A nyári szünet után az Osztrák Nagydíjjal folytatódik a gyorsaságimotoros-világbajnokság. Francesco Bagnaia zsinórban öt spielbergi futamgyőzelemmel a háta mögött várja a hétvégét, miközben Marc Márquez az utóbbi időszakban megállíthatatlannak tűnt. A MotoE pilótái szintén pályára gurulnak, köztük Varga Tibor is.
Véget ért a nyári szünet a MotoGP-ben, ami azt is jelenti, hogy egy hét múlva már a Magyar Nagydíj menetrendjét fogjuk közzétenni. Addig azonban még van egy forduló, hiszen a mezőny a festői Stájerországba, Spielbergbe látogat, ahol kiderül, hogy ki milyen formában tér vissza a közel négyhetes pihenőből – persze valójában nem csak pihenéssel telt ez az időszak.
A helyszín a Red Bull Ring lesz, amely már több néven is funkcionált az elmúlt évtizedek során. 1969-ben építették, de aztán a 70-es években a Salzburgring lett az Osztrák Nagydíj otthona. Amikor pedig 1996-ban, a nyomvonal jelentős módosítása után bekerült a versenynaptárba, akkor már A1-Ring volt az aszfaltcsík neve.
Azonban 1997 után ki is került onnan, és a visszatérésre egészen 2016-ig kellett várni, ekkor már a jelenlegi nevén. Mindezt azok után tették meg, hogy az utolsó, vagyis a 10-es kanyar szélességét 13-ról 10 méterre csökkentették, a motorok lelassítása érdekében. Ennél azonban sokkal látványosabb változtatást hajtottak végre a 2022-es alkalomra, amikor a 2-es kanyart átalakították sikánná. Mindezt azért, hogy elkerüljék a két évvel korábbi horrorbalesetet, amikor Franco Morbidelli és Johann Zarco ütköztek a gyors balosban, és a motorjaik a 3-asban kis híján eltalálták Valentino Rossit, illetve Maverick Viñalest.
Apropó Rossi: mivel a spielbergi pálya karrierje csúcsán nem volt része a programnak, egyszer sem nyert ott, viszont a helyszín legeredményesebb versenyzője tanítványa, Francesco Bagnaia, aki összesen négy főfutamot nyert ezen a helyszínen, ebből hármat a MotoGP-ben. Ami a jelenlegi mezőnyből rajta kívül Miguel Oliveira, Jorge Martín és Brad Binder tudtak egy-egy alkalommal diadalmaskodni a legmagasabb géposztályban, és utóbbi kettőnek a háromszoros világbajnokhoz hasonlóan egy Moto2-es győzelme is van.
Ami a többieket illeti, Marco Bezzecchi számára szintén kedves lehet a Red Bull Ring, hiszen egyszer a legkisebb, kétszer pedig a középső kategóriában győzött rajta. Joan Mir a Moto3-ban látta meg kétszer elsőként a kockás zászlót, míg Zarco, Morbidelli, Raúl Fernández, Ai Ogura (Moto2) és Pedro Acosta (Moto3) egy sikerrel rendelkezik.
Before Austria roars back to life, here’s a quick look at the Red Bull Ring turns and the riders who ruled them in 2024. #AustrianGP 🇦🇹#MotoGP #MotoGPGuru pic.twitter.com/Yikc9gEeZl
— MotoGP™ Guru (@MotoGPGuru) August 13, 2025
A pálya 4,348 kilométer hosszú, és bár hivatalosan hét jobb- és három balkanyart tartalmaz, mivel a már említett sikán részeit 2a-nak és 2b-nek nevezték el, valójában egy kör alatt nyolcszor kell jobbra fordulni. A célegyenes egyben a leghosszabb egyenest is jelenti, egészen pontosan 626 méter. Ennek a féktávja előtt született meg 2024-ben Lorenzo Savadori ottani sebességrekordja: az Aprilia tesztpilótája 317,1 km/h-val repesztett. Az abszolút pályacsúcs, valamint a versenyben futott leggyorsabb kör rekordja szintén tavalyról datálódik: előbbit Martín tartja 1:27.748 másodperccel, utóbbit Bagnaia 1:29.519-cel.
Az előrejelzések alapján a hőmérséklet viszonylag magas, de nem extrém magas lesz, így ebből a szempontból nem ígérkezik nehéznek a hétvége. Szombaton és vasárnap viszont nem kizárt, hogy megérkezik az eső. Emellett a forduló második napjára valamivel erősebb szelet mondanak, ami szintén jelenthet kihívást.
A tabellát továbbra is toronymagasan az elmúlt öt hétvége futamain megállíthatatlannak bizonyuló Marc Márquez vezeti, és az biztos, hogy akármi is történik, ez még három futamhétvégével később is így lesz. Ha csak a győzelmi statisztikákat nézzük, a Red Bull Ring kifejezetten nem fekszik a nyolcszoros világbajnoknak, hiszen idén ez az egyetlen olyan pálya, amely már a 2020-as sérülése előtt is része volt a versenynaptárnak, és nem nyert rajta. Azonban 2017-től 2019-ig rendre második lett egy Ducati mögött (kétszer Andrea Dovizioso, egyszer Jorge Lorenzo verte meg), és a három alkalmat összeadva összesen 519 ezred volt a lemaradása.
