back to top
2025. szeptember 20. 20:46
KezdőlapMotoGP„Öngyilkosságba” rohan a MotoGP? – egy mérnök szerint „vesztes játszma” lesz az...

„Öngyilkosságba” rohan a MotoGP? – egy mérnök szerint „vesztes játszma” lesz az új szabályrendszer

Az Aprilia járműfejlesztésért felelős főmérnöke élesen bírálta a MotoGP 2027-ben életbe lépő új szabályrendszerét. Marco De Luca hangsúlyozta, az új motorblokkhoz teljesen új motort is kell építeni.

A MotoGP hamarosan új korszakba lép, legalábbis technikai értelemben mindenképpen, hiszen 2027-ben jönnek az új szabályok. Többek között 2012 után először a motorblokk mérete is változik, hiszen a sorozat tizenöt szezon után elköszön az 1000 köbcentiméteres erőforrásoktól, amelyek helyére 850 köbcentisek érkeznek.

A változtatásokkal három célkitűzést szeretnének elérni: a biztonság növelése a sebesség csökkentése révén, a látványosabb versenyzés, miután a szabályalkotók reményei szerint a gyártók közelebb kerülnek egymáshoz, valamint a fenntarthatóság. Nos, utóbbit nem látja megvalósulni az Aprilia járműfejlesztésért felelős főmérnöke, mondván, ezek az átalakítások jelentős összegeket fognak felemészteni.

„Úgy vélem, a költségek szempontjából a motorblokkal kapcsolatos dolog öngyilkosság, mert véleményem szerint jóval egyszerűbben is el lehetne érni ugyanezt az eredményt – nyilatkozta Marco De Luca. – Több tényező is van. Ha csak a köridőkről beszélünk, akkor az erőforrás rendkívül érdekes. Ha viszont az a kérdés, hogy olcsóbb lesz-e, [a válasz az, hogy] az elején nem. Teljesen új motor lesz. Át kell alakítani, mivel a blokk kisebb, valamint könnyebb lesz, és másképpen kell elhelyezni, mindezt egy nagyon magas szintű versengés során. A kipufogó is más lesz. A hűtőrendszer teljesen el fog térni, ahogyan a légbeömlő is, minden más lesz. Szóval nem lehet fogni az új blokkot, és betenni a [jelenlegi] motorba.”

Hogyan fognak hatni a szabályváltozások és az új gumik a MotoGP-re?

Hozzá kell tenni, hogy a MotoGP azért igyekszik kordában tartani a gyártók kiadásait. A 2027-re szánt motorokat például legkorábban csak jövőre lehet pályára vinni, míg a mostani gépek fejlesztését jelentősen korlátozták. Ez alól csak a koncessziós besorolás szerinti D kategóriába eső márkák jelentenek kivételt, vagyis jelenleg a Honda és a Yamaha.

De Luca ezzel együtt is úgy véli, hogy ebből pénzügyileg nehezen fognak jól kijönni. „Ez egy vesztes játszma lesz – vélekedett. – Tehát a nulláról kezdjük a munkát, ahogyan azt mások feltételezik, és néhány átvehető elem kivételével ez egy teljesen új motor lesz. Gazdasági szempontból ez egy nagy kihívás számunkra.”

Persze azt is meg kell említeni, hogy a motorokat nem csupán a blokk méretének módosulása miatt kell átépíteni. 2027-től ugyanis betiltják az összeültető rendszereket, valamint jelentős mértékben korlátozzák az elektronikát és az aerodinamikát. Arról nem is beszélve, hogy a gumiszállító is változik, hiszen a Pirelli érkezik a Michelin helyére.

Átalakított technika, sprintszimuláció, biztató visszajelzések – lezajlott az első Pirelli-teszt