back to top
2025. július 30. 01:46
KezdőlapMotoGPMit tanulhat egymástól a MotoGP és a Forma–1? – a mindkét sorozatot...

Mit tanulhat egymástól a MotoGP és a Forma–1? – a mindkét sorozatot megjárt szakember válaszolt

Davide Brivio összehasonlította a MotoGP-t a Forma–1-gyel, és úgy véli, mindkét sorozatnak megvan a maga előnye a másikkal szemben. Üzletileg mindenképpen a négykerekű csúcskategória áll jobban, de a Trackhouse csapatfőnöke bízik benne, hogy a Liberty Media a kétkerekűeknél is sikerrel fog járni.

Davide Brivio kétségtelenül nagy alakja a gyorsasági motorversenyzésnek. A gyári Yamaha vezéreként nagy szerepe volt Valentino Rossi átcsábításában, akinek a menedzsere is lett, később pedig a Suzukit vitte újra a csúcsra, legalábbis egyéni és csapatszinten. Emellett az Alpine versenyigazgatójaként és a juniorprogram vezetőjeként a Forma–1-et is megjárta, így van összehasonlítási alapja.

Véleményem szerint az az egyik legnagyobb különbség, hogy a MotoGP-ben az ember nagyobb szenvedélyt érez, ami a sportág iránti színtiszta szeretetet illeti – nyilatkozta a SPEEDWEEK.com-nak a jelenleg a Trackhouse csapatfőnökeként dolgozó szakember. – A Forma–1 egy nagyszerű sportág, minden futamot figyelemmel kísérek, és élvezem. Azonban nagyon üzletközpontú is, ami teljesen rendben van. Manapság a sport nagy üzlet, a Forma–1 pedig természetesen ennek a jelenségnek a csúcsa. A Forma–1-ben néha olyan döntéseket láthatunk, amelyek inkább üzleti szempontok mentén születnek. A MotoGP-ben ez talán inkább még sportközpontú.”

Váratlan újítást mutat be a hétvégén a MotoGP, amellyel a Forma–1-et másolja

Ezzel együtt a MotoGP vezetősége is tudja, hogy érdemes ezt-azt ellesni az F1-től. „A MotoGP-ben mindig közelről vizsgáljuk a Forma–1-et a szervezet, a struktúra, a felszerelés, a kamionok, a vendéglátás és minden más tekintetében – magyarázta Brivio. – Van mit tanulnunk onnan. Sok jó ötlet van, de ezeket nehéz megvalósítanunk, mert természetesen más a költségvetés és a rendelkezésre álló erőforrások. Nagyon lenyűgöz a Forma–1 és az, ahogyan megközelítik a dolgokat.”

A 61 éves szakember ugyanakkor úgy gondolja, hogy egyvalamiben mindenképpen a kétkerekű királykategória jár előrébb: ez pedig a látvány, illetve a szórakoztatás, már ami szigorúan a versenyzést, a pályán látott eseményeket illeti. „Sokkal több akció van a pályán, több csata, több előzési manőver” – jelentette ki.

Ami pedig az üzleti oldalt illeti, a Forma–1 kereskedelmi jogait is birtokló Liberty Media nemrég végleg jelentős többségi részesedést szerzett magának a MotoGP jogtulajdonosi szerepét ellátó Dornában. Brivio bízik benne, hogy az amerikai vállalat náluk is hasonló fellendülést hoz, mint anno az F1-ben. „Mindannyian nagyon izgatottak és kíváncsiak vagyunk a Liberty Mediát illetően – fogalmazott. – Nagyon érdekel, hogyan fog zajlani az együttműködés. Arról van szó, hogy növeljük a közönségünket, bővítsük azt a területet, ahol követik a MotoGP-t, és kihasználjuk az itt rejlő kereskedelmi lehetőségeket.”

A Liberty Media egyik legnagyobb sikere, hogy népszerűvé tette a Forma–1-et az Egyesült Államokban, ahol a sorozat korábban nem nagyon tudta tartósan megvetni a lábát. Mindez elsősorban a 2019-ben bemutatkozó ’Drive to Survive’ (Hajsza a túlélésért) dokumentumsorozatnak köszönhető, de a nemrég megjelent ’F1’ című film alighanem újabb lökést ad a népszerűségnek. Ez a térség a MotoGP számára is nagyon fontos, Brivio pedig egy amerikai istállót irányít.

Hivatalos: lezárult a felvásárlás, egy kézbe került a MotoGP és a Forma–1

Az Egyesült Államok nagyon fontos számunkra, függetlenül attól, hogy a Liberty Media honnan származik – szögezte le. – Ez egy olyan terület, ahová szeretnénk terjeszkedni. Ahogyan a Forma–1 is, talán hét évvel ezelőtt, amikor még kevés nézője volt az Egyesült Államokban. Most pedig mindenki a Forma–1-ről beszél arrafelé. Mi egy amerikai csapat vagyunk, és nagyon reméljük, hogy ez a terjeszkedés megtörténik. És természetesen támogatjuk, amennyire csak tudjuk, hogy ezen a téren is elérjünk valamit. A Forma–1 nagyszerű munkát végzett abból a szempontból, hogy a ’Drive to Survive’ sikeresnek bizonyult. A Forma–1-es film valószínűleg még nagyobb siker lesz.”

Persze nemcsak az Egyesült Államok számít fontos piacnak, hanem többek között Dél-Amerika vagy Ázsia is. „A Moto2-ben például van egy brazil versenyző, Diogo Moreira – folytatta Brivio. – Brazília fontos piac, amelyet fejlesztenünk kell. Sok ázsiai régiót szintén. Az ázsiai versenyzők jelenleg feljövőben vannak. Ha megnézzük a Red Bull Rookies Cupot, [látjuk, hogy] egy maláj vezeti a bajnokságot. Mindez a Dornának, a kiváló munkájuknak köszönhető. Néhány évvel ezelőtt ugyanis senki nem gondolta volna, hogy ez lehetséges. Emellett itt van Somkiat Chantra. Egy thai pilóta a MotoGP-ben pár esztendővel ezelőtt még álom volt.”

Az olasz szakember arra is rámutatott, hogy a Liberty nem csupán új régiókba, hanem új társadalmi csoportokhoz is eljuttatta az F1-et. „Most már a háziasszonyok is nézik a Forma–1-et – mondta. – Vagy a kisgyerekek. Néhány évvel korábbra visszagondolva, ez inkább az idősebbek sportja volt. Most már a gyerekek is követik a Forma–1-et. Szóval nagyszerű munkát végeztek a közönség bővítésének terén. Ezt remélhetőleg mi is meg tudjuk tenni.”