back to top
2025. október 25. 09:05
KezdőlapMotoGPÚt a MotoGP legnagyobb botrányához: ütközéssel és büntetéssel zárult Rossi és Marc...

Út a MotoGP legnagyobb botrányához: ütközéssel és büntetéssel zárult Rossi és Marc Márquez csatája

Napra pontosan tíz éve rendezték a 2015-ös Maláj Nagydíjat, amely a MotoGP legnagyobb botrányának közvetlen kiváltó oka volt. Valentino Rossi és Marc Márquez körökön át oda-vissza előzgették egymást, majd a 7. körben összeütköztek, amiért előbbit büntették, de a mai napig vitatéma, hogy ki és mikor járt el helytelenül.

2015-ben hatalmas botrány rázta meg a MotoGP paddockját: Valentino Rossi és Marc Márquez, a motorversenyzés két ikonja akadt össze a sepangi pályán, majd azon kívül is. A 10 éves évforduló alkalmából cikksorozatban idézzük fel a hírhedt ütközéshez vezető eseményeket.

Valentino Rossi úgy vágott neki a 2015-ös szezon utolsó előtti, sepangi hétvégéjének, hogy akár be is biztosíthatta a világbajnoki címét, hiszen a Doktornak 11 pontos előnye volt csapattársával, Jorge Lorenzóval szemben. Az olasz motoros azonban korántsem csak magával foglalkozott, hiszen a csütörtöki sajtónapon valóságos atombombát dobott le, amikor azzal vádolta meg Marc Márquezt, hogy a gyári Yamaha másik versenyzőjét segíti.

Út a MotoGP legnagyobb botrányához: Rossi azzal vádolta Marc Márquezt, hogy Lorenzót segíti

Ebben a feszült hangulatban vágtak neki a szabadedzéseknek, majd aztán az időmérőnek, amely valamilyen szinten tovább borzolta a kedélyeket. Márquez ugyanis közvetlenül Lorenzo előtt motorozott, és akik hajlamosak voltak hinni Rossi elméletében, azok azt gondolhatták, hogy ez csak tovább erősíti őket a meggyőződésükben, hiszen a gyári Honda motorosa szélárnyékot adott honfitársának.

Ezzel együtt Lorenzo mind Rossitól, mind az aranyszárnyasok párosától kikapott. A pole pozíciót Dani Pedrosa szerezte meg csapattársa előtt, az első sort pedig az akkor 36 esztendős motoros egészítette ki. A kvalifikációt követő sajtótájékoztatón ismét szóba került a kilencszeres világbajnok két nappal korábbi megjegyzése.

„Remélem, hogy a pilóták a saját versenyüket fogják futni, és a saját minél jobb eredményükre fognak törekedni” – nyilatkozta Rossi. „Hajtani fogunk, és igyekezni fogok a győzelemért harcolni – szögezte le Márquez. – Úgy tűnik, hogy Dani a legerősebb, de tisztában vagyok vele, hogy Jorge és Valentino is erősek lesznek.”

Másnap Lorenzónak az volt az elsődleges feladata, hogy hárítsa Rossi meccslabdáját, de emellett élvezni is akarta a versenyzést. „Emlékszem, hogy a hoteltől a pályáig tartó úton nagyon koncentráltak voltunk, és a helyzetünkön, illetve Valentino szituációján viccelődtünk” – idézte fel a rajt előtti órákat a MotoGP visszatekintő kisfilmjében.

A gyári Ducati főnöke felszólította Marc Márquezt és Rossit, hogy hagyják abba az ellenségeskedést

A lelátókon természetesen Rossi szurkolói voltak többségben, akik nemcsak kedvencüket éltették, hanem annak is hangot adtak, hogy Lorenzót és Márquezt finoman szólva sem kedvelik. „Vasárnap a rajtrácson a hangosbemondóban elhangzott, hogy »Marc Márquez«, és az egész közönség pfujolt – emlékezett vissza az érintett a ’Marc Márquez: All In’ című, 2023 elején megjelent dokumentumsorozatban. – Engem nem zavar, ha kipfujolnak, de arra gondoltam, hogy »mit tettem?«.”

