A hétvégén Estorilba látogat a Superbike-világbajnokság mezőnye, amelynek az erős széllökések okozhatják a legnagyobb problémát. Toprak Razgatlıoğlu vasárnapra akár meccslabdához is juthat Nicolò Bulegával szemben, ám egy hiba rendkívül szorossá is teheti a versengést.
A véghajrára fordult a Superbike-világbajnokság 2025-ös szezonja, hiszen már csak két forduló van hátra. Ezt a két fordulót pedig gyorsan le is zavarják, hiszen a mezőnynek nemcsak ezen a hétvégén, hanem jövő héten is lesz jelenése. Az tehát biztos, hogy szűk másfél hét múlva már minden tabellán eldől a bajnoki cím – ez utóbbi most még biztosan nem fog megtörténni.
Azonban ne szaladjunk ennyire előre, foglalkozzunk előbb a helyszínnel. A mostani futamhétvégének Portugália, azon belül is a Lisszabontól nyugati irányban 32 kilométerre található Estoril ad otthont. A városban már a második világháború előtt is rendeztek utcai versenyt, majd 1972-ben felépült a mostani pálya.
A Superbike-világbajnokság versenynaptárába már annak első szezonjában, 1988-ban bekerült majd öt évvel később jött az ismétlés. A négy versenyt négy különböző pilóta nyerte, az ötödik győztest viszont csak 2020-ban avatták. A pálya ugyanis a koronavírus-járvány által leginkább sújtott idényben került vissza a programba, és azóta csak 2023-ban maradt ki. Igaz, eredetileg tavaly sem volt ott a rendezők között, de a Balaton Park kiesése után Estoril volt a beugró.
Az eddigi tizenhat futamból mindössze két versenyző tudott egynél többet nyerni, és ők ketten érték el holtversenyben a legtöbb győzelmet ezen az aszfaltcsíkon: Jonathan Rea és Toprak Razgatlıoğlu egyaránt négy diadallal rendelkezik. Rajtuk kívül a jelenlegi mezőnyből a gyári Ducati mostani párosának tagjai, Álvaro Bautista és Nicolò Bulega jártak már sikerrel.
Ahead of Round 11, #WorldSBK riders break down Estoril corner by corner ⚔️
Learn what it takes to master this legendary circuit 🏁👇
📰 | #EstorilWorldSBK 🇵🇹https://t.co/jxUwalJSST
— WorldSBK (@WorldSBK) October 8, 2025
Ami a vonalvezetést illeti, a pálya 4,182 kilométer hosszú, és kilenc jobb, illetve négy balkanyart tartalmaz. Ez utóbbiból már valószínűsíthető, hogy jobbos helyszínről van szó, vagyis a menetirány megegyezik az óramutató járásával. Az abszolút pályacsúcs Rea nevéhez fűződik, aki még 2022-ben 1:35.346 másodperc alatt ért körbe, míg a versenyben futott leggyorsabb kört Bulega teljesítette tavaly.
Estoril városa a tengerparton fekszik, így a helyszínre jellemző a változatos időjárás. Bár az előrejelzések alapján esőre nem érdemes számítani, azért a körülmények így is megnehezíthetik a pilóták dolgát: mindhárom napon erős, akár 30 km/h-s vagy azt meghaladó erősségű széllökések várhatóak. A levegő hőmérséklete körülbelül 26-27 fok lehet.
Mivel az utolsó előtti fordulóról van szó, matematikailag van esély a bajnokavatásra. A tabellát Razgatlıoğlu vezeti, aki a dobogók tekintetében egyértelműen a pálya királya, hiszen tizenkétszer állhatott fel az estorili dobogóra, kétszer annyi alkalommal, mint bárki más. A címvédő előnye 36 pont, és ha ezt a második futam rajtjáig legalább 1-gyel növeli, akkor vasárnap délután meccslabdája lesz. Amennyiben legalább 62 egység lesz a különbség, akkor a török versenyzőt harmadszor is bajnokká koronázzák, és a lehető legszebben távozik a sorozatból.
Persze Bulegának egészen más céljai vannak. Az olasz motoros számára adott a könnyűnek semmiképpen sem ígérkező feladat: mind a hat hátralévő versenyt megnyerni, és reménykedni, hogy riválisa legalább egyszer hibázik. Merthogy a jelenlegi különbség viszonylag nagynak tűnik, de egy esetleges bukás ismét szorossá teheti a versenyfutást. Persze ez ellenkező előjellel is igaz: amennyiben a 26. születésnapját jövő csütörtökön ünneplő pilóta nullázik, alighanem megpecsételődik a sorsa.
Az egyéni mellett természetesen a másik két bajnokság is eldőlhet, de az biztos, hogy Razgatlıoğlu és a Ducati mint gyártó közül legfeljebb az egyik örülhet. Bár utóbbi esetében ez meglehetősen valószínűtlen, hiszen csupán 6 pont a különbség a BMW-vel szemben, vagyis ehhez a török motorosnak is betliznie kellene. Annak viszont már sokkal nagyobb a valószínűsége, hogy a gyári Ducati előnye behozhatatlanná válik a csapatoknál: ehhez arra van szükség, hogy legfeljebb 14 egységgel kapjanak ki a bajoroktól Estorilban.
