back to top
2025. november 25. 11:10
További
    KezdőlapMotoGPMarini megcáfolt egy népszerű közhiedelmet a MotoGP működéséről

    Marini megcáfolt egy népszerű közhiedelmet a MotoGP működéséről

    Luca Marini kijelentette, az időmérőkön gyakran látott szélárnyékozás maximum fejben segít az adott pilótának, de technikai téren valójában hátráltatja. Az olasz versenyző úgy véli, ezt az elméletet a futamok is bizonyítják.

    A mai MotoGP-ben kulcsfontosságú az időmérő, a sprint 2023-as bevezetése óta pedig pláne, hiszen egy rossz rajtpozícióval rögtön két futam mehet a kukába. A pilóták pedig nyilvánvalóan mindent megtesznek annak érdekében, hogy minél jobb helyzetből kezdjék meg a versenyeket, ám Luca Marini szerint van olyan taktika, amelyet gyakran látunk, de valójában nem előnyös.

    Szinte minden kvalifikáción előfordul, hogy néhányan beállnak egy másik, jellemzően a nyers tempót tekintve gyorsabbnak gondolt motoros mögé. Mindez azért történik, hogy szélárnyékot szerezzenek, még annak az oltárán is, hogy a kanyarokban gondot okozhat a turbulens levegő. Marini szerint azonban ez a valóságban nem igazán jelent segítséget, épp ellenkezőleg.

    „Úgy gondolom, hogy ha az ember követ valakit, az fejben jót tesz neki, de technikai szempontból rosszabb – nyilatkozta a gyári Honda versenyzője, majd meg is magyarázta, hogy miért gondolja tévesnek az egyébként népszerű közhiedelmet. – Merthogy jelenleg, az aerodinamika miatt a motor jobban működik, ha egyedül megy.”

    Zarco és egy meglepő gyártó az élen – íme a MotoGP 2025-ös bukási ranglistája

    A kétszeres királykategóriás dobogós hozzátette, lehetséges, hogy egy másik versenyző követése nagyobb motivációt ad, de összességében akkor is kontraproduktív, hiszen a piszkos levegő miatt a motor leszorítóerőt veszít, és csökken az elejének a stabilitása. „Ha az embernek fejben, motivációban vagy másban valami pluszra van szüksége, akkor jó, ha az időmérős körében követ valakit – jelentette ki. – Ha viszont egyedül van, a motor akkor »fejezi ki magát« a legjobban. Szóval szerintem a pole pozíció megszerzéséhez mindig jobb egyedül menni.”

    Bár az utóbbi években nem egyszer előfordult, hogy valaki szélárnyékban szerezte meg a rajtelsőséget, elég csak Marc Márqueznek a Hondával elért utolsó, igencsak emlékezetes pole pozíciójára gondolni a 2023-as Portugál Nagydíjról. Marini azonban úgy véli, inkább az a jellemző, hogy egy pilóta valaki mögött megy egy jó kört, hogy aztán azt egyedül megjavítsa.

    A 28 esztendős motoros hozzátette, szerinte a futamok is igazolják az elméletét. Bár Valenciában a hideg miatt kicsit más volt a helyzet, de összességében kijelenthető, hogy nem jó sokáig közelről követni valakit, mert az aerodinamikai hatékonyság csökkenése mellett megnő az első gumi hőmérséklete, illetve a nyomása. „Amikor versenyzünk, a két motor közötti távolság körülbelül egy másodperc, mert a motor akkor kezd el jobban működni, ha elég messze van az előtte haladótól” – fogalmazott.