back to top
2025. augusztus 01. 07:37
KezdőlapMotoGPHivatalos: a MotoGP kizöldül 2027-től, megszületett a megállapodás az ellenőrzés módszeréről

Hivatalos: a MotoGP kizöldül 2027-től, megszületett a megállapodás az ellenőrzés módszeréről

2027-től csak száz százalékban nem fosszilis eredetű üzemanyagot fognak használni a MotoGP-ben. Ezt egy friss megállapodás értelmében az úgynevezett C14-teszttel fogják ellenőrizni.

Miközben éppen csak elérkeztünk az idei MotoGP-szezon feléhez, ami lehetőséget ad az értékelésre, a gyártók a háttérben egy teljesen más projektben is dolgoznak. Másfél év múlva, 2027-ben ugyanis új technikai szabályzata lesz a királykategóriának. Ennek egyik részeként a mostani 1000 köbcentis blokk helyét 850 köbcentis erőforrások veszik át. Viszont a sorozatnál nemcsak a biztonság növelésére és a költségek csökkentésére gondolnak, hanem a környezet védelmére is. Nemrég ennek következményeként biztossá vált, hogy ezeket a blokkokat már másfajta üzemanyag fogja hajtani, mint a mostaniakat.

Az időmérők urai: idén szinte az összes MotoGP-csapatnál teljesen egyértelmű, ki a gyorsabb

„A MotoGP már 2024-ben megtette az első nagy lépést a kibocsátáscsökkentés irányába, amikor előírta, hogy az üzemanyagoknak legalább negyven százalékban nem fosszilis összetevőket kell tartalmazniuk. Ez az átmenet most új szakaszába lép: 2027-től kötelezővé válik a száz százalékban nem fosszilis üzemanyagok használata, ami mérföldkő a jelenleg túlnyomórészt kőolajalapú üzemanyagokat használó motorsportban” – olvasható a sorozat közleményében.

„Mostanra az is eldőlt, hogy az ilyen üzemanyagok fosszilismentes mivoltát a C14-teszttel fogják ellenőrizni. A C14-teszt a szénizotópok arányát vizsgálja: méri a C14, azaz a rövidebb élettartamú szénizotóp jelenlétét a teljes széntartalomhoz viszonyítva. A fosszilis anyagokból ez az izotóp az idő előrehaladtával lebomlik, így gyakorlatilag hiányzik belőlük, szemben a légkörrel, amely természetes szénizotóp-arányt mutat. A 2027-től használandó MotoGP-üzemanyagok esetében ennek az aránynak meg kell egyeznie a légköri szinttel (bizonyos tűréshatáron belül). Ez azt jelenti, hogy az üzemanyagok C14-tartalma megegyezik a természetes szinttel, vagyis kizárja annak lehetőségét, hogy az adott üzemanyag fosszilis eredetű lenne.”

„Ezek az üzemanyagok tehát nem kőolaj-finomítás útján készülnek majd, hanem elviekben kétféle módon: bioüzemanyagként, vagyis biológiai eredetű nyersanyagból előállítva, vagy elektroüzemanyagként, azaz a légkörből közvetlenül kivont CO₂ felhasználásával előállítva. A nem fosszilis üzemanyagok elégetése során ugyanannyi szenet bocsátanak ki, mint amennyit korábban megkötöttek.”

Nem mindenki hisz a szabálymódosítások hatékonyságában: „Semmit nem fog változtatni”