back to top
2025. december 18. 11:05
További
    KezdőlapMotoGPStoner felfedte, mi állt a sikerei hátterében: Nem volt meg bennem az...

    Stoner felfedte, mi állt a sikerei hátterében: Nem volt meg bennem az az arrogancia

    Casey Stoner elmondása alapján az aprólékos munka és az alkalmazkodókészsége tette lehetővé, hogy még gyengébb technikával is sikeres legyen. Stoner arról is beszélt, hogy versenyzőként általában nem tekintett magára a legjobbként, de a 2007-es bajnoki címe után egy időre túlságosan nagyképűvé vált.

    Alig hét évet töltött el a MotoGP-ben, Casey Stoner mégis örökre beírta magát a sorozat történelemkönyvébe. Stoner ugyan rövid, de hihetetlenül eredményes karriert tudhat a magáénak: két bajnoki címe mellett két további bajnoki dobogót, harmincnyolc futamgyőzelmet és harmincegy további dobogós helyezést gyűjtött össze. Ami az összetettet illeti, először 2007-ben a Ducati, majd 2011-ben a Honda gyári csapatával ért fel a csúcsra. Első diadala értékét tovább növeli, hogy alig 21 évesen érte el, egy kimondottan nehezen vezethető motorral, amelyre abban az évben ült fel először (ez volt egyébként a Ducati első bajnoki címe a királykategóriában). Egy ilyen helyzetben pedig csak különleges módszerekkel lehet elérni a kívánt eredményeket.

    Minden idők legnagyobbja lehetett volna, de ő meg akart halni

    „Tisztában voltam vele, hogy nem tudom azt csinálni, amit a riválisaim, nem volt meg hozzá az önbizalmam – magyarázta Stoner a SPEEDWEEK-nek. – Volt egy év, amikor különösen nem volt meg a megfelelő motorunk, ezért szokatlan megközelítést választottunk. Hogy mi volt ez a hozzáállás? Egy épeszű ember nem élvezte volna, de a fenébe is, működött. Meg kellett változtatnom a vezetési stílusomat, a pályákhoz való hozzáállásomat és azt, ahogyan általában megközelítettünk egy versenyhétvégét, mert a motor másképp viselkedett a kanyar különböző szakaszaiban és az ideális íven. De működött. A semmiből hoztunk létre valamit egy nagyon egyedi beállításcsomaggal. Normális esetben nem szeretem ezt csinálni, de eredményt kellett hoznunk, és ezért a megszokott kereteken kívül kellett gondolkodnunk. És így újra elkezdtünk futamokat nyerni.”

    „Azt hiszem, csak nyolc-tíz évvel a visszavonulásom után éreztem először igazán azt a tiszteletet, amire vágytam – tette hozzá. – Aktív versenyzőként soha nem tapasztaltam meg ezt. Mindig mentek a pletykák arról, miért vagyok ilyen gyors, ez meg az. Nem próbáltam túl sok embert felvilágosítani, mert nem akartam megmutatni a riválisaimnak, mennyire tudatos és mennyire aprólékosan megtervezett volt nálunk minden. Azt akartam, hogy találgassanak, és azt higgyék, csak egy tempót ismerek: a teli gázt. De ha visszanézzük a futamaimat, az olyan volt, mint a póker. Soha nem fedtem fel a terveimet a verseny közben. Persze néha nem működött! De azt tekintve, hogy majdnem kétszer annyi futamot nyertem, mint a riválisaim, szerintem néhány dolgot egy kicsit jobban csináltam náluk. Sokszor még akkor is, amikor szerintem az enyém volt a gyengébb gép.”

    Így tette helyre mérnökét Stoner, aki még a szenzoroknál is előbb érezte motorja meghibásodását

    Stoner két világbajnoki címével és számtalan megnyert csatájával egyértelműen helyet érdemelt a MotoGP ikonjai között. Viszont pályafutása során ő nem úgy látta magát, mint aki ilyen magasságokban jár: „Amíg versenyeztem, soha nem gondoltam így magamra. Soha nem volt bennem az a fajta arrogancia, hogy én vagyok a legjobb. Ott voltak olyan versenyzők, mint Jorge [Lorenzo], Valentino [Rossi], akiket le kellett győznöm. Talán 2007-ben egy kicsit elszálltam, amikor minden nagyon jól ment: az volt az első nagy sikerem, és még nagyon fiatal voltam. De gyorsan megtanultam a leckét, amiért ma is hálás vagyok. Utána kicsit másképp kezdtem látni a dolgokat. Szóval szerintem ki kell venni az egyenletből a büszkeséget. Amikor túl büszke leszel, már nem tekintesz magadra fejlesztendő területként. Elkezded a motort hibáztatni, vagy valami más kifogást keresel.”

    Megkérdezték tőle, mik voltak az említett tanulságok, amelyeket 2007 után tanult meg. „Soha nem voltam olyan, aki autókat vagy ilyesmiket vásárolt volna – kezdte a válaszát Stoner. – Mindig bűntudatom volt, ha pénzt költöttem. Soha nem kérkedtem vele, és nem hiszem, hogy arrogáns lettem volna a barátaimmal vagy a családommal szemben. Inkább a riválisokkal szemben volt bennem egyfajta felsőbbrendűség, mivel jól szerepeltünk. Ez egy általános nagyképűség volt azzal kapcsolatban, hogy mire vagyunk képesek, mivel még nem tudtuk, milyen gyorsan változhatnak meg a dolgok. De innentől kezdve már mindig arra törekedtem, hogy még többet hozzak ki magamból és a környezetemből, ahelyett hogy csak azt mondanám: »hihetetlen, amit elértünk«.”

    Pedrosa olyan telemetriai adatot látott Stonertől, amely az „emlékezetébe vésődött”