Romano Albesiano elárulta, korábban azt tervezte, hogy az Apriliától vonul nyugdíjba, ám a Honda ajánlata felkeltette az érdeklődését. Az aranyszárnyasok technikai igazgatója kifejtette, mennyire más a japán mentalitás az európaihoz képest, és arra is kitért, hogy az ottani mérnökök az érkezéséig nem törődtek az aerodinamikával.
A MotoGP rengeteget változott az idei szezonra a tavalyihoz képest, legalábbis ami a gyártók, illetve az istállók felállását illeti. A versenyzők közül tizenketten mondhatják el magukról, hogy nem annál a csapatnál versenyeznek, ahol tavaly, az újoncokat is ideértve. Azonban más területen is voltak jelentős mozgások.
Ebből a szempontból a tavalyi motegi hétvége pénteki napját kell kiemelni, hiszen akkor jelentették be, hogy két technikai szakember is átigazol. Az addig a KTM-nél dolgozó Fabiano Sterlacchini az Apriliához szerződött, ahonnan Romano Albesiano a Hondához tette át székhelyét. Pedig utóbbi a korábbi elképzelései alapján már nem akart máshol dolgozni.
„Soha nem gondoltam volna, hogy meglépem ezt a váltást – nyilatkozta a SPEEDWEEK.com-nak. – Eredetileg az volt a tervem, hogy még néhány évig annál a cégnél dolgozom, ahol addig is, majd valamikor visszavonulok. Aztán viszont kaptam egy hívást a Hondától. Ez nagyon izgalmasnak tűnt, elgondolkodtam rajta. Több szempontból is jó ajánlat volt, például személyes téren is. Figyelembe véve az ajánlat feltételeit, ez egy könnyű döntés volt számomra. Nekünk, motorrajongóknak a Honda márkanév nagyszerű legenda.”
A Honda új technikai vezetője elárulta, mi a motor legnagyobb gyengesége
Albesianónak azonban több szempontból sem volt könnyű dolga. Eleve az a tény, hogy egészen odáig mind származásából, mind munkahelyéből adódóan az európai mentalitást szokta meg, jelen esetben megnehezítette a helyzetét. Sokan sokszor elmondják, hogy a japánok hozzáállása számos területen eltér, és ezt ő is megtapasztalhatta.
„Hogy őszinte legyek, nem voltak konkrét elvárásaim – jelentette ki. – A saját szememmel akartam látni. Alapjaiban mást találtam ott, más a szervezet, ahogyan a problémákhoz való hozzáállás is. Teljesen eltérő mentalitással kezelik a gondokat. Már eddig is nagyon érdekes megbeszéléseket folytattunk. A japánoknak más a megközelítésük, mint az európaiaknak. Ez különösen a teljesen új projekteknél, például a 2027-es motor fejlesztése során mutatkozik meg. Nem elsősorban a technikai fejlesztésre gondolok, hanem arra, hogy miként szervezik meg a munkát és a vállalatot. Ez egy nagyon érdekes folyamat, és már eddig is sokat tanulhattam. Remélem, nekem is sikerült hozzájárulnom valami hasznossal.”
Albesianónak ráadásul egy romjaiban lévő gyártó technikai részlegét kellett átvennie. A Honda ugyanis tavaly zsinórban harmadszor végzett a konstruktőri tabella utolsó helyén, minden korábbinál gyengébb teljesítményt nyújtva. Igaz, annak tudatában ez nem csoda, hogy nem igazán haladtak a trendekkel, legalábbis az elmúlt években egyre nagyobb jelentőségű aerodinamikát illetően.
„A motornak ezt a területét egyszerűen nem vették figyelembe, nem értettek a motorra ható erőkhöz – árulta el az olasz szakember. – Főleg arra helyezték a hangsúlyt, hogy csökkentsék a légellenállást és lehetővé tegyék a jó hűtést. Aztán megpróbáltuk csökkenteni az első kerékre ható erőket, és az aszfalthoz nyomni. A motor hátsó részén végzett fejlesztések nagyon összetettek, de nagy a jelentőségük. A tudás folyamatosan bővül a vállalatnál, és egyre inkább tudjuk ötvözni a mechanikát, a motor menetdinamikáját és az aerodinamikát.”
Az Aprilia épphogy elkerülte a lecsúszást, a Honda és a Yamaha fejlődése nem ért kategóriaváltást