Csütörtökön hivatalossá vált, hogy a Ducatinak és a BMW-nek újabb szigorításokkal kell szembenéznie, melynek ezúttal is az üzemanyag-szabályozás a központi eleme. Ez a regula egyébként az elmúlt hetekben némi módosításon esett át.
A 2024-es szezon végeztével vált hivatalossá, hogy egy új szabályozási rendszer lép életbe a Superbike-világbajnokságban. Ennek központi eleme az üzemanyag-áramlás, amelyet mesterségesen szabályozhatnak. Az idényt mindenki 47 kg/h-s átfolyási sebességgel kezdhette, ezt pedig az éppen aktuális teljesítmény függvényében módosíthatják az illetékesek.
Ahogyan a versenypályán, a Ducati és a BMW e tekintetben is „kéz a kézben jár”. A portimãói hétvégét követően az első szintre ugorhattak fel, Cremona után pedig a második lépcsőfokot is megjárták. Ebben az esetben 46 kg/h-s átfolyási sebességgel kalkulálhattak.
Ez a szabályozás viszont egyáltalán nem nyerte el a gyártók tetszését, és számos formában kritizáltak az elképzeléseket. Ugyan Misano előtt finomítottak a koncepción, és a lépcsőzetes szisztémát egy lineáris felfogás váltotta fel, ez azonban a doningtoni fordulótól tovább szigorodik. És minden bizonnyal ez sem fog osztatlan sikert aratni a főszereplők között.
Csütörtökön ugyanis bejelentették, hogy a Nemzetközi Motorsport Szövetség (FIM) újabb büntetést ró ki a Ducatira és a BMW-re egyaránt. A döntés értelmében a két gyártó átfolyási sebessége már 1,5 kg/h-val lesz alacsonyabb, mint a többi márkáé. Az ő helyzetükre nem tér ki a közlemény, ők minden bizonnyal maradnak a jelenlegi „helyükön”. Az új rendszert vizsgálva 250 ezred és 1 másodperc közötti tartományban mozognak a szankciók.
Megdönti-e a jubiláló Marc Márquez Rossi rekordját a legjobb pályáján? – hétvégi menetrend
Az még persze kérdés, hogy ez ténylegesen hogyan hat a két gyártóra. Az első két szinten azt tapasztalhatták a szurkolók, hogy szinte semmit nem ér ez a korlátozás, hiszen továbbra is Nicolò Bulega és Toprak Razgatlıoğlu körül forog a bajnokság. Az eddigi tizennyolc versenyből tizenhetet ők vittek el, mindössze Andrea Locatellinek esett le egy lepattanó.
Az üzemanyag-átfolyás körüli mizéria mellett egyébként egy másik probléma is felütötte a fejét, melyre Álvaro Bautista világított rá. A spanyol ugyanis mindössze 66 kilogrammot nyom, azaz plusz ballasztsúlyt kell magával vinnie, mivel a minimumhatárt korábban 80 kilóban határozták meg. Érdekesség, hogy ebbe a határértékbe a versenyző a ruhájával együtt számít bele. A 40 éves pilóta a közösségi médiában jelezte, diszkriminatívnak tartja a szabályozást.
Bautista kiakadt: Ez nem technikai kérdés, ez diszkrimináció