A hétvégén a Maláj Nagydíjjal folytatódik a MotoGP-szezon. Az aktuális formát figyelembe véve egyértelműen Marco Bezzecchi a forduló legnagyobb esélyese, ráadásul az olasz pilóta Sepangban már gyűjtött tapasztalatokat az Apriliával még az előszezoni teszt során. Viszont a gyártó versenyrészlegének vezérigazgatója felhívta a figyelmet arra, hogy korábban nem feküdt a motorjuknak a pálya.
Egy héttel az Ausztrál Nagydíj után a napokban folytatódik az idei MotoGP-szezon hajrája. A hétvégi forduló helyszíne Malajzia, pontosabban a fővárostól, Kuala Lumpurtól délre, mintegy 50 kilométerre található Sepang International Circuit. A pálya 1998-ban nyitotta meg kapuit, miután 14 hónap alatt felépítették, és a következő évben már a gyorsaságimotoros-világbajnokság és a Forma–1 mezőnyét is fogadta. Előbbi a koronavírus-járvány sújtotta 2020-as és 2021-es évet leszámítva azóta is minden esztendőben visszatér az ország azon részébe, amely a kontinentális Ázsiában fekszik.
Bár Valentino Rossi és Sepang kapcsolatáról egy ideje elsősorban nem ez jut a legtöbb szurkoló eszébe – inkább a pont tíz éve történtek –, a kilencszeres világbajnok a mai napig a pálya királyának számít, hat királykategóriás győzelmével. Az aktív mezőnyből Francesco Bagnaia és Marc Márquez a rekorder, akiknek egyaránt kétszer sikerült megnyerniük a vasárnapi viadalt – tavaly is az olasz pilóta diadalmaskodott.
Út a MotoGP legnagyobb botrányához: Rossi azzal vádolta Marc Márquezt, hogy Lorenzót segíti
Rajtuk kívül a mostani mezőnyből Enea Bastianini és Maverick Viñales egy-egy teljes pontértékű, Jorge Martín és Álex Márquez pedig egy-egy sprintfutamon győzedelmeskedett. Mellettük Fermín Aldeguer, Brad Binder, Miguel Oliveira, Johann Zarco, Joan Mir, Martín és az idősebb Márquez fivér aratott legalább egy sikert a kisebb géposztályokban.
Maga a nyomvonal 5543 méter hosszú és 25 méter széles, ez utóbbi pedig kifejezetten előnyös a jó versenyzés szempontjából. Ahogyan az is, hogy a célegyenes 80 méter híján egy kilométer hosszú, és az azt megelőző egyenes sem sokkal rövidebb. Az aszfaltcsík tíz jobb- és öt balkanyart tartalmaz, így nem meglepő, hogy a menetirány megegyezik az óramutató járásával.
Tierra de tests y Grandes Premios. ¡Así es el circuito de Sepang! pic.twitter.com/4z7w1WNl5c
— ESPN MotoGP (@MotoGP_ESPN) October 21, 2025
A körrekordot Bagnaia tartja: az olasz pilóta 2024-ben 1:57.491-gyel szerezte meg a pole pozíciót. A versenyben futott leggyorsabb kör szintén ebből az évből datálódik – Álex Márquez akkor 1:58.979-es időt futott. A legnagyobb sebesség ennél jóval régebbi: Andrea Iannone még 2015-ben 339,6 km/h-val száguldott a mérési pontnál.
Ahogyan Indonéziában és Ausztráliában, úgy Malajziában is nehézséget okozhat a mezőnynek az éghajlat, hiszen a sepangi pálya alig több mint 300 kilométerre található az Egyenlítőtől, így a trópusi hőség és a magas páratartalom a pilótákat, a gyártókat és a csapatokat is komoly kihívás elé állíthatja. Nem beszélve az esőről, amely pénteken és szombaton is megérkezhet a helyszínre. Amennyiben pedig tényleg esni fog, Sepangban az könnyedén a program kényszerű módosítását jelentheti.
Az állandó mezőny nem lesz teljes a hétvégén, hiszen az egyaránt sérült Marc Márquez, Martín és Viñales sem tudja vállalni a részvételt. A világbajnokot Michele Pirro, a Ducati tesztpilótája, Martínt Lorenzo Savadori, az Aprilia tesztpilótája, Viñalest pedig Pol Espargaró fogja helyettesíteni, aki a KTM-nél tölti be ugyanezt a szerepet. Egyiküknek sem ez lesz az idei első éles bevetése, sőt az Ausztrál Nagydíjon mindhárman rajthoz álltak. Rajtuk kívül még a Yamaha tesztpilótája, Augusto Fernández is ott lesz a mezőnyben. A szabadkártyával nevezett versenyző ezúttal is az új V4-es prototípuson fog dolgozni, ami saját elmondása szerint „nagyon hiányzott neki”.
