Luca Marini úgy véli, újra kellene gondolni a MotoGP időmérős formátumát, mert túlságosan nagy hátrányba kerülnek azok, akik nem kerülnek be a Q2-be. A gyári Honda pilótája szíve szerint több versenyzőt juttatna tovább a Q1-ből.
A MotoGP-ben 2013 óta áll fenn a jelenlegi időmérős formátum. Ennek lényege, hogy az edzések vagy edzés (jelenleg egyedül a péntek délutáni tréning a meghatározó ebből a szempontból) eredménye alapján tíz versenyzőnek nem kell részt vennie a kvalifikáció első szakaszában, ahol eldől, hogy melyik két pilóta csatlakozik hozzájuk, és összesen tizenketten küzdenek meg a pole pozícióért a Q2-ben.
Nyilvánvaló, hogy akik a Q1-ben ragadnak, azok nagyon nehéz helyzetbe kerülnek a hétvége további részére vonatkozóan. Amióta pedig 2023-ban bevezették a sprintet, azóta ez csak hatványozottan igaz, hiszen immáron két futamon is az első négy sor mögül kénytelenek rajtolni. Éppen ezért Luca Marini úgy gondolja, hogy ideje lehet változtatni az időmérő rendszerén.
„A jelenlegi színvonal mellett a Q2-ről való lemaradás hatalmas hátrányt jelent – nyilatkozta. – Jó lenne, ha az összes csapattal és versenyzővel megpróbálnánk újratárgyalni a formátumot. Ha az ember egy bukás vagy sárga zászló miatt bajba kerül, akkor az egész hétvégéjét eldobja, amiért kár. Most már két rajt van, és a kvalifikáció még fontosabb lett.”
A kisebb kategóriákban szintén a kétszakaszos rendszer van érvényben, ám mind a Moto2-ben, mind a Moto3-ban négyen kerülnek be a Q1-ből a Q2-be. Marini úgy véli, a MotoGP-ben is változhatna ez a létszám. „Az is jó lenne, ha egyszerűen növelnénk a Q1-ből a Q2-be jutó versenyzők számát, így ha valaki a Q1-ben [kezdene], de meglenne a tempója a futam megnyeréséhez, akkor nagyobb eséllyel bírna” – fogalmazott.
Persze az említett géposztályokban már pénteken is többen biztosítják a helyüket a Q2-ben, hiszen a pénteki edzés első helyezettjének nem kell részt vennie az időmérő első felében. Ugyanakkor aligha véletlen, hogy a királykategóriában csak tizenketten köröznek a Q2-ben, hiszen ott nagyobb a tempó, de azt talán valóban meg lehetne fontolni, hogy ebből hányan jöjjenek az edzésről, és hányan a Q1-ből.
Persze a MotoGP-ben nem lehetetlen nagy felzárkózásokat produkálni: idén Loszaílban Francesco Bagnaia a tizenegyedikről a második helyre, Silverstone-ban Marco Bezzecchi a tizedikről az elsőre, a brnói sprinten Enea Bastianini a tizenegyedikről a harmadikra, míg Phillip Islanden Fabio Di Giannantonio a tizedikről a másodikra jött fel. Ugyanakkor az is tény, hogy a 2006-os Török Nagydíj óta, vagyis az elmúlt közel húsz évben mindössze egyszer, a 2023-as Indonéz Nagydíjon fordult elő, hogy valaki száraz körülmények között az első négy soron kívülről nyerjen futamot. Akkor Bagnaia a tizenharmadik pozícióból kezdve diadalmaskodott.

