back to top
2025. október 02. 23:17
KezdőlapMotoGPOliveira elárulta, a MotoGP-ben maradhatott volna, de „a versenyzés iránti vágya” döntött...

Oliveira elárulta, a MotoGP-ben maradhatott volna, de „a versenyzés iránti vágya” döntött a jövőjéről

Miguel Oliveira megerősítette, hogy tesztpilótaként maradhatott volna a MotoGP-ben, de ő inkább versenyezni akart. A portugál pilóta szót ejtett arról is, miért a BMW-t választotta a Yamaha helyett. Somkiat Chantra, aki vele együtt vált a Superbike-világbajnokságra, azt reméli, jövőre hasznosítani tudja az idei tapasztalatait.

A hétvégi Indonéz Nagydíjra úgy fordult rá a MotoGP, hogy egy újabb rutinos pilóta jövője rendeződött. Biztossá vált ugyanis, hogy Miguel Oliveira jövőre a Superbike-világbajnokságon, a BMW-nél folytatja a karrierjét. Oliveira jelenleg a Pramac Yamahát képviseli, de a csapat, illetve a gyártó úgy döntött, hogy csapattársát, Jack Millert tartják meg az érkező Toprak Razgatlıoğlu mellett, akivel így Oliveira lényegében motort cserél. Ezzel egy igen tapasztalt versenyző köszön el a sorozattól, hiszen a portugál pilóta 2019 óta volt az állandó mezőny tagja, amelyben öt futamgyőzelmet is szerzett.

Hibázott a Yamaha Oliveira elengedésével? – egykori csapattársa szerint „túl gyors, hogy ne legyen itt”

Csütörtökön aztán kiderült, hogy Oliveira maradhatott volna a MotoGP-ben, csak nem aktív versenyzőként. „Felajánlották nekem a lehetőséget, hogy tesztpilóta legyek, de a döntő tényező a versenyzés iránti vágyam volt. Ez a tűz még mindig nagyon is bennem ég, és egyetlen módja volt, hogy kiéljem: a Superbike-világbajnokság. És próbáltam a lehető legjobb csomagot megkeresni ehhez. Csapatot és motort. És a BMW megfelelő opciónak tűnt” – nyilatkozta.

Bár Oliveira azt nem fedte fel, melyik királykategóriás gyártó kereste meg, az egybehangzó értesülések alapján az Aprilia tehetett neki ajánlatot. Mellékesen a versenyzés mellett abból a szempontból is jobban járt a BMW-vel, hogy az anyagilag biztos lábakon álló bajor gyártó minden bizonnyal magasabb fizetést tud neki folyósítani, mint amekkorát Aprilia-tesztpilótaként kapott volna.

Viszont hiába hagyja el most a királykategóriát, a 30 éves pilóta nem zárja ki, hogy egyszer újra feltűnik majd a rajtrácson. „Egyéves szerződésem van a BMW-vel, és nem mondom, hogy a végső cél a visszatérés. De az biztos, hogy nyitva hagyom az ajtót, mert a MotoGP volt az életem az elmúlt 15 évben. Szóval nem csukom be ezt az ajtót teljesen. Ki tudja, mit hoz a jövő, ha jól mennek a dolgok a Superbike-vb-n. És végső soron szerintem majd az én választásom is lehet, hogy mit tegyek. Majd meglátjuk. De úgy gondolom, sorozatként a Superbike-vb is óriási fejlődési potenciállal bír. Szóval miért ne fordulnék most felé, és közben hagynám nyitva a MotoGP ajtaját?”

Fontos részlet tisztázódott a BMW esetleges MotoGP-be történő beszállásáról

Oliveirának lett volna lehetősége a Yamahán belül váltani, hiszen a hangvillások a visszavonuló Jonathan Rea helyére kerestek valakit (végül Xavi Viergét igazolták le), ám ő szándékosan választott más utat. „Megpróbáltam a lehető legjobb csapatot, a lehető legjobb motort keresni. És így a BMW-re esett a választásom – mondta. – A Yamaha megkeresett, próbált megszerezni… De azt mondanám, nem láttam meg ott azt a potenciált, amit a BMW-nél, a motor teljesítményét tekintve. És ennyi. Ezt ők is tudják, mert beszéltem velük, és pontosan elmondtam nekik az okokat.”

Ugyanakkor Oliveira elismerte, hogy a BMW képességeit nem könnyű tökéletesen felmérni, hiszen bár Razgatlıoğlu vezeti a tabellát, csapattársa, Michael van der Mark csak a tizenharmadik helyen áll: „Azt hiszem, ez a legnagyobb kérdőjel, még a BMW számára is. De kívülről nehéz megítélni, mert csak tévén keresztül látod a dolgokat, de valójában nem tudod, milyen érzés a motoron ülni, mit mutatnak az adatok. Szóval ez egy kicsit olyan, mintha sötétben lövöldöznél. De ez egy versenyképes motor, hiszen nyertek vele futamokat. Olyan motorral pedig nem lehet nyerni, amelyik nem versenyképes. Szóval ez az a logika, amibe kapaszkodom.”

Oliveira egy ismerős arccal mindenképpen találkozik majd a paddockban jövőre is, hiszen Somkiat Chantra szintén a Superbike-vb-n folytatja karrierjét. A thai pilótának idén nem sikerült összeszoknia a Honda királykategóriás gépével, de a japán márkánál továbbra is látnak benne (marketing) potenciált, így a gyári istállóhoz szerződtették. Ez a SPEEDWEEK beszámolója alapján némileg még őt is váratlanul érinthette, hiszen nyáron még az volt a terv, hogy visszatér a Honda Asia Moto2-es alakulathoz. Végül azonban Iker Lecuona távozása borította a terveket, ami nagyon jól jött a 26 éves motorosnak.

Hivatalos: megvan a gyári Honda új pilótapárosa a 2026-os Superbike-vb-re

„Jövőre minden új lesz számomra, ez egy új kihívás, és nagyon izgatott vagyok – mondta Chantra csütörtökön. – Sokat tudok átvinni a MotoGP-ből a Superbike-vb-re, mivel itt rengeteg tapasztalt versenyzőt ismertem meg. A MotoGP-ben sokat lehet tanulni az elektronikáról. A Superbike-vb nagyon más lesz, de remélem, hogy az elektronika hasonló, így alkalmazhatom majd, amit az újonc MotoGP-szezonom alatt tanultam. Az év végén teszteljük majd a motort, meglátjuk, hogyan sikerül. Mindenesetre jövőre nagyon sok szórakozásban lesz részünk.”