Az előző két versenyhétvége képét és Márquez hiányzását látva egyértelműen Marco Bezzecchi tekinthető a forduló legnagyobb esélyesének. Az olasz pilóta már az Indonéz Nagydíjon is a mezőny fölé nőtt, ám a sprint megnyerése után a főfutamot a kavicságyban fejezte be, ahová ráadásul magával rántotta a friss bajnokot is. Ausztráliában szintén megnyerte a szombati futamot, majd vasárnap csak az ütközés miatti büntetése akadályozta meg abban, hogy az első helyen végezzen – mindezzel egyébként a tabellán átvette a harmadik helyet Bagnaiától. A pozícióját pedig tovább erősíti, hogy ezen a pályán már ment a motorral, hiszen az előszezoni teszten itt próbálta ki először az Apriliát.
„Rendkívül boldog vagyok, hogy visszatérhetek Sepangba – mondta Bezzecchi. – Ez egy olyan pálya, ahol már teszteltem ezzel a motorral az előszezonban, így van némi viszonyítási alapunk, és kíváncsian várom, hogyan működik majd mindaz a munka, amit idén elvégeztünk. Fantasztikus munkát végeztünk Phillip Islanden, és a cél most az, hogy ugyanezen az úton haladjunk tovább Malajziában is. Alig várom, hogy újra pályára gurulhassak.”
Persze Bezzecchi várhatóan nem lesz híján kihívóknak – bár valószínűleg a kétszeres győztes Bagnaia nem lesz köztük. Viszont az előző két fordulóban magára erős és kiegyensúlyozott teljesítménnyel a figyelmet egyaránt felhívó Álex Márquez, Pedro Acosta és Fabio Di Giannantonio is ott lehet a mezőny elejében. Csakúgy, mint a Phillip Island-i főfutamot megnyerő Raúl Fernández, akit ezen a hétvégén is egyszerű lesz kiszúrni, hiszen csapata, a Trackhouse Sepangban is egy különleges festéssel indul, amelyet a Gulffal együttműködésben készítettek el.
Viszont mind Bezzecchi, mind Fernández esetében kérdéses, hogy az Aprilia hogyan fog működni egy olyan pályán, amely korábban nem feküdt a motornak – ahogy arra a gyártó versenyrészlegének vezérigazgatója felhívta a figyelmet. „A gyors pályákon már szinte etalonként is tekinthetünk a motorunkra. A stop-and-go típusú helyszíneken még nem mi vagyunk a mérce, de már messze nem vagyunk olyan távol, mint korábban. Összességében tehát a motor rengeteget fejlődött, és ez Fabiano [Sterlacchini, az új technikai igazgató] és a noalei csapat érdeme – magyarázta Massimo Rivola. – De nagyon izgatott vagyok, hogy lássuk, hogyan teljesít a motorunk Sepangban. Ez a pálya egy kicsit mindent tartalmaz. Korábban sosem mentünk igazán jól itt, így ha most jól szerepelünk, az azt fogja jelenteni, hogy valóban nagyot léptünk előre.”
A Maláj Nagydíj hétvégéjének menetrendje
PÉNTEK | ||
3:00 – 3:35 | Moto3 | Első szabadedzés |
3:50 – 4:30 | Moto2 | Első szabadedzés |
4:45 – 5:30 | MotoGP | Első szabadedzés |
7:15 – 7:50 | Moto3 | Edzés |
8:05 – 8:45 | Moto2 | Edzés |
9:00 – 10:00 | MotoGP | Edzés |
SZOMBAT | ||
2:40 – 3:10 | Moto3 | Második szabadedzés |
3:25 – 3:55 | Moto2 | Második szabadedzés |
4:10 – 4:40 | MotoGP | Második szabadedzés |
4:50 – 5:05 | MotoGP | Időmérő (Q1) |
5:15 – 5:30 | MotoGP | Időmérő (Q2) |
6:45 – 7:00 | Moto3 | Időmérő (Q1) |
7:10 – 7:25 | Moto3 | Időmérő (Q2) |
7:40 – 7:55 | Moto2 | Időmérő (Q1) |
8:05 – 8:20 | Moto2 | Időmérő (Q2) |
9:00 | MotoGP | Sprintverseny (10 kör) |
VASÁRNAP | ||
3:40 – 3:50 | MotoGP | Bemelegítés |
5:00 | Moto3 | Verseny (15 kör) |
6:15 | Moto2 | Verseny (17 kör) |
8:00 | MotoGP | Verseny (20 kör) |