A Nemzetközi Motorsport Szövetség elnöke elárulta, hogy ők is a FIFA és az FIA útjára lépnek-e. Utóbbi két szervezet az elmúlt időszakban jelentősen korlátozta a sportolók szólásszabadságát.
Carmelo Ezpeleta, a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezérigazgatója nemrég elárulta, hogy amiben csak tudja, lemásolja a Forma-1-et. Ez sok szempontból jó dolog, hiszen a négykerekűek királykategóriája egyre népszerűbbé vált az elmúlt években, és úgy tűnik, hogy végre-valahára az Egyesült Államokat is sikerült meghódítania.
Azonban, ahogyan az élet más területein, úgy itt sem működik, ha a MotoGP, illetve az azt irányító szervezetek egy az egyben mindent átvesznek az F1-től. Példának okáért a Nemzetközi Automobil Szövetség kedden hozott egy döntést, miszerint a pilóták a jövőben csak olyan ügyekért állhatnak ki, amelyre az FIA emberei is rábólintanak.
A FIFA útjára lépett az FIA: megtiltotta a pilótáknak, hogy engedély nélkül politizáljanak
Félretéve azt, hogy nem teljesen világos, hogy a gyakorlatban mindez hogyan fog kinézni, a döntés sokak szerint így is elég aggályos. Ha például a közel-keleti futamokon betiltják a szivárványos sisak használatát, azzal a sportág a saját értékeit köpné szembe. Az tehát még nem egyértelmű, hogy az FIA milyen mértékben követi a FIFA példáját, de az biztos, hogy rálépett erre az útra.
Keresztet vetni azért lehet? – veszélyes vizekre evezett az FIA a pilóták elnémításával
Az előző négy hétben zajlott le a katari labdarúgó-világbajnokság, melynek helyszíne jó néhány szempontból problémás volt. Ezek közül az egyik az emberi jogok kérdése, ám a Nemzetközi Labdarúgó Szövetség megtiltotta a játékosoknak, hogy kiálljanak például a homoszexuális emberek jogaiért. A szervezet közölte, hogy sárga lapos figyelmeztetés jár azért, ha valaki szivárványos csapatkapitányi karszalagban lép pályára, amit aztán senki nem is mert megkockáztatni.
Ezek után felmerül a logikus kérdés, hogy a FIM-nél vannak-e ilyen irányú törekvések. Jorge Viegas, a szövetség nemrég újraválasztott elnöke azonban közölte, hogy nem kell ilyesmire számítani. „Soha nem gondolkoztunk azon, hogy bárki esetében is korlátozzuk a véleménynyilvánítás jogát, és ezt biztosan nem is fogjuk megtenni, amíg én vagyok a FIM elnöke” – nyilatkozta a portugál sportdiplomata.
A Forma-1-hez hasonlóan a MotoGP-ben is nagy probléma a diverzitás hiánya, hiszen ezt a sportágat is a fehér férfiak uralják. Olyannyira, hogy az F1-gyel ellentétben a kétkerekűek királykategóriájáig még soha nem jutott el színes bőrű versenyző. Tavaly decemberig mindössze egy ilyen tagja volt a paddocknak, ám akkor Francis Bradfield távozott a sportágból.
A Forma-1-nek ellenben ott van Lewis Hamilton, aki fontos szerepet játszott abban, hogy a versenyzők nagy része sokáig letérdeljen a futam előtt, ezzel is támogatva a Black Lives Matter nevű mozgalmat. A MotoGP-ben ellenben soha nem volt ilyen jellegű megmozdulás, igaz, 2020 júniusában a sorozat felszólalt a rasszizmus ellen.