A rajtnál aztán Márquez rögtön Rossi felé húzott, de ekkor még nem történt semmi különös, olyannyira, hogy az első három sorrendje nem is változott, Lorenzo viszont mindkét gyári Ducatival szemben pozíciót veszített. A bajnokság akkori második helyezettje azonban nem sok időt töltött a hatodik helyen, hiszen néhány kanyarral később egyszerre fékezte ki Andrea Iannonét és Andrea Doviziosót.

A 2. kör elején pedig összecsapott közvetlen riválisával, és meg is előzte Rossit, aki ugyan próbált visszabújni mellé, de nem járt sikerrel. Ebben a körben ő volt a leggyorsabb az élen álló négyes tagjai közül, de Pedrosát csak szűk, míg Márquezt bő 2 tizeddel előzte meg. Az olasz versenyző ellenben 662 ezreddel volt lassabb, persze az előzés nyilvánvalóan kompromittálta a körét.

A 3. kör kulcsfontosságú volt a későbbiek szempontjából, hiszen Rossi ekkor került ismét közvetlenül Márquez mögé. Utóbbi ugyanis a 4-es kanyarban lecsúszott az ívről, aminek következtében Lorenzo könnyedén elment mellette. Az idősebbik spanyol pilóta hamar el is lépett honfitársától, miközben csapattársa utolérte a gyári Honda versenyzőjét.

Rossi jól menedzselte a szurkolóit, de a Marc Márquez-eset kidomborította a rossz oldalát?

A következő szűk négy kör a MotoGP történetének egyik legnagyobb és leglátványosabb csatáját hozta. Rossi először a 4-es kanyarban ment el Márquez mellett, aki az utolsó kanyarban próbálta visszaszerezni a harmadik helyet. Ekkor ez még nem sikerült neki, de az 5. kör legelején már igen, ám ellenfele visszabújt mellé. A 4-esben aztán az akkor 22 esztendős motoros ismét maga mögé utasította az olasz pilótát, aki az 5-ösben visszajött elé, de a kijáraton megint a spanyol versenyző volt előrébb.

A 9-es kanyarban folytatódott a küzdelem, hiszen Rossi kifékezte Márquezt, aki a 10-esben vissza tudott jönni elé. A következő kanyarban a Doktor újra előzni akart, de mentenie kellett, így továbbra is negyedikként motorozott. A 6. körben már látványos volt a feszültség, hiszen Rossi elkezdett mutogatni Márqueznek, miután a 7-es kanyarban maga mögé utasította őt, és a gyári Yamaha garázsában is rázták a fejüket.

A 7. körben Rossi ismét elment a Honda mellett a 11-es kanyarban, ám Márquez a 13-asban látványos módon, a külső íven vette vissza pozícióját. Ekkor jött a 14-es kanyar, ahol az olasz motoros volt belül, míg a spanyol kívül. A gyári Yamaha pilótája aztán folyamatosan kifelé terelte vetélytársát, és többször is ránézett.

Ahogyan a két motor közeledett egymáshoz, Márquez előbb kicsit felszedte a Hondát, de aztán ismét bedöntötte. Ekkor a két gép összeért, majd Rossi tett egy lábmozdulatot. A közvélemény egy része a mai napig úgy gondolja, hogy le akarta rúgni a másik motort, de ez fizikailag aligha kivitelezhető. Mások szerint mindössze arról volt szó, hogy megbillent, és reflexszerűen próbált korrigálni.

Ami tény, hogy Márqueznek ez már sok volt, és elesett. Ez a pillanat mindkét oldalon heves reakciókat váltott ki: a Yamahánál Rossi barátja, a manapság már a VR46 csapatigazgatójaként tevékenykedő Alessio „Uccio” Salucci másokkal együtt széttárta a kezeit, míg a Hondánál elsősorban a spanyol versenyző édesapja, Julià Márquez kelt ki magából: „Őt nézte! – üvöltötte. – A rohadék!”