„Meg kell hajolni előtte, nem pedig kifütyülni” – véli Marc Márquezről a legendás Agostini
„Alig várom, hogy a szünet után visszatérjek a pályára – nyilatkozta a 32 éves versenyző. – Az ausztriai pálya soha nem tartogatott nekem nagy örömet, de rengeteg, az utolsó kanyarig, a kockás zászló előtti utolsó méterekig tartó párharcot hozott. Készen állok rá, hogy a lehető legjobban kezdjem meg a szezon második részét.”
A második helyen még mindig öccse, Álex Márquez áll, és ez legfeljebb a Balaton Parkon változhat. A Gresini motorosa azonban alighanem vízválasztó időszak előtt áll, hiszen asseni bukása óta csak a némileg szerencsés sachsenringi főfutamos dobogót tudja felmutatni. Ami a spielbergi eredményeit illeti, a Moto2-ben kétszer is második lett, ám a MotoGP-ben csak a 2023-as hétvégén került be a legjobb nyolcba.
Hiába futja élete szezonját, Álex Márquez már elengedte a bajnoki címet: A célom a vb-ezüst
Bagnaiának – ahogyan az fentebb is kiderült – sokkal impozánsabb eredménysora van a Red Bull Ringen. Olyannyira, hogy a sprinteket is beleszámítva az utolsó öt versenyt egyaránt ő nyerte, és a második 2021-es spielbergi hétvégén is csak azért kapott ki, mert Binder merész húzása bejött az esőben. Az olasz motoros ugyanakkor Mugellóba is pontosan ilyen szériával a háta mögött érkezett, és hosszú távon nem volt esélye beleszólni a Márquezek csatájába, sőt, vasárnap még a dobogóról is lecsúszott.
Lorenzo szerint Bagnaia látja a valóságot, vagyis azt, hogy Marc Márquez egy „fenomenális pilóta”
„Ez a pálya mindig is nagyon kedvezett a Ducatinak, és az elmúlt három szezonban a lehető legjobb eredményeket értük el – jelentette ki. – Örömmel térek vissza ide, és kezdem meg az idény második szakaszát. Sok helyszín vár ránk a kedvenceim közül: technikásak, mégis fantasztikusak. Alig várom, hogy kimenjek a pályára.”
Persze azért azt se zárjuk ki, hogy a Ducati többi versenyzője – köztük a visszatérő Franco Morbidellivel – is beleszólhat az élmenők csatájába. Ahogyan ez az Aprilia esetében is elképzelhető: Bezzecchi az előző három főversenyen egyaránt másodikként érhetett volna célba, ha a Német Nagydíjon nem bukik, és a következő fordulók során a Brnóban visszatérő Martíntól is egyre jobb teljesítményt lehet várni.
Martín kőkemény kerékpáros kihívást teljesített, jelentősen felülmúlta korábbi eredményét (képek)
„Alig várom, hogy Ausztriában újra felüljek az Apriliára – fogalmazott a címvédő. – Keményen dolgoztam a nyári [szünetben], és nagyon intenzív volt, úgyhogy szerintem még inkább készen állok, mint Brnóban álltam. Most az a cél, hogy a csapattal együtt fejlődjünk, és tovább ismerkedjünk egymással, mert még sok minden vár ránk ebben a szezonban. Együtt fogunk tovább fejlődni, hogy a lehető leghamarabb eredményeket érjünk el.”
Az Aprilia mellett a KTM – amely amellett, hogy hazai pályán versenyez, a Ducatin kívül egyedüliként nyert itt a MotoGP-ben – is egyre jobb formába lendül, és Pedro Acosta Csehországban szombaton és vasárnap is dobogóra állt. A 21 éves versenyzőn kívül eddig Viñales nyújtott olykor kifejezetten jó teljesítményt az RC16-ossal, ám ő a sachsenringi sérülése miatt kihagyta a nyári szünet előtti időszak zárófelvonását. Spielbergben viszont visszatér – már ha átmegy a szokásos csütörtöki vizsgálaton.
Megvan Viñales visszatérésének időpontja, miközben Chantra helyettesét még nem találták meg
„A sachsenringi sérülés balszerencsés volt, de nagyon keményen dolgoztunk a körülöttem lévőkkel, hogy egy hónappal a németországi baleset után elutazhassak Ausztriába – kezdte. – Múlt héten tudtam újrakezdeni az edzéseket, és rengeteget gyógytornáztunk, hogy a vállam gyorsabban gyógyuljon, és erősebb legyen. Egy hónapja nem ültem motoron, ezért péntekig várni kell, hogy felmérjük a formánkat, és kiderítsük, hogy versenyképesek lehetünk-e.”
