back to top
2025. augusztus 19. 08:50
KezdőlapMotoGPStoner a sárga földig lehordta a MotoGP-t, szerinte észre sem veszik, milyen...

Stoner a sárga földig lehordta a MotoGP-t, szerinte észre sem veszik, milyen rossz irányba tartanak

Casey Stoner ismét igencsak belerúgott a jelenlegi MotoGP-be, amely szerinte a Forma–1 korábbi hibáit készül elkövetni. Az ausztrál expilóta az újonnan bevezetett menetstabilizálót is kritizálta, és a 2027-es szabályokkal sincs kibékülve.

Casey Stoner volt az Osztrák Nagydíj egyik díszvendége. A kétszeres világbajnok más legendákkal együtt motorra ülhetett a Red Bull Ringen, hogy teljesítsen néhány kört korábbi gépével. Szintén emlékezetes pillanat volt, amikor összeölelkezett Valentino Rossival, és váltottak egymással néhány szót, bár mostani jó viszonyuk nem új keletű, hiszen egykori riválisa az év elején meghívta őt a Ranch-ára.

Így köröztek a legendák az Osztrák Nagydíj előtt (videó)

Az pedig szintén közismert, hogy Stoner finoman szólva sincs jó véleménnyel a jelenlegi MotoGP-ről, hiszen rendszeresen kritizálja azt, elsősorban az elektronika és az aerodinamika szerinte túlzottan nagy szerepe miatt. Ezt pedig újra megtette, és az sem hatotta meg, hogy a jubileumi ezredik királykategóriás főfutam alkalmából volt jelen.

Jelenleg mérnökökből csinálunk bajnokokat – nyilatkozta. – Nem a versenyzőket tesszük bajnokká. És belépünk egy olyan korszakba, amelyben elkövetjük a Forma–1 összes hibáját. Korábban már több példa volt rá, hogy ezek a dolgok nem működnek, mégis pontosan azt az irányt követjük, amelytől a Forma–1 évek óta igyekszik megszabadulni. Ezen a hétvégén egy teljesen új szintű elektronikát hoztak be. A versenyzőkkel beszélgetve kiderült, hogy szó szerint el lehet csavarni a gázkart. Közel háromszáz lóerős [a motor], de el lehet csavarni a gázkart, és semmi nem történik. A világ legjobb versenyzői a világ legkönnyebben kezelhető motorjait vezetik, és ezt nem tartom különösnek vagy érdekfeszítőnek. Az ember többé nem tudja kontrollálni a csúszás mértékét. Már akkor sem engedték, hogy a kanyarban használjam a kuplungot, amikor már csak teszteltem, mielőtt teljesen abbahagytam [a motorozást], mert az megzavarta a rendszert. Szóval már nincs benne ügyességi tényező. Szó szerint csak keményen kell fékezni, be kell hajtani a kanyarba, majd… mindenki arról beszél, hogy most már szó szerint el lehet csavarni a gázkart, és megnyomni egy gombot, amely csökkenti [a csúszás mértékét]. Túl sok minden történik.”

A 39 esztendős exversenyző a spielbergi fordulóra bevezetett menetstabilizálóról beszélt, amely a kerék csúszása esetén szabályozza a fordulatszámot. A MotoGP azt kommunikálta, hogy ennek köszönhetően kevesebb lesz a highside-ok száma, vagyis nő a biztonság. Stoner azonban – aligha meglepő módon – erről is másképpen vélekedik.

Nem látom, hogy biztonságosabb lenne – jelentette ki. – Ha kivesszük a teljes hátuljának az irányítását [a pilóta kezéből], akkor elveszíti a motorral szembeni félelmét. Akkor pedig egyre jobban elkezdi erőltetni az elejét, és ha elveszíti az elejét, akkor gyakran visszacsúszik a pályára. És láttunk már katasztrofális kimenetelű baleseteket, amikor a versenyző elveszítette az elejét, és visszacsúszott. Tehát minél biztonságosabbá tesszük a hátulját, annál rosszabb lesz az eleje. Akkor pedig ismét rosszabb dolgokat fogunk látni. Emellett ismét magasabb lesz a végsebesség az egyenes végén. A féktávokon kicsi a tér a hibázásra, és mindenki teljesen a határon lesz azon a téren.”

Bagnaia ijesztő balesete gyorsította fel a MotoGP legújabb biztonsági rendszerének fejlesztését

Rendben, Stoner lesújtóan látja a mai MotoGP-t, de már nem kell sokat kibírnia, hiszen 2027-ben érkeznek az új technikai szabályok, igaz? – tehetné fel a kérdést az egyszeri rajongó, mondván, az elektronikát és az aerodinamikát is jelentősen korlátozni fogják. A Honda és a Ducati egykori versenyzője viszont ezzel sincs kibékülve.

Egyáltalán nem – válaszolta arra a kérdésre, hogy elegendőek-e ezek a módosítások. – A motor könnyebb lesz, így a féktávok is rövidebbek lesznek. A végsebesség is alacsonyabb lesz, mivel most már nem lesz ez a magasságállító eszköz. Szóval a könnyebb motorral kisebb lesz a végsebesség. A kanyarbejáratoknál rövidebbek lesznek a féktávok, így kevesebb lehetőség lesz az előzésre. Még mindig [lesznek] szárnyelemek, és valószínűleg nagyobb kanyarsebességet fognak átvinni. Ez pedig turbulens levegőt fog előidézni a könnyebb motoron. Továbbra is lesznek stabilitási problémák, továbbra is lesznek gumihőmérsékleti problémák.”

A MotoGP ezekkel az előírásokkal a versenyzés minőségének és a biztonságnak a javítása mellett a fenntarthatóságot tűzte ki célul. Ebbe természetesen a költséghatékonyság is beletartozik, ám Stoner úgy véli, ezen a téren szintén vannak gondok. Emellett azt is hozzátette, hogy a sportág vezetésében senki nem veszi észre, hogy rossz irányba tartanak.

Nem is olyan régen arról beszéltünk, hogy a MotoGP-nek milyen nehézségekkel kell megküzdenie a költségek terén, és hogyan próbálnak csökkenteni a kiadásokon, meg ilyesmi – fogalmazott. – [Az aerodinamika] biztosan nem javít a helyzeten. Ez a legdrágább dolog, amit csak lehet csinálni. Egyszerűen nem értem, hogy lehet, hogy senki sem látja a problémákat. Minden ebbe az irányba tett lépés csak ront a helyzeten.”