Persze nem ő volt az egyetlen, aki értetlenül állt a történtek előtt. „Ott voltam a bokszban, és dühös voltam – jelentette ki Márquez akkori versenymérnöke, Santi Hernández. – Képzeljük el a motoron lévő srácot, aki látja, hogy ez megtörténik. Mit érez? Mérges. Ideges. Nem érti az okát.” A spanyol szakember hamarosan meg is beszélhette pilótájával az esetet, hiszen Márquez ugyan visszaült a motorra, de csak azért, hogy beguruljon a bokszba.

Rossi ellenben hátranézett, majd konstatálta, hogy ellenfele a földön kötött ki. Bár Márquez innentől kezdve nem jelentett neki gondot, de ezen a ponton már több mint 5 másodperc volt a hátránya Lorenzóval szemben. Ezzel lényegében elveszítette az esélyét, hogy legyőzze legfőbb riválisát, és elkönyvelhette pontelőnyének további csökkenését.

A futam ugyan még a felénél sem tartott, de a garázsokban azon tanakodtak, hogy mi lesz az ütközés következménye. Salucciék már a kizárástól féltek, amivel Rossi elveszítette volna az elsőségét, miközben a Hondánál ismét elhangzott a „rohadék” szó, míg Márquez Rossi lábmozdulatát mutogatta. Livio Suppót, a gyári Honda akkori csapatfőnökét pedig a közvetítésben arról kérdezték, hogy beszélt-e a versenyirányítással. „Voltam ott, de a verseny végéig nem beszélnek – fogalmazott. – Számomra egyértelmű, hogy Valentino szándékosan megrúgta Marc motorját, aki ezért esett el. Meglátjuk, mit mondanak.”

Az ezzel kapcsolatos döntéshozatal akkoriban még nagyon másképpen zajlott, mint manapság. A sportfelügyelői bizottság még nem létezett, annak szerepét szintén a versenyirányítás töltötte be. Ez utóbbit már abban az időszakban is Mike Webb vezette, aki úgy határozott, hogy csak a leintés után, az érintettek meghallgatását követően hoznak ítéletet.

A korábbi MotoGP-pilóta úgy tudja, nem Sepangban romlott meg Rossi és Marc Márquez viszonya

„Nagyon korlátozottan álltak rendelkezésre az információk, teljesen más volt a mostanihoz képest – fogalmazott az új-zélandi szakember. – Abban az időben kerestük a kontaktra utaló egyértelmű bizonyítékot, hogy mit tettek a versenyzők, és ez időbe telt. Azon a ponton azt mondtam, hogy »nem, a verseny után vizsgáljuk meg, amikor minden kameraszögből látom, tudunk beszélni a pilótákkal, ami kulcsfontosságú, és csak utána hozzuk meg a döntést«.”

Márquez bukása után teljesen eseménytelen volt a verseny, legalábbis ami az első három helyezettet illeti: Pedrosa rajt-cél győzelmet aratott, míg a második Lorenzo 7 pontra csökkentette lemaradását a harmadikként célba érő Rossival szemben. Utóbbi a motorról leszállva is a verseny első fele miatt dühöngött. „A történtek után elveszítettem a koncentrációmat – jelentette ki. – Nem tudtam vezetni. Egyszerűen meg akartam ölni.”

„Sajnos sok időt veszítettem Marckal – mondta már a leintés utáni interjújában. – A tizennégyes kanyarban megpróbáltam kicsit szélesen menni, hogy jobb ívre kerüljek, őt pedig lassítsam, mert ő csak abból a célból motorozott, hogy problémát okozzon nekem. Sajnos azonban nekem jött, és szerintem abban a pillanatban esett el. Mindenesetre kár érte, mert úgy vélem, egy normál futamon tudtunk volna harcolni Jorgéval, így viszont újabb pontokat veszítettünk, Valenciában pedig nehezebb lesz.”

