back to top
2025. augusztus 16. 11:33
KezdőlapMotoGPBagnaia ijesztő balesete gyorsította fel a MotoGP legújabb biztonsági rendszerének fejlesztését

Bagnaia ijesztő balesete gyorsította fel a MotoGP legújabb biztonsági rendszerének fejlesztését

Corrado Cecchinelli elárulta, hogyan zajlott az Osztrák Nagydíj hétvégéjén bevezetett menetstabilizáló fejlesztése. A MotoGP technológiai igazgatója összehasonlította az új eszközt a kipörgésgátlóval.

Csütörtökön jelentették be az Osztrák Nagydíj hétvégéjének eddigi legfontosabb hírét: ezen a hétvégén debütál ugyanis a menetstabilizálónak hívott eszköz, amely a fejlesztők szándéka szerint csökkentené a highside-ok számát. A használata ugyan nem kötelező, de a várakozások szerint minden gyártó beszereli a motorjába.

Jelentős technikai újítás debütál az Osztrák Nagydíjon, csökkentheti a highside-ok számát

Ahogyan arról már beszámoltunk, a versenyzők elmondták véleményeiket: akadt, aki szerint ez segítség lehet az őt foglalkoztató gyártónak, más viszont nem örül, hogy újabb elektronikai eszköz segíti a pilótákat, háttérbe szorítva a tudásukat. Corrado Cecchinelli, a MotoGP technológiai igazgatója elmondta, hogyan fejlesztették ki a rendszert, és arra is rámutatott, hogy egy horrorbaleset amolyan katalizátorként szolgált.

Ez egyszerűen egy biztonsági eszköz, amelyet logikus volt bevezetni – nyilatkozta a GPOne-nak. – Azonban történt egy esemény, amely hatással volt ránk: [Francesco] Bagnaiának a 2023-as Katalán Nagydíjon történt highside-járól beszélek. Ez felgyorsította a projektet, és meggyőzött minket a bevezetéséről. Ez egy bonyolult rendszer, úgyhogy a követezőképpen alakult az időskála: össze kellett gyűjtenünk az összes gyártó igényeit, aztán a Marelli megírta a szoftvert, majd hónapokig tesztelte azt. Továbbá nem akartunk előnyt adni azoknak, akik elsőként próbálták ki.”

Az olasz szakember a gyári Ducati versenyzőjének arra az esésére utalt, amelyet követően Brad Binder még át is ment a lábán. Hozzátette, a tesztelés hónapokkal ezelőtt elkezdődött, és minden gyártó annyit és azokkal a pilótákkal próbálgathatta, amennyit és akikkel akarta, de csak a tényleges teszteken. Cecchinelli a már régóta használatos kipörgésgátlóval is összevetette a menetstabilizálót.

Ezek koncepcionálisan eltérő rendszeresek, bár ugyanúgy működnek – fogalmazott. – Mindkettő a motorblokk által végrehajtott járművezérlési stratégia. Nincsenek olyan eszközeink, mint például az ABS. Különösen abban az esetben, ha a nyomatékot csökkenteni kell, ezt a szoftver határozza meg, és hajtja végre. Ebben az értelemben a menetstabilizáló és a kipörgésgátló egyszerre is csökkenthetik a nyomatékot, de csak az egyikkel is elérhető ugyanaz a hatás. Ugyanakkor a koncepció más.”

Jelentős technikai újítás debütál az Osztrák Nagydíjon, csökkentheti a highside-ok számát

Cecchinelli rámutatott, hogy amíg a kipörgésgátló a kerék megpördülésére reagál, addig az új eszköz annak az oldalirányú csúszására. Mindez nyilvánvalóan elsődlegesen biztonsági fejlesztés, de a szakember arra is kitért, hogy mivel így a motorok biztonságosabban adják le ugyanazt a teljesítményt, ezért ez utóbbira is pozitív hatással van. Már ha hatással van, hiszen ezt is be, illetve ki lehet majd kapcsolni.