Marco Rigamonti elárulta, nem számított rá, hogy Marc Márquez ennyire jó szezont fut. A kilencszeres világbajnok versenymérnöke szakmailag és emberileg dicsérte pilótáját, és kiemelte, immáron tesztelésnél is nagy hasznát lehet venni.
Marco Rigamonti finoman szólva sem mondható rutintalan versenymérnöknek. Az olasz szakember olyan, a pályafutásukat legalább egy királykategóriás futamgyőzelemmel záró pilótákkal dolgozott már együtt, mint Max Biaggi, Aleix Espargaró, Andrea Iannone, Johann Zarco vagy az előző két szezonban Enea Bastianini.
Idén viszont egy olyasvalakivel dolgozhatott, aki több diadallal rendelkezik a MotoGP-ben, mint a felsoroltak együttvéve, hiszen megkapta a keze alá Marc Márquezt. „Amikor közölték velem, hogy Marckal fogok dolgozni, arra gondoltam, hogy hányszor fordul elő ilyesmi egy főmérnök életében – nyilatkozta. – Ez egy olyan lehetőség, amely az életben egyszer fordul elő.”
Szakmailag is méltatta, de az emberi oldala lepte meg a legjobban új mérnökét Marc Márquez kapcsán
Az együttműködés pedig a lehető legjobban sült el, legalábbis ami az első közös szezonjukat illeti. Márquez kiemelkedett a mezőnyből, és többek között tizennégy sprint- és tizenegy főfutamgyőzelmének köszönhetően már öt fordulóval a vége előtt világbajnok lett. A sprintkorszakban ő szerezte a legtöbb pontot, illetve zsinórban hétszer duplázott, és ha nem sérül meg Indonéziában, akkor más rekordokat is átírhatott volna.
„Nem számítottunk ilyen szezonra – fogalmazott Rigamonti. – Tudtuk, hogy profi, de az, hogy ennyire erős, mindenkit meglepett. A pályán száz százalékot nyújt, de emellett képes mindent leírni, ami történik, megérti, és azonnal közli. Amint valamivel jobb lesz [a motor], ő megmondja, ha rosszabb, akkor azt magyarázza el. Ha pedig általánosságban működik, akkor hazahozza. Az ember lelkesen dolgozik, mivel tudja, hogy amit csinál, azt ő ténylegesen felhasználja.”
Versenymérnöke ráadásul nem csupán szakmailag, hanem emberileg is nagyra értékeli a 32 esztendős motorost. „Az önéletrajzát elnézve szupersztárnak kellene lennie, de kevésbé VIP, mint sokan mások, akikkel együtt dolgoztam – utalt arra, hogy mennyire érezteti magát fontos embernek. – Anélkül VIP, hogy az ember úgy érezné, hogy az.”
Márquez idén jó néhány sima győzelmet aratott, így nem meglepő, hogy ezen alkalmakkor nem tett bele mindent, amit bele tudott volna. „Idén voltak olyan futamok, amelyeken nem nyomta száz százalékig, ezt ő maga is elmondta nekünk – árulta el Rigamonti, de hozzátette, előfordult, hogy mindent bele kellett adnia, például a San Marinó-i Nagydíjon. – Az egész versenyen száz százalékot nyújtott. Hajtott, kialakított egy előnyt, majd menedzselte azt. Csak akkor tesz bele száz százalékot, amikor arra szükség van.”
Sokak szerint Márquez legfeljebb az első vb-címeit szerezte a mezőny legjobb motorjával, és jó eséllyel most sem alatta volt a legjobb technika, hiszen a 2025-os Ducati minden jel szerint elmaradt elődjétől. Hogy mi a titka? Rigamonti szerint a válasz nem olyan bonyolult. „Ez nem varázslat – szögezte le. – Ez a bokszban, otthon és a pályán elvégzett munka eredménye. Még ennél is feljebb juthat, de nem tudom megmondani, hol a határ.”
Márquezt korábban, a Hondánál töltött első éveiben gyakran érte az a kritika, hogy nem veszi ki a részét a motor fejlesztésében, hanem csak learatja Dani Pedrosa és az akkoriban a márkánál tesztpilótaként tevékenykedő Casey Stoner munkájának gyümölcsét. Rigamonti azonban kiemelte, azóta bőven változott a helyzet. „Először is, az a Marc, aki Pedrosával dolgozott együtt, tíz évvel fiatalabb volt – hangsúlyozta. – Amikor Marc tesztel valamit, meg tudja mondani, hol teljesít jobban vagy rosszabbul. Aztán ott van a mérnök, akinek ki kell választania a megfelelő alkatrészeket és meg kell hoznia a döntést.”