Természetesen a dobogós versenyzők között is ez volt a téma. „Egy rohadék. Elképesztő – mondta Rossi az esetről érdeklődő Pedrosának, aki erre megkérdezte, hogy miért gondolja ezt az ifjabbik spanyol pilótáról. – Szándékosan próbált szélesre terelni, amikor fékeztünk. Aztán lelassított a kanyar közepén, mint Phillip Islanden.”

A dobogós ceremónia után Rossi nem jelent meg a normál esetben az első három helyezett részvételével zajló sajtótájékoztatón. Ehelyett a versenyirányításhoz vezetett az útja, ahol találkozott Márquezzel. „Bravó, szép verseny volt!” – mondta az akkor még csak négyszeres világbajnoknak, aki szintén ironikusan reagált: „Igen, szép rúgás volt.” „Mi van?” – kérdezte Rossi, mire a gyári Honda versenyzője megismételte előző állítását.

Mire gondolt Rossi, amikor ismét páros lábbal beleszállt Marc Márquezbe?

„Nagyon egyértelműen védték a saját álláspontjukat – idézte fel Webb. – Rossi kijelentette, hogy »semmilyen szándékosság nem volt, szélesen mentem, Márquez pedig kívül volt, és sajnos megtörtént az összeérés«. Márquez meg azt állította, hogy »nem tudtam abban a tempóban menni, amelyben akartam, nem lehetett ellépni«.”

Persze a meghallgatás érdemi része zárt ajtók mögött zajlott, az ítélet viszont természetesen ismert: Rossi 3 büntetőpontot kapott. Ez önmagában még nem lett volna gond, ám korábban, Misanóban már összeszedett 1-et, ezért összegyűlt neki a 4. Ez pedig azt jelentette, hogy a szezonzáró Valenciai Nagydíjat a rajtrács végéről kell megkezdenie.

Ez természetesen nagy érvágás volt a bajnoki harc szempontjából. „Ha utolsóként indulok, akkor ennyi volt” – fogalmazott az érintett, miközben a paddockban sétált visszafelé. A gyári Yamaha ugyan fellebbezett a döntés ellen, így ismét meghallgatták a résztvevőket, de a döntés nem változott, így Rossinak az utolsó helyről kellett megkezdenie a finálét.

Hogy pontosan mi vezetett az ütközéshez, arról máig megoszlanak a vélemények. Sokan azzal vádolják Márquezt, hogy nem a saját győzelméért hajtott, hanem az volt a célja, hogy lassítsa Rossit, pláne a csütörtöki sajtótájékoztatón elhangzottak fényében. Ezen az állásponton volt az akkor még a Yamaha versenyrészlegének ügyvezetőjeként dolgozó Lin Jarvis.

„Ha részletesen elemezzük a versenyt, [azt látjuk, hogy] Marc mai manőverében semmi tisztességtelen nem volt, de ha tágabb perspektívából nézzük a helyzetet, akkor az ember megkérdőjelezi a Marc versenyzése mögötti motivációt, illetve azt, hogy egyértelműen megpróbálta megzavarni Valentinót – kezdte. – Valentino ideges lett, és sportszerűtlen manőverrel reagált, kifelé terelve Marcot. Ekkor Marc sajnos úgy döntött, hogy elfordul, és eltalálta Vale lábát, ami balesetet okozott, és végül Marc bukásához vezetett. Sajnálom, ha egy versenyző elesik, de úgy ítélték meg, hogy Valentino az egyetlen, aki tisztességtelen megmozdulást hajtott végre, amiért megbüntették.”

„Emberként sokat veszített” – Marc Márqueznek bocsánatot kellene kérnie az expilóta szerint

„Ez nem igaz – reagált a Rossi szándékos lassítására vonatkozó vádakra Márquez. – Gyors voltam, és nem akartam időt veszíteni. Úgy éreztem, hogy gyorsabb vagyok Valentinónál, és utol akartam érni az élen állókat. Ő volt az, aki rendre úgy előzött meg, hogy keresztezte az ívet, és amikor elöl volt, nem volt annyira gyors. Amikor a versenyzők előzgetik egymást, normális, ha idegessé válnak, de ez mindkettőnkre vonatkozik. A csütörtöki szavainak ehhez semmi közük, csak a saját versenyemre gondoltam.”

Márquez hozzátette, a Rossi iránti korábbi tiszteletből nem mondja el, mi hangzott el ellenfelétől a meghallgatáson, ugyanakkor leszögezte, hogy ezzel kapcsolatban már más állásponton van, mint addig. „Megváltozott a véleményem, és ma szerintem sokan mások is így vannak ezzel – vélekedett. – Amikor az ember ilyen baleseteket okoz, az azt jelenti, hogy elveszítette a kontrollt. Ennél rosszabb már nem lehet, elértük a határt.”

A jelenleg a gyári Ducatit képviselő pilóta a róla szóló dokumentumsorozatban is beszélt az ütközésről. „Néhányan még mindig azt állítják, hogy én mentem neki az ő motorjának – mondta nevetve. – »Nem rúgott meg, csak kicsit kitette a lábát.« Akárhogy is, kanyarodás közben a pálya szélére szorított. Semmi helyet nem hagyott, és amikor rám nézett, kitette a lábát. Szerintem a versenyirányítás is hibázott. Amikor ilyesmi történik, automatikusan ki kellene… Ha nem Valentino Rossiról lenne szó, akkor fekete zászlóval kiintenék, és ennyi.”

Lorenzo is hasonlóképpen fogalmazott, és bár versenymérnöke, Ramón Forcada még a parc fermében azt javasolta neki, hogy az eset megtekintése után se nyilvánítson véleményt, az akkor 28 esztendős versenyző ezt nem fogadta meg. Szerinte csapattársát nem büntették meg eléggé, hiszen ugyanannyi pontot érdemelne, mint amennyi Márqueznek jutott. Hozzátette, talán a neve az oka, hogy elmaradt a súlyosabb szankció a manőverért, amely nem méltó egy ekkora bajnokhoz, és amely benne soha nem merült fel.

„Nemcsak én, hanem szerintem sokan mások is elvesztették a tiszteletüket vele szemben mint sportoló – jelentette ki. – Valószínűleg ő a történelem legjobb pilótája, ám úgy vélem, ami a sportolói, illetve emberi minőségét illeti, sokak véleménye meg fog változni. Korábban is voltak ehhez hasonló pillanatai, de ez a mai a legrosszabb.”

Lorenzót dühítette, hogy nem zárták ki Rossit, megdöbbent a Marc Márquez elleni sepangi manőverén

Pedrosa egy fokkal diplomatikusabban fogalmazott, bár ő is egyértelműsítette, hogy nem ért egyet Rossi manőverével. Az akkor 30 esztendős motoros felhozta, korábban sokszor hangoztatta, hogy nagy, gyors és veszélyes motorokkal versenyeznek, mire ellenfele mindig azzal érvelt, hogy a versenyzés a nagy csatákról szól, most viszont pont az ellenkező álláspontra helyezkedett.

„Rossi választhatta meg az ívet, mivel ő volt előrébb belül – elemezte a konkrét incidenst. – Azonban nagyon lassú volt a tempója, Marc pedig elvette a gázt, hogy megvárja, hogy Valentino bevegye a kanyart. Utána látható Valentino megmozdulása és Marc esése. Szeretném újra megnézni a videót. Nem értem, miért mozdította meg a lábát, illetve Marc miért bukott. Ez igazán kár.”

Sepangban tehát kirobbant a MotoGP történetének legnagyobb botránya, amely a mai napig megosztja a szurkolókat. A mezőny puskaporos hangulatban várta a két héttel később esedékes valenciai idényzárót, ahol eldőlt, hogy a gyári Yamaha melyik versenyzője szerzi meg a bajnoki címet. A balhé azon a viadalon sem maradt el, ám arról majd annak évfordulóján fogunk megemlékezni.