Aki biztosan nem lesz versenyképes, az Somkiat Chantra, hiszen sérülése miatt legkorábban Montmelóban tér vissza. A Hondánál persze amúgy sem ő, hanem az utóbbi időszakban Joan Mir produkálja a legjobb tempót, ám a kétszeres világbajnok elképesztő pechszériába került, és az utóbbi időszakban rendre önhibáján kívül bukott. A spanyol versenyző királykategóriás időszakáról elmondható, hogy amikor a Red Bull Ringen pontot szerzett, akkor kivétel nélkül az első négyben zárt, más kérdés, hogy ez 2021-ben fordult elő legutóbb.
Hivatalos: egy debütálás is lesz a MotoGP-ben a Magyar Nagydíjon
„A szünet jó volt az akkumulátorok feltöltésére, arra, hogy koncentráljak az edzésekre, és az év eleji nehéz pillanatok után pihenjek egy kicsit – mondta. – Most erős hajrába kezdünk a szezon végéig, fontos, hogy jól felkészüljünk rá. 2024-ben nagy lépést tettünk az idény második felében, remélem, hogy ezt csapatként meg tudjuk ismételni. Rengeteg információnk van, most pedig itt az idő ezt a pályára vinni, és megmutatni a bennünk rejlő potenciált, hiszen a szünet előtti néhány balszerencsés pillanattól eltekintve bizonyítottuk, mire vagyunk képesek.”
A Yamaha továbbra is a konstruktőri tabella utolsó helyét foglalja el, mindezt annak ellenére, hogy a gyári Ducati párosán kívül Fabio Quartararo az egyetlen, aki idén képes volt pole pozíciót szerezni, ráadásul ezt már négyszer is megtette. A francia versenyzőnek ez Spielbergben még nem jött össze, ahogyan a futamgyőzelem sem, viszont háromszor is dobogóra állt. Ebből pedig kétszer a MotoGP-ben, és 2022-ben kevesebb mint fél másodperccel maradt le a futamgyőzelemről Bagnaiával szemben.
„Nagyon élveztem a nyári szünetet, a családommal és a barátaimmal pihentem, és természetesen a szokásos edzéseimet is elvégeztem – foglalta össze az elmúlt hetek eseményeit. – Az elmúlt három hét jó alkalmat jelentett a feltöltődésre, mert tudjuk, hogy az idény második fele nagyon mozgalmas lesz. Tisztában vagyunk az erősségeinkkel és a gyengeségeinkkel, és a következő tíz nagydíjon továbbra is keményen fogunk dolgozni rajta, hogy megtaláljuk a javulás módját. Úgy érzem, készen állok rá, hogy a száz százalékomat nyújtsam, mint mindig. Meglátjuk, hogy ezen a hétvégén mit tudunk tenni.”
Ismét lehet szurkolni Varga Tibornak
Az Osztrák Nagydíj hétvégéjén a MotoE harmadik fordulóját is megrendezik. A mezőnyben természetesen ismét ott lesz Varga Tibor. A 18 éves versenyző a JuniorGP aragóniai fordulója után ugyan egy esés következtében eltörte a lábujját, de ez nem akadályozza meg az indulásban. Az eddigi négy futamon egyaránt sikerült pontot szereznie, így jelenleg 17 egységgel a tabella tizennegyedik helyén áll.
Az Osztrák Nagydíj hétvégéjének menetrendje
PÉNTEK | ||
8:30 – 8:45 | MotoE | Első edzés |
9:00 – 9:35 | Moto3 | Szabadedzés |
9:50 – 10:30 | Moto2 | Szabadedzés |
10:45 – 11:30 | MotoGP | Első szabadedzés |
12:35 – 12:50 | MotoE | Második edzés |
13:15 – 13:50 | Moto3 | Első edzés |
14:05 – 14:45 | Moto2 | Első edzés |
15:00 – 16:00 | MotoGP | Edzés |
17:00 – 17:10 | MotoE | Időmérő (Q1) |
17:20 – 17:30 | MotoE | Időmérő (Q2) |
SZOMBAT | ||
8:40 – 9:10 | Moto3 | Második edzés |
9:25 – 9:55 | Moto2 | Második edzés |
10:10 – 10:40 | MotoGP | Második szabadedzés |
10:50 – 11:05 | MotoGP | Időmérő (Q1) |
11:15 – 11:30 | MotoGP | Időmérő (Q2) |
12:15 | MotoE | Első verseny (7 kör) |
12:50 – 13:05 | Moto3 | Időmérő (Q1) |
13:15 – 13:30 | Moto3 | Időmérő (Q2) |
13:45 – 14:00 | Moto2 | Időmérő (Q1) |
14:10 – 14:25 | Moto2 | Időmérő (Q2) |
15:00 | MotoGP | Sprintverseny (14 kör) |
16:10 | MotoE | Második verseny (7 kör) |
VASÁRNAP | ||
9:40 – 9:50 | MotoGP | Bemelegítés |
11:00 | Moto3 | Verseny (20 kör) |
12:15 | Moto2 | Verseny (23 kör) |
14:00 | MotoGP | Verseny (28 kör) |