Álvaro Bautista úgy véli, a Superbike-világbajnokság súlyszabálya miatt neki nagyobb kockázatot kell vállalnia, mint ellenfeleinek. A spanyol pilóta ezzel együtt nem akar nekimenni az illetékes szervezeteknek.
2024 elején bevezettek egy szabályt a Superbike-világbajnokságban, és ennek igazságosságát azóta is sokan vitatják. Ennek lényege, hogy azoknak a versenyzőknek a motorjára, akiknek a tömege nem éri el a 80 kilogrammot, a különbözet felét fel kell tenni ballasztként. Az előírás célja ráadásul pont a kiegyenlítettebb versenyzés volt, mondván, a könnyebb pilóták addig előnyben voltak.
A szabályt azok után vezették be, hogy Álvaro Bautista dominálta az azt megelőző két szezont. Nem véletlen, hogy a jelenleg 40 esztendős motoros azóta sem békült ki vele, és időről időre bírálja. Nemrég például „diszkriminációnak” titulálta, de egy nemrég megjelent interjúban talán ennél is messzebbre ment a téma kapcsán.
„Az egészben a biztonság a lényeg – nyilatkozta az AS-nak. – Egy hét kilogrammal nehezebb motornak sokkal nagyobb a tehetetlensége, amikor fékezésről, kanyarokból való kihajtásról vagy az azokba történő behajtásról van szó. Az FIM és a Dorna, illetve a Superbike-vb mindig igyekeznek biztosítani a versenyzők biztonságát, és ezt remekül csinálják, mivel ez egy nagyon kockázatos sportág. A nagyszerű munkájuk mellett pedig nem szabad hagyni, hogy ez túl messzire menjen. Ez nemcsak a saját véleményem, hanem tény, amit be is lehet bizonyítani. A legfontosabb, hogy biztonságossá tegyük ezt a sportágat, és mindannyian élvezhessük. Ők pedig nagyobb rizikónak teszik ki a könnyű versenyzők életét.”
Bautista kiakadt: Ez nem technikai kérdés, ez diszkrimináció
„A motoroknak nagyobb lesz a tehetetlenségük, és ezáltal nagyobb kockázatot jelentenek – folytatta. – Eleve olyan motorokról van szó, amelyeket nehezen tudunk mozdítani, és ezzel még nagyobb súllyal terhelnek. A biztonság mindig garantált, és kiderült, hogy ezzel a szabállyal növelik a rizikót azoknál a pilótáknál, akiknek [a motorjukra] súlyt kell tenni. Mindig figyelünk a versenyzők biztonságára, ők pedig veszélybe sodornak minket. Emiatt nagyobb mértékben kell kockáztatnom az életemet, mint a többieknek.”
„Hogy miért? Mert kicsi vagyok? – tette fel a költői kérdéseket. – Ezért kell jobban kockára tennem az életemet, mint másoknak? Nos, ez nekem nem tűnik logikusnak. A [Nemzetközi Motorkerékpáros] Szövetségnek, a Dornának és a Superbike-vb-nek sem vagyok ellene. Támogatom őket, és nagyon elégedett vagyok az általuk végzett munkával a biztonság terén. Ez egyszerűen csak egy további lépés lenne a biztonság javításának érdekében.”
Hogy ebben mekkora szerepet játszik az ominózus szabály, azt nehéz megmondani, mindenesetre a bevezetése óta Bautista teljesítménye jelentősen visszaesett. Már tavaly is csak négy futamot nyert, és harmadikként zárt az összetettben, jelentősen lemaradva az akkor újonc csapattársától, Nicolò Bulegától. Idén pedig a második hely is csupán kétszer jött össze, a tabellán pedig a Balaton Parkon visszaesett az ötödik pozícióba.
Így áll a Superbike-vb tabella a Balaton Park-i forduló után