back to top
2025. december 13. 17:13
További
    KezdőlapMoto2Ijesztő spanyol fölényt hozott a gyorsaságimotoros-vb idei szezonja

    Ijesztő spanyol fölényt hozott a gyorsaságimotoros-vb idei szezonja

    A gyorsaságimotoros-világbajnokság mindhárom kategóriájában a spanyolok szerezték meg magasan a legtöbb futamgyőzelmet az idei szezonban. Leginkább a Moto3-ban emelkedtek ki, a legkiegyenlítettebb géposztály pedig a Moto2-es volt.

    Ahogy a nevéből is következik, a gyorsaságimotoros-világbajnokság – különösen annak királykategóriája – a világ legjobb motorversenyzőit gyűjti össze a maga szakágában. Viszont az elmúlt évtizedekben a mezőny elkezdett gyorsan egységesülni a pilóták hátterét illetően, hiszen elsősorban a spanyol, másodsorban az olasz versenyzők egyértelműen túlsúlyba kerültek. Ezt már a döntéshozók is észrevették, így egy új kezdeményezéssel utánpótlásszinten meg is próbálnak tenni ellene. Viszont az ilyen intézkedések hatása még évekig nem lesz érezhető, és így minden esély megvan arra, hogy tovább folytatódik majd a mostani tendencia. Ebbe tökéletesen beilleszkedik a spanyol motorosok idei félelmetes fölénye, ami a futamgyőzelmek számát illeti: 66 versenyből 45-öt ők nyertek, tehát a viadalok 68 százalékát vitték el.

    Csírájában fojthatják el a további spanyol és olasz hegemóniát a motorsportban

    A MotoGP-ben a spanyolok egyéni szinten látványosan domináltak az idei szezonban – ennek fényében különösen furcsa, hogy az országnak nincs csapata a királykategóriában –, főként a Márquez fivéreknek köszönhetően. A 22 főfutamból ketten 14-et húztak be, Marc 11-et, Álex pedig 3-at (és eközben odaértek a bajnoki tabella első két helyére). Rajtuk kívül még Fermín Aldeguer és Raúl Fernández is betett 1-1 győzelmet a kalapba, ezzel 16-ra növelve a spanyol győzelmek teljes számát. A második legeredményesebb nemzet az olasz volt 5 sikerrel, amelyekből Marco Bezzecchi 3-at, Francesco Bagnaia pedig 2-t szállított; a maradék 1 verseny pedig Johann Zarco révén a franciáknak jutott. Egyébként a sprinteket tekintve is hasonló megoszlást láthatunk: a spanyolok 17 győzelemig jutottak, amelyek közül 14-et Marc, 3-at Álex Márquez aratott, míg az olaszok 5 sikeréből 3 Bezzecchi, 2 Bagnaia nevéhez fűződött.

    A Moto2-ben volt a három géposztály között a legkiegyensúlyozottabb a verseny a nemzetek között, és egyben az egyetlen olyan, amelyben Diogo Moreira révén egy nem spanyol pilóta lett a bajnok. A spanyolok ebben a kategóriában „csupán” 8 győzelmet arattak: 4-et Manuel González, 2-t Daniel Holgado, 1-1-et pedig Arón Canet és Izan Guevara. A második helyre a brazilok futottak be Moreira 4 sikere által, majd a britek jöttek Jake Dixon 3 diadalával. Ausztrália és Törökország egyaránt 2 alkalommal ünnepelhetett, hiszen Senna Agius és Deniz Öncü is ennyiszer állt fel a dobogó tetejére. A sort 1-1 arannyal Olaszország, Kolumbia és az Amerikai Egyesült Államok zárta Celestino Vietti, David Alonso és Joe Roberts révén. Viszont ehhez annyit hozzá kell tenni, hogy Moreira és Alonso is Spanyolországban pallérozódott, tehát részben ők is a spanyol iskola termékei.

    A Moto3-ban volt a leginkább szembetűnő Spanyolország dominanciája, hiszen a 22 viadalból csupán 1 győztese érkezett máshonnan, méghozzá Taiyo Furusato Japánból. A spanyolok közül a bajnok José Antonio Rueda 10, Ángel Piqueras 4, Máximo Quiles és David Muñoz 3-3, Adrián Fernández pedig 1 alkalommal zárt az első helyen.

    Íme a MotoGP helyszíni nézettségi adatai, csak egy pályát előz meg a Balaton Park