back to top
2025. december 14. 22:50
További
    KezdőlapMotoGPA Pirelli fél év múlva tesztelné az új gumikat, de az ideális...

    A Pirelli fél év múlva tesztelné az új gumikat, de az ideális megvalósítás lehetetlennek tűnik

    A Pirelli már a következő szezon közepén tesztelné a 2027-es gumikat a megfelelő motorokkal, illetve az állandó versenyzőkkel. Előbbi jó eséllyel nem jelent majd gondot, utóbbi viszont a a felbolyduló pilótapiac miatt okozhat áthidalhatatlan kihívást.

    Ahogyan az már év eleje óta ismert tény, 2027-ben nemcsak a motorok fognak jelentősen átalakulni a MotoGP-ben, hanem a gumiszállító is változni fog. A Michelin ugyanis jövőre teljesíti utolsó idényét a királykategóriában – legalábbis egy ideig biztosan –, majd az azt követő évben a Pirellit váltja a Superbike-vb-n, míg az olasz gyártó a francia konkurens helyét veszi át.

    Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, a versenyzők természetesen nem éles helyzetben, de még csak nem is az előszezoni teszteken fognak először találkozni a Pirelli termékeivel, hanem már jóval korábban ki fogják próbálni őket. Ez azonban eddig nem történhetett meg, már csak azért sem, mert a motorgyártók még nem jártak a fejlesztésnek abban a fázisában, hogy pályára vigyék a 2027-es prototípust – ezt elsőként a KTM tette meg nyilvánosan, de csak a közelmúltban.

    Itt a jövő: a KTM pályára küldte a 850 köbcentis konstrukcióját (videó)

    Igaz, teszt azért már volt, de az sem az állandó versenyzők, hanem a tesztpilóták részvételével. Szeptemberben Michele Pirro a Ducatin, Lorenzo Savadori az Aprilián, Dani Pedrosa a KTM-en, Takaaki Nakagami a Hondán, Augusto Fernández pedig a Yamahán ülve próbálhatta ki a Pirelli első prototípusait. Persze még nem 2027-es gépeket használtak, hanem ideieket, és annak érdekében, hogy minél inkább megfeleljen a későbbi valóságnak, kikapcsolták az összeültető-rendszert, valamint az aerodinamikán is módosítottak.

    Átalakított technika, sprintszimuláció, biztató visszajelzések – lezajlott az első Pirelli-teszt

    A Pirellinek ugyanakkor előbb-utóbb mind a 2027-es gépekre, mind az állandó versenyzőkre szüksége lesz. A Motorsport.com értesülései szerint az olasz gumigyártó két tesztet szeretne lebonyolítani a következő idény közepén: állítólag egyet júniusban, egyet pedig szeptemberben, a helyszínek pedig Brno és Misano lennének. Ennek Giorgio Barbier korábbi megszólalása sem mond ellent.

    „Mindenképpen rendezünk egy tesztet a következő idény egy pontján, azt mondanám, hogy a versenynaptár közepén – nyilatkozta a portálnak még novemberben a Pirelli motorsport-igazgatója. – Azt kértük, hogy ez a felújított, vagyis a 850 köbcentiméteres motorokkal történjen meg. Most minden gyártó megkezdi a munkát ezen a projekten, nekünk pedig rendkívül fontos, hogy rendelkezésre álljanak ezek a prototípusok és a 2027-ben versenyző pilóták.”

    Ami utóbbit illeti, nagy kérdés, hogy ezt miként fogják megoldani, hiszen a pilótapiac jövőre várhatóan igencsak felbolydul, és nagy lesz a mozgolódás. „Ez a fő probléma – jelentette ki az olasz szakember. – Merthogy jövőre valószínűleg sok versenyzőcsere lesz a csapatoknál. Normál esetben minden gyártó a rendelkezésünkre tudja bocsátani a 2027-es motorját, de lehet, hogy még nem tudják, milyen pilótafelállással vágnak neki a következő évnek.”

    Őrült pilótakeringőt hozhat a 2027-es szezon két MotoGP-csapatfőnök egybehangzó véleménye szerint

    Ahogyan arra Barbier is utalt, eleve valószínűtlen, hogy júniusra teljesen kialakuljon a 2027-es rajtrács, de ha ez meg is történik, akkor is van egy akadály. Az bevett szokás a gyártók között, hogy a szezon után már nem akadályozzák meg távozó versenyzőjüket, hogy másik motorra üljön fel tesztelés céljából, még úgy sem, hogy a szerződés rendszerint az év végéig szól, azt viszont nehéz elképzelni, hogy ilyesmi az idény közepén előforduljon.