back to top
2025. július 23. 22:52
KezdőlapMotoGPÖsszeálltak a MotoGP gyártói, magasabb pénzdíjat követelnek a jogtulajdonostól

Összeálltak a MotoGP gyártói, magasabb pénzdíjat követelnek a jogtulajdonostól

Sajtóértesülések szerint a MotoGP gyártói a brnói hétvégén aláírtak egy szándéknyilatkozatot, miszerint nagyobb részt szeretnének kapni a kereskedelmi jogokból származó bevételekből. Ráadásul nem ez az egyetlen követelésük a Dorna felé, amelynek vezérigazgatója állítólag nemtetszéssel fogadta a megkeresést.

Alighanem nagy változások előtt áll a MotoGP, hiszen a Liberty Media nemrég ténylegesen többségi tulajdonrészt szerzett a sorozat kereskedelmi jogait birtokló Dornában. Mint ismert, az amerikai vállalat az F1 kereskedelmi ügyeit is irányítja, és úgy tűnik, a gyártók egy szempontból mindenképpen szeretnének elmenni egy olyan irányba, amely a négykerekű csúcskategóriában már évtizedek óta meghonosodott.

Hivatalos: lezárult a felvásárlás, egy kézbe került a MotoGP és a Forma–1

Az Autosport értesülései szerint a gyártók vezetői a brnói hétvégén tartottak egy találkozót, amelyen aláírtak egy szándéknyilatkozatot. Ennek lényege, hogy nagyobb részesedést követelnek a kereskedelmi bevételekből. A megbízható szakportál úgy tudja, az ülésen kinevezték a Yamaha Motor Racing korábbi ügyvezető igazgatóját, a jelenleg tanácsadóként tevékenykedő Lin Jarvist szóvivőnek és képviselőnek.

A brit szakember az MSMA-nak, vagyis a gyártók szakszervezetének elnökével, az Aprilia Racinget vezérigazgatóként irányító Massimo Rivolával együtt találkozott Carmelo Ezpeletával, a Dorna vezérigazgatójával, akivel közölték, hogy vizsgálják felül a bajnokságból származó kereskedelmi bevételek újraelosztását. Ezt állítólag nemtetszés fogadta, ám a gyártók képviselőit ez nem érte váratlanul, és bíznak benne, hogy később kompromisszumra jutnak. A következő tárgyalásra minden bizonnyal a nyári szünet utáni első forduló alatt kerülhet sor Spielbergben.

A gyártók által elindított, de azóta a szatellitcsapatok által is jóváhagyott kezdeményezés célja, hogy szülessen a Forma–1-ből ismert Concorde-egyezményhez hasonló dokumentum. Ez szabályozza a sorozatnak a kereskedelmi jogokból származó bevételeinek újraelosztását. Bár a megállapodás tartalma bizalmas az érintettek között, az köztudott, hogy a szezon végi bajnoki helyezés fontos szerepet játszik a pénzdíjak elosztásában, és két egymást követő pozíció között is tízmillió dolláros nagyságrendben mérhető a különbség.

A Rossi–Marc Márquez-incidens felelevenítésével kezd a Liberty Media?

Az F1-ben 1981-ben vezették ezt be, hogy megszüntessék az FIA elődjének számító FISA, valamint a konstruktőröket tömörítő FOCA közötti háborúskodást. A MotoGP-ben persze ekkora feszültségre nem kell számítani. A gyártók egyébként két témában akarnak párbeszédet kezdeményezni a Dorna által is elvárt növekedés érdekében.

Az egyik a már említett pénzdíjak, hiszen jelenleg csak a szatellitcsapatok kapnak fix összeget, motoronként 2,5, vagyis összesen 5 millió eurót, de ezt leszámítva a paddockbeli információk alapján nincs közvetlen összefüggés a bajnokság bevétele és a csapatoknak kiosztott összeg között. A másik sarkalatos pont, hogy mezőnybeli helyeket jelenleg a Dorna birtokolja, és ők osztják ki ezeket egy adott időszakra (a jelenlegi 2026-ban jár le). Mindez pedig azért is problémás lehet, mert így nehéz meghatározni egy csapat értékét, miközben a Liberty érkezésével megnőtt az érdeklődés a MotoGP-ben való szereplés iránt. Nem véletlen, hogy az istállók jogilag is birtokolni akarják ezeket a helyeket, vagy legalább garanciát szeretnének, hogy ne csak a Dorna döntéseitől függjenek.