Egy sajtóértesülés szerint a Honda „újragondolja” az Idemitsu-projekt létjogosultságát, vagyis hogy az LCR egyik motorját továbbra is egy ázsiai pilótának tartja-e fenn. Ennek legfőbb okai Somkiat Chantra gyenge teljesítménye, Ai Ogura elveszítése és a potenciális új jelöltek hiánya.
A gyorsaságimotoros-világbajnokság királykategóriájának legeredményesebb gyártója a Honda. Az aszakai márka 22 egyéni bajnoki címével vezeti a vonatkozó ranglistát. Viszont az érthető módon zavarhatja a gyártó vezetőit, hogy ezek egyikét sem egy hazai, japán vagy – tágabb értelemben véve – ázsiai pilóta szerezte meg, már csak azért is, mert motoreladások szempontjából Ázsia a világ legnagyobb piaca. Sőt, eddig japán, illetve ázsiai versenyző egyáltalán nem ért fel a csúcsra a királykategóriában, pedig a régió számos kiválóságot adott a globális motorsportnak.
Mindezt szem előtt tartva világossá válik, hogy miért indította el 2018-ban a Honda az Idemitsu-projektet, a névadó szponzor, a japán kőolajipari óriáscég támogatásával. A projekt azt célozta meg, hogy a gyártó ügyfélcsapata, az LCR egyik motorjára mindig egy ázsiai pilóta ülhessen fel. 2018-tól 2024-ig Takaaki Nakagami kapta meg ezt a lehetőséget, aki bár nem váltotta meg a világot, gyorsan biztos pontszerzővé vált. Ugyan végül dobogóra nem sikerült állnia, de többször is volt negyedik, valamint egyszer megszerezte a pole pozíciót is.
Viszont Nakagami tavaly elköszönt az állandó mezőnytől, és a Honda fejlesztőpilótája lett, így keresni kellett egy új gazdát az Idemitsu által szponzorált motornak. Erre korábban természetes jelölt lett volna Ai Ogura, aki 2023-ig a Honda kötelékébe tartozott. Ám ekkor a váltás mellett döntött, és tavaly már az MT Helmets – MSi-vel lett Moto2-világbajnok. A MotoGP-hez érve ismét nem a Honda mellett döntött, hiszen az LCR helyett az Aprilia-ügyfél Trackhouse-hoz igazolt. A japán gyártó választása így a középső kategória második legjobb ázsiai versenyzőjére, a tizenkettedik helyen végző Somkiat Chantrára esett.
Chantra történelmet írt azzal, hogy ő lett a MotoGP első thai pilótája, de sokan már a bemutatkozása előtt arról beszéltek: a szerződtetését csak az útlevelének köszönheti. Végül a szezon első felében nem is sikerült rácáfolnia a kétkedőkre, hiszen lényegében folyamatosan a mezőny legvégén haladt, általában jelentős hátrányban. Egyetlen eddigi pontját is csak úgy sikerült begyűjtenie, hogy a Luca Marinit helyettesítő márkatársa, Aleix Espargaró elengedte… Ráadásul sérülések miatt néhány fordulót, többek között a hétvégi Cseh Nagydíjat ki is kell hagynia.
Espargaró állítja, Chantra elég jó a MotoGP-hez, viszont nincs könnyű helyzetben
Az olasz Motorsport értesülései szerint Chantra teljesítményével az LCR szponzorai mellett a Honda vezetői sincsenek megelégedve, így „újragondolják”, hogy a monacói istálló egyik motorját mindenképp egy ázsiai pilótának tartják-e fenn. Amennyiben ugyanis elküldik Chantrát, nehéz elképzelni, ki érkezhetne a helyére a legnagyobb kontinensről. Az Idemitsu Honda Team Asia Moto2-es alakulat állandó pilótái, Mario Aji és Yuki Kunii finoman szólva sem remekelnek, ahogy a néhány futamon rajthoz álló Taiga Hada és Nakarin Atiratphuvapat sem. A középső kategóriából a legígéretesebb jelölt Ayumu Sasaki lenne, aki Red Bull Rookies Cup-bajnokként és Moto3-as második helyezettként érkezett meg tavaly a Moto2-be, de jelenleg ő is csak huszonharmadik a tabellán, valamint nem is tartozik a Honda kötelékébe.
Eközben nem ázsiai jelentkezők bőven lennének a megüresedő motorra. Ott van először is Luca Marini, aki Jorge Martín esetleges leigazolása nyomán kerülhetne ki a Honda gyári csapatából, de a hírek szerint Aszakában sokra tartják a fejlesztőmunkáját, így nem szeretnék elengedni. A pletykák alapján Diogo Moreira szintén esélyes lehet az ülés megszerzésére. A második Moto2-es szezonját futó Moreira nagyon jó formában van, Assenben megszerezte első futamgyőzelmét, és pillanatnyilag harmadik a bajnokságban. Az ő érkezésével a Honda egy teljesen másik piacon, a dél-amerikain kerülhetne jobb helyzetbe, hiszen egy brazil pilótáról van szó, akinek ráadásul jövőre már hazai fordulója is lesz a naptárban.