Sajtóértesülések szerint a Liberty Media több fronton is a jelenleginél jobban előtérbe helyezné a MotoGP-t a kisebb kategóriákkal szemben. Többek között abból a szempontból is, hogy az adott versenyzőt hányszoros világbajnokként kell emlegetni, ami valamelyest szembemegy a sportág hagyományaival.
A Liberty Media július elején vásárolta fel végleg a gyorsaságimotoros-világbajnokság kereskedelmi jogait birtokló Dorna tulajdonjogának nagy hányadát. Az amerikai vállalat hatása pedig már most érezhető: Misanóban például ott volt Stefano Domenicali, a szintén az ő felügyeletük alatt álló Forma–1 elnök-vezérigazgatója. Emellett a rajtprocedúrán is változtattak, ami nem mindenkinek nyerte el a tetszését.
Marc Márquez: Minden alkalommal kérnek tőlünk valami újat, előbb-utóbb fel fogunk robbanni
Ez azonban még csak a kezdet, hiszen nagyon úgy tűnik, hogy a Liberty a mostaninál jobban előtérbe helyezné a MotoGP-t a kisebb kategóriákhoz képest. Például megszüntetné a Moto2-es és a Moto3-as csapatok helyét a bokszutcában, és lényegében külön paddockot hozna létre nekik. Pont úgy, ahogyan az az F1 betétsorozataival történik.
A spanyol Motorsport.com ráadásul úgy tudja, hogy itt nem állnak meg: a portál értesülése szerint a közvetítőtársaságokat arra kérték, hogy a versenyzők esetében azt hangsúlyozzák ki, hogy a királykategóriában hány bajnoki címet értek el. Mindez szembemegy az általános szokással, hiszen ilyenkor általában a kisebb géposztályokban elért elsőségeket is beleszámolják.
Erre reagálva írt cikket Lewis Duncan, a Crash.net újságírója, és fejezte ki nemtetszését az állítólagos lépéssel kapcsolatban. Érvelését elsősorban arra építette, hogy a gyorsaságimotoros-vb kisebb kategóriáinak történelmileg nem az volt a funkciójuk, mint például a Forma–2-nek vagy a Forma–3-nak – amelyek egyébként soha nem rendelkeztek világbajnoki besorolással. Kezdetben ugyanis azért volt sokféle géposztály, mert az utcai motorosok sem csak 500-as gépeket vezettek.
Emellett ráadásul a motorozás világában a nagy gyártók nem csak a MotoGP-ben jelenhetnek meg. Ott van például a Moto3, ahol a KTM és a Honda versengenek egymással. Ami pedig a Moto2-t illeti, bár a motorblokkok ugyanolyanok, de a vázak között ott is van eltérés, ellentétben az F2-vel és az F3-mal, illetve elődeikkel, ahol egyenautókkal versenyeznek.
És bár manapság a kisebb kategóriák valóban ugródeszkaként szolgálnak a MotoGP felé vezető úton, az itt elért sikereket is el szokták ismerni. Például Valentino Rossira is kilencszeres világbajnokként szokás hivatkozni, és Marc Márquez kapcsán is azt szokás kiemelni, hogy a kilenc vb-cím tekintetében egyenlíthet hamarosan egykori riválisával, nem pedig a hétben, ami persze szintén igaz.
Marc Márquez „brutális és fantasztikus”, de Rossi emelte új szintre a MotoGP-t
Emellett pedig a versenyzők szintén aligha akarják ignorálni az alacsonyabb kategóriákban elért sikereiket. Nem véletlen, hogy Márquez is a 8-as biliárdgolyó nagyított másával ünnepelt a 2019-es Thai Nagydíj után, de öccsét, Álex Márquezt is elő lehet venni, aki a Jerezben megszerzett első MotoGP-diadalát egy polcra helyezte a Moto3-as és a Moto2-s vb-címével.
A legjobb példa pedig talán Ángel Nieto, akit 2017-es halála után a MotoGP honlapján Giacomo Mike Hailwooddal, Agostinivel, Phil Readdel és Rossival említettek egy lapon. Nem véletlenül, hiszen 13 (vagy a babonája miatt 12+1) vb-címét csak a 83 éves legenda múlja felül, 90 futamgyőzelmével pedig egészen az idei évig a legeredményesebb spanyol motoros volt. Mindezt úgy, hogy az 500 köbcentisek között soha nem versenyzett, vagyis a Liberty Media elvei alapján semmi keresnivalója nem lenne a sportág legnagyobbjai között.
Még a királyt is „megmentette” Rossi barátja, aki nem akarta emlegetni legendás teljesítményét
A „történelemhamisítás” egyébként nem csak ebben a tekintetben érhető tetten. Ahogyan arról mi is beszámoltunk, múlt héten bemutatták a Hírességek Csarnokát, ahová a nem aktív legalább kétszeres királykategóriás világbajnokokat, illetve a minimum 24-szeres királykategóriás futamgyőzteseket iktatták be. Azonban azokra is MotoGP-világbajnokként hivatkoztak, akik valójában nem is versenyeztek a sorozat 2002 óta tartó négyütemű korszakában, vagyis azóta, hogy ténylegesen így hívják a szériát. Persze tény, hogy ezzel a bevonzani kívánt rajongók számára le lehet egyszerűsíteni a helyzetet, csak attól még nem lesz igaz.
Ilyen, amikor a MotoGP legnagyobbjai a virtuális, majd a valós térben gyűlnek össze (képek)