Razgatlıoğlu és Bulega mögött hatalmas a szakadék, majd Danilo Petrucci következik a tabellán. A Barni motorosa 30 ponttal vezet Andrea Locatelli, és további 1-gyel Álvaro Bautista előtt. Ugyan az összetettbeli harmadik helyet aligha fogja bebiztosítani már a mostani forduló során, a szatellitpilóták között viszont már az első viadalon bajnok lehet, amennyiben legalább annyi pontot szerez, mint Sam Lowes. Ráadásul, ha minden jól megy, ez lesz a századik Superbike-világbajnoki futama.
„Örülök, hogy elkezdődik a szezon utolsó része, amikor minden eldől – fogalmazott. – A bajnokság harmadik pozíciójáért csatázunk, és Aragóniában nem sikerült jelentősen növelni az előnyünket, Estorilban viszont szeretnénk dobogós helyekért küzdeni. Az elmúlt pár versenyen nem sikerült felállnunk a pódiumra. Néha nagyon közel voltunk, máskor kicsit távolabb. Jól érzem magam, és mindent meg akarok tenni, hogy szépen zárjam az idényt.”
Locatelli és Bautista mögött ismét jön egy kisebb szakadék, majd következik a már említett Sam Lowes és ikertestvére, Alex. Kettőjük között mindössze 15 pont a differencia a Marc VDS pilótájának javára, ám az elmúlt futamokon a másik fivér a stabilabb: azok után, hogy Magny-Cours-ban mindháromszor harmadik lett, Aragóniában is rendre az első hatban végzett.
It’s Race week! 🇵🇹 pic.twitter.com/07cMHKF0dL
— bimota by Kawasaki Racing Team (@bimotabyKRT) October 7, 2025
„Az estorili egy kissé furcsa pálya – jelentette ki. – Alig várom, hogy pénteken, a szabadedzés kezdetén kipróbálhassam a Bimota motorját. Ez egy technikás pálya, amelynek egyes szektoraiban szerintem ki tudjuk használni az erősségeinket. Kár, hogy az idénynek már majdnem vége, de alig várom, hogy újra együtt dolgozhassak a Team22 összes tagjával, és a lehető legjobban zárjuk az első évünket a KB998-assal.”
A tabella élmezőnyén kívül még egyvalakit érdemes kiemelni. Nem a pozíciója miatt, hiszen csak a tizennyolcadik helyet foglalja el, hanem azért, mert az utolsó két futamhétvégéjére készül állandó versenyzőként. Természetesen Rea-ről van szó, aki a legutóbbi két forduló zárónapján kifejezetten jó formában, a dobogó közelében versenyzett.
„Igazán őszinte leszek, vegyes érzelmekkel várom Estorilt és Jerezt – kezdte. – Egyrészt ez egy csodálatos fejezet vége, másrészt viszont még két lehetőség, hogy jó munkát végezzek a Yamaha csapatánál. Nagyon élveztem az előző két vasárnapot, amikor sikerült olyan szintre hozni a csomagot, hogy magabiztosan tudtam versenyezni, és az első ötben harcoltam. Az utolsó két versenyhétvégén is ez kell hogy legyen a célunk. Ez nem kis feladat, de tavaly sikeres fordulót zártunk Estorilban, és a jerezi pálya is kedvezhet a Yamaha R1-es erősségeinek. Alig várom, hogy elkezdődjön a hétvége, fontos, hogy jó munkát végezzek és egészséges maradjak, mert az egymás utáni futamokon nem engedhetjük meg magunknak a hibázást, és az a célom, hogy pozitívan zárjam az idényt.”
Végezetül pedig jöjjenek a változások a mezőny összetételét illetően. Ahogyan arról már beszámoltunk, Iker Lecuona visszatér, miután felépült a Balaton Parkon elszenvedett bukásának következményeiből, viszont így is van egy sérült, hiszen Dominique Aegerter egy edzésbaleset miatt kihagyni kényszerül a fordulót. Csakúgy, mint Zaqhwan Zaidi, aki ismét az ázsiai gyorsaságimotoros-bajnokságban fog versenyezni, neki viszont lesz helyettese Ivo Lopes személyében. Továbbá a Hondánál Tetsuta Nagashima, a Yamahánál Bobby Fong kap lehetőséget szabadkártyásként, utóbbi először indul a Superbike-vb-n.
Lecuona felépült, de sérülés és programütközés miatt mégsem lesz teljes a Superbike-vb mezőnye
Péntek | ||
10:40 – 11:20 | Supersport | Első szabadedzés |
11:35 – 12:20 | Superbike | Első szabadedzés |
12:35 – 13:00 | Supersport 300 | Első szabadedzés |
14:55 – 15:35 | Supersport | Superpole |
16:00 – 16:45 | Superbike | Második szabadedzés |
17:00 – 17:25 | Supersport 300 | Superpole |
Szombat | ||
10:00 – 10:20 | Superbike | Harmadik szabadedzés |
10:30 – 10:40 | Supersport | Bemelegítés (első) |
10:50 – 11:00 | Supersport 300 | Bemelegítés (első) |
12:00 – 12:15 | Superbike | Superpole |
13:35 – | Supersport | Első verseny |
15:00 – | Superbike | Első verseny |
16:15 – | Supersport 300 | Első verseny |
Vasárnap | ||
10:00 – 10:10 | Superbike | Bemelegítés |
10:20 – 10:30 | Supersport | Bemelegítés (második) |
10:40 – 10:50 | Supersport 300 | Bemelegítés (második) |
12:00 – | Superbike | Superpole futam |
13:35 – | Supersport | Második verseny |
15:00 – | Superbike | Második verseny |
16:15 – | Supersport 300 | Második verseny |