Marc Márquez a szokásosnál nehezebben vette fel a ritmust az Osztrák Nagydíj pénteki napján, és úgy véli, a versenytempót illetően Francesco Bagnaia a leggyorsabb. Utóbbi idén először érezte ennyire jól magát a fékezés terén, amihez a nagyobb féktárcsa is hozzájárulhatott.
A végeredmény alapján úgy tűnt, hogy Marc Márquez ott folytatja a szezont, ahol a nyári szünet előtt abbahagyta. A nyolcszoros világbajnok mind az első gyakorláson, mind az edzésen elsőként zárt: előbbin 31 százados, utóbbin 228 ezredes előnnyel bizonyult a leggyorsabbnak. Ennek ellenére úgy érezte, kicsit lassan rázódott bele.
Marc Márquezé a spielbergi nyitány, Bagnaia és Bezzecchi is bíztató tempóban kezdte a hétvégét
„Jó nap volt – nyilatkozta a MotoGP hivatalos honlapjának. – Nem bizonyult tökéletesnek, mert időbe telt, mire megjött az érzés, a jó, az édes érzés. Az első szabadedzésen küszködtem, talán a nyári szünet miatt, aztán a másodikon is [valójában az edzésen – a szerk.]. Aztán viszont lépésről lépésre megtaláltam a ritmust, rátaláltam a megfelelő fékezési pontokra, a jó ívekre, és elkezdtem kiegyensúlyozottabban menni, ami nagyon fontos volt. Ezt leszámítva elégedett vagyok az érzéssel, meglátjuk, mi lesz szombaton. Az a cél, hogy az időmérőn az első sorban végezzek.”
Márquez arra is rámutatott, hogy mi a legfontosabb tényező ezen a helyszínen. „A fékezési pontok jelentik a legnagyobb nehézséget, ezek a Red Bull Ring kulcsai – magyarázta a 32 esztendős motoros. – Ha az ember kiegyensúlyozott a fékezési pontokat tekintve, akkor sokkal több lehetősége nyílik a versenytempót illetően.”
Persze ilyenkor az egykörös tempó egy dolog, a versenyszimuláció pedig egy másik. Előbbi téren az eredményjelző általában önmagáért beszél, ám ez nem biztos, hogy teljesen korrelál utóbbival. Márquez szerint most sem ez a helyzet, ugyanis úgy véli, csapattársáé, az előző három ausztriai főfutamot, illetve két sprintet megnyerő Francesco Bagnaiáé a legjobb versenytempó.
„Pecco mindig is nagyon erős volt itt – mutatott rá. – Az elmúlt három évben kifejezetten jó teljesítménnyel nyert. Most is remek versenytempóval rendelkezik, talán az övé a legerősebb. Pecco kétszeres [királykategóriás] világbajnok, és ez az egyik kedvenc pályája. Meglátjuk, hogy közel tudunk-e kerülni hozzá.”
Ami az olasz pilóta egykörös eredményeit illeti, délelőtt másodikként zárt közvetlenül csapattársa mögött, délután pedig neki is simán meglett a Q2-es szereplés, hiszen 268 ezredes lemaradással harmadik lett. A 28 éves versenyző kifejezetten optimistán értékelt, miután olyasmit tapasztalt, amit idén eddig még egyszer sem.
„Elégedett vagyok a nappal – kezdte. – A használt gumikra összpontosítottunk, hogy kipróbáljuk a kemény elsőt. Szerintem jó munkát végeztünk, a motorral és a beállításokkal kapcsolatban egyaránt. Nagyon pozitívan értékelem mindazt, amit most a fékezés terén éreztem. Rendkívül versenyképes voltam a féktávokon, úgyhogy örülök. Ez volt az első alkalom ebben a szezonban, hogy ilyen érzést tapasztaltam az elejét illetően.”
Bagnaiának az Aragóniai Nagydíjon nagy előrelépést jelentett a nagyobb, 355 milliméteres első féktárcsa, amelyet az utóbbi hétvégéken nem tudott használni. Most viszont ismét ezzel motorozott. „Talán ez is közrejátszik – felelte az erre vonatkozó kérdésre. – A legutóbbi futamokon nem tudtunk a háromszázötvenöt milliméteresekkel menni, úgyhogy lehet, hogy ez hozzájárul. Most nagyon erősen fékeztem, szóval örültem neki, és nagyon élveztem.”
A háromszoros világbajnok egy másik jelenégre is rámutatott. „Idén nem könnyű kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtani a hátsó abronccsal, úgy tűnik, hogy a kopás [mértéke] nagyobb a tavalyinál – magyarázta. – Ez mindenkinél így van, úgyhogy nincs probléma. Az egykörös tempó jól ment, úgyhogy pozitív nap volt.”
Csütörtökön bejelentették, hogy ettől a hétvégétől kezdve lehet használni egy új fejlesztést, a highside-ok egy részét megakadályozni hivatott menetstabilizálót. Bagnaia azonban egyelőre még nem teljesen barátkozott meg az eszközzel, ám ezzel együtt nem aggódik, ugyanakkor előre sem akar inni a medve bőrére.
Bagnaia ijesztő balesete gyorsította fel a MotoGP legújabb biztonsági rendszerének fejlesztését
„Lehetséges, hogy a menetstabilizálóval [a KTM] lépett egyet előre, ahogyan a többiek is – fogalmazott. – Hogy őszinte legyek, én kipróbáltam, ám még mindig nem vagyok hozzászokva, hogy így menjek, kicsit furcsa. Ettől eltekintve viszont úgy vélem, jelenleg versenyképes vagyok, de meg akarom várni a futamot, mert általában a verseny a gyenge pontom ebben az idényben, a csatázás. Szóval meglátjuk. Azt gondolom, hogy Marc és Álex [Márquez] mellett a KTM, valamint az Apriliák egy része versenyképes.”