amire egyébként azóta sem volt példa.

Látható konfliktus nem volt, de nem értettek egyet

Azonban természetesen a legtöbben nem ezekről a statisztikai érdekességekről beszéltek, hiszen a közvélemény az utolsó körös incidenstől volt hangos. Miután Rossi rendesen megünnepeltette magát a közönséggel, és leszállt a motorról a parc fermében, ő ment oda Márquezhez lepacsizni, aki mosolyogva fogadta a közeledést, vagyis látszólag nem volt semmi probléma közöttük.

A futam utáni interjúkból viszont már ki lehetett hallani, hogy a két fél másképp látta, illetve érzékelte a történteket. „Az utolsó kanyarban mindig ez történik, szoros volt – kezdte Márquez. – Szerintem jó munkát végeztem, mert enyém volt a pozíció, és belül voltam. Amikor ezt Valentino látta, kitért, majd levágta a kanyart, de rendben van. Meglátjuk, mi lesz most.”

Tudtam, hogy vele mindig nehéz az utolsó körben, úgyhogy megpróbáltam minden kártyámat kijátszani, és az utolsó két kört nagyon megnyomtam – utalt a gyári Honda versenyzőjére Rossi. – Utána Marc próbálkozott a sikán bejáratánál, de én már befordultam a kanyarba, és hozzám ért, nekem pedig le kellett vágnom.”

Az esetről természetesen Mike Webb versenyigazgatót is megkérdezték, aki elmondta, a felvételek visszanézése után egyértelmű versenybalesetnek ítélték a történteket. Mindezt azzal indokolta, hogy Rossi volt előrébb, akihez Márquez hozzáért, így a gyári Yamaha pilótájának nem volt más választása, mint levágni a kanyart. Hozzátette, mindketten elhagyták a pályát, és mivel a sorrend nem változott, az időkülönbség pedig már nem számított, nem történt szabálytalan előnyszerzés. Továbbá azt is hangsúlyozta, hogy szerintük egyik fél sem azzal a szándékkal ment be a kanyarba, hogy levágja a kanyart.

Ezután következett az első három helyezett sajtótájékoztatója, amelyen amelynek az elején a két fél próbálta elviccelni a dolgot. Márqueztől például megkérdezték, hogy ezúttal mit tanult Rossitól, mire ő azt válaszolta, hogy „némi motokrosszt”, míg a Doktor „nagyszerű csatának titulálta a küzdelmet. Ugyanakkor az újságírók különböző, néhol provokatív kérdéseire válaszolva kiderült, hogy finoman szólva sem értenek egyet a kérdésben. A címvédő például elmondta, hogy az időmérőn és a futamon is tanulmányozta a sikánt, hogy tökéletesen hajtsa végre a manővert, de arra nem számított, hogy ellenfele levágja a kanyart.

Nem hiszem, hogy bármelyikünk is kereste volna a kontaktot, de szerintem tökéletesen teljesítettem az utolsó sikánt – fogalmazott. – Bementem, megállítottam a motort, hogy a megfelelő íven legyen, és később, a második kanyarra lezárja a helyet Valentino elől. Úgy vélem, amikor összeértünk, ugyanabban a pozícióban voltunk, Nem voltam annyival mögötte, szerintem látott engem.”

Marckal is szeretnék beszélni, mert talán jobb ezt máskor is megnézni, mivel, úgy vélem, mindenkinek megvan a maga elképzelése – mondta később Rossi. – Az enyém az, hogy az utolsó sikánban teljes mértékben előrébb voltam. Keményen fékeztem, középen maradtam, és már elkezdtem bevenni az elsőt, a jobbost, amikor nekem jött. Csak a gumit láttam, úgyhogy a könyököm mögött ért hozzám, szóval legfeljebb a motorom közepénél lehetett. Fékeztem, és jobbra fordultam, hogy teljesítsem a sikánt, az íven voltam, ám sajnos az ő érintése miatt kívülre kerültem. Sanszom sem volt az íven maradni, mert kiterelt. Ebben a pillanatban semmi esélyem nem volt. Nem maradhattam a sikánban, mivel ott elég nagy a sebesség. Szóval bementem a kavicságyba, és első reakció gyanánt meghúztam a gázkart, mert nem tudtam, mennyire mély, és nem akartam elesni. Szerencsére kontrolláltam a motort. Ez az én verzióm. Az övét ismerjük, de én így emlékszem.”

Azt tudom, hogy korrekt voltam, mert nem mentem ki a pályáról – reagált a későbbi nyolcszoros világbajnok. – Ahogyan már mondtam, szerintem tökéletesen teljesítettem az utolsó kört, tökéletesen teljesítettem az utolsó kanyart. Erre készültem, és amikor megállítottam a motort, már enyém volt belül a hely. Aztán megtörtént az összeérés, de már tudjuk, hogy ez a sikán nagyon szűk. Szóval tudom, hogy korrektül jártam el.”

A két versenyzőtől megkérdezték, hogy szerintük a kontakt nélkül ki nyert volna. „Úgy emlékszem, én voltam előrébb, úgyhogy talán én” – jelentette ki Rossi, mire Márquez rákontrázott: „Úgy emlékszem, én voltam belül, úgyhogy talán én” – reagált. Utóbbinak azt a kérdést is feltették, hogy mit csinált volna, ha ő van elöl, mire annyit felelt, hogy most már tudja, mit kell tenni.

Ugyanakkor nemcsak az derült ki, hogy a két pilóta nem ért egyet, hanem az is, hogy a parc fermében valójában nem volt annyira szívélyes a találkozás. Az egyik újságíró Rossinál érdeklődött, hogy a korábbiakkal ellentétben most miért nem beszélték meg hosszabban a csatájukat, mire ő elárulta, amikor odament, látta, hogy vetélytársa kicsit dühös, ezért nem erőltette a beszélgetést. Márquez arról is beszámolt, hogy a gratuláció után még odaszúrt ellenfelének, hogy „szép utolsó kanyar”.

Ezzel együtt egyikük sem gondolta, hogy ez hosszú távon negatív hatással lesz a kapcsolatukra. „Nem hiszem – felelte Rossi az erre vonatkozó kérdésre, míg Márquez egy fokkal hosszabban fejtette ki álláspontját. „Remélem, hogy nem – szögezte le. – Ő más helyzetben van, hiszen a bajnoki címért harcol, én pedig csak meg akarom nyerni a futamokat.”

Apropó bajnokság: az asseni futam után Rossi 10 pontra növelte előnyét a senki földjén harmadikként befutó Lorenzo előtt. Márquez viszont az eddiginél is nehezebb helyzetbe került, hiszen hátránya immáron 74 egység volt, és Iannone még mindig előtte állt az összetettben. Ennélfogva adott volt a kérdés: végleg lemondott a végső győzelemről?

Már Montmelóban is mondtam, hogy a hatvankilenc pont rengeteg, és nemcsak egy versenyző van előttem, hanem kettő, Valentino és Jorge – magyarázta. – Szóval nehéz lesz behozni ezt a hátrányt, de, ahogyan említettem, vissza kell szereznem a jó érzést, vissza kell térnem egy jó szintre. Ez a mostani versenyen megtörtént, úgyhogy a következő célunk a futamgyőzelem. Jelenleg nincs semmi veszítenivalóm, úgyhogy meg akarom nyerni a versenyeket.”

Mindenesetre Rossi és Márquez egyet nem értésben, de a nyilvánosság számára jól érzékelhető feszültség nélkül távoztak Assenből. Ugyanakkor előbbi szerint a színfalakon túl más volt a helyzet. A tavalyi emlékezetes podcastszereplése alkalmával ugyanis kijelentette, Márquez hozzáállása innentől kezdve jelentősen megváltozott.

Utána hallottam, hogy a paddockban járva azt mondják, hogy »rendben, mi már nem nyerhetjük meg a világbajnokságot, de [Rossi] sem fog nyerni«, főleg [Emilio] Alzamora [Márquez akkori menedzsere – a szerk.] részéről – emlékezett vissza. – Ezek a pletykák a spanyolok között terjedtek, és néhány spanyol barátom szólt, hogy legyek óvatos és vigyázzak.”

Rossi elárulta, mikortól vélte úgy, hogy Marc Márquez el akarja gáncsolni a bajnoki küzdelemben

Hogy ez valóban így volt-e, az talán egyszer majd kiderül, mindenesetre ez csak az egyik fél álláspontja. Annyi viszont utólag mindenképpen kijelenthető, hogy ekkor már kezdett puskaporossá válni az a bizonyos hordó, amely később fel is robbant. Ehhez viszont még várni kellett pár hónapot, így mi sem most fogjuk